کد خبر: ۱۲۸۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
در جلسه شورای زکات استان مطرح شد؛

جمع‌آوری و هزینه‌كرد زكات شفاف‌سازی شود/ فرمانداران اخذ و هزینه‌کرد وجوه زکات را ساماندهی کنند

نماینده ولی فقیه در استان فارس بر لزوم شفاف‌سازی در بحث جمع‌آوری و هزینه‌كرد زكات تأكید كرد و خواستار توجه عاملان زكات به این مسئله شد.

به گزارش شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس در جلسه شورای زكات این استان بر لزوم شفاف‌سازی در بحث جمع‌آوری و هزینه‌كرد زكات تأكید و اظهار کرد: این مسئله یك اصل مهم است و باید عاملان زكات به آن توجه كنند.

وی با تأكید بر اینكه مردم باید در بحث زكات به درجه‌ای از اعتماد برسند كه این پول‌ها صرف نیازمندان می‌شود، افزود: البته در این زمینه داشتن آمار هم مهم است تا بر مبنای آمار بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.

آیت‌الله دژكام همچنین خواستار رعایت عدل و انصاف در بحث جمع‌آوری و توزیع زكات شد و گفت: طبق آمارها وضعیت پرداخت زكات در استان فارس خوب است اما باید به دنبال مسائل مهم‌تری نظیر تمدن‌سازی اسلامی باشیم.

امام جمعه شیراز، تحقق تمدن‌ اسلامی را نیازمند همت عالی همگان دانست و گفت: در هزینه‌كرد زكات باید ظرافت به خرج دهیم و در این زمینه هم شفافیت به وجود آوریم تا شبهه‌ای درباره آن ایجاد نشود.

وی همچنین این نكته را یادآور شد كه اگر قرار است بخشی از زکات نیز به غیر از فقرا برسد باید جوانب احتیاط را در پرداخت آن کامل رعایت کرد تا کار غیر شرعی انجام نشود.

آیت‌الله دژكام همچنین تأكید كرد كه در هزینه‌كرد زكات نمی‌توانیم مجوز عام صادر كنیم زیرا زكات كه غنیمت نیست و باید آن را حتماً به دست نیازمندان برسانیم.

فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی برای اخذ و ساماندهی وجوه زکات وارد عمل شوند

عنایت‌الله رحیمی‌، استاندار فارس نیز در این جلسه پرداخت زکات را از فرایضی دانست که مسلمانان به آن توجه می‌کنند و گفت: پرداخت زکات رزق را افزایش داده، دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند، فاصله طبقاتی را کاهش داده و فقر را به عنوان یک پدیده نامبارک در جامعه اسلامی از بین می‌برد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه نحوه هزینه‌کرد زکات واجب، زکات مستحب، فطریه و سایر موارد به وضوح مشخص شده است، صرف این مبالغ در محل خود را بسیار حائز اهمیت دانست .

نماینده عالی دولت در استان فارس تاکید کرد: به عنوان رئیس شورای برنامه‌ریزی استان، این الزام را برای فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی ایجاد خواهم کرد که موارد زکات واجبی که باید صرف امور عمرانی شود به دقت در همین محل استفاده شده و در صورت امکان اعتبارات بیشتری نیز به این امر اختصاص دهند.

وی ادامه داد: این تکلیف را به فرمانداران، بخشداران، دهیاران و مدیران دستگاه‌های اجرایی خواهیم داشت که برای اخذ و ساماندهی وجوه زکات وارد عمل شوند.

استاندار فارس با بیان اینکه پرداخت زکات بر مبنای اعتماد است، داشتن برنامه جمع‌آوری و دریافت و هزینه‌کرد وجوه زکات به‌صورت مدون و مکتوب و شفاف را سبب تقویت این اعتماد دانست و بر لزوم آن تاکید کرد.

رحیمی از دست‌اندرکاران شورای زکات استان خواست با ترویج مناسب فرهنگ پرداخت زکات جامعه را با مواهب این امر از جمله کاهش فاصله طبقاتی آشنا کنند.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری وجوه زکات برابر قانون و تصویب شورای زکات توسط بهزیستی، کمیته امداد و سایر خیریه‌های دارای مجوز انجام می‌شود، گفت: بی تردید متمرکز بودن و شفافیت بیشتر در زمینه جمع‌آوری وجوه سبب ترویج هر چه بیشتر این فرهنگ در جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: شیرازه ، فارس ، زکات
نظرات بینندگان