کد خبر: ۱۲۸۹۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸

چند نکته در مورد سخنان اخیر فرج‌الله رجبی/ فرار رو به جلو شهردار اسبق شیراز از پاسخگویی به مقامات قضایی

رجبی در حالی خواستار نادیده گرفتن خطای انسانی در ماجرای سیل شیراز می‌شود که خودش به مدت 6 سال شهردار شیراز بوده و در ساخت‌وسازهای محدوده‌ی دروازه‌قرآن نقش داشته است.
به گزارش شیرازه، فرج‌الله رجبی نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی که از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲ شهردار شیراز بوده و یکی از مرتبطین ساخت‌وسازهای انجام‌شده در محدوده دروازه‌قرآن محسوب می‌شود به تازگی گفته است: "ماجرای سیل شیراز را نباید به خطای انسانی تقلیل بدهیم چون باعث میشود از سهم ملی خسارت محروم شویم!". به عبارتی این نماینده مجلس معتقد است چنانچه در ماجرای سیل شیراز بخواهیم دولت را مکلف به پرداخت خسارت نماییم می‌بایست اتفاقات روز پنجم فروردین‌ را یک حادثه طبیعی و جوّی قلمداد کنیم، چراکه اگر عوامل انسانی را در سیلابی شدن معابر دخیل بدانیم، دولت حاضر به پرداخت خسارت نخواهد بود.

رجبی در حالی خواستار نادیده گرفتن خطای انسانی در ماجرای سیل شیراز می‌شود که خودش به مدت 6 سال شهردار شیراز بوده و برخی از تصمیماتِ مربوط به ساخت‌وسازهای محدوده‌ی دروازه‌قرآن در دوران حضور وی در شهرداری شیراز اتخاذ شده است، از طرفی مستندات منتشرشده مبنی بر احراز دخالت انسانی در حادثه سیل شیراز، نشان از آن دارد که سخنان فرج‌الله رجبی در راستای سرپوش گذاشتن بر تخلفاتِ صورت‌گرفتهِ طی سالیان گذشته و دور کردن مقصرانِ واقعی حادثه سیل شیراز از کانونِ توجه مقامات قضایی بیان می‌شود.

همانگونه که پیش از این نوشته شد، براساس گزارش کمیته حقیقت‌یابِ شورای‌شهر و همچنین گزارش مقدماتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، سیل شیراز ناشی از دستکاریِِ حساب‌نشده در حوزه آبریز دروازه قرآن و ناکافی بودن ظرفیت کانال‌های انتقال آب در این محدوده بوده است و چنانچه مسئولین شهری در ظهر روز پنجم فروردین‌ماه خطر سیل را جدی گرفته بودند، میتوانستند مسیر رفت‌وبرگشت در محدوده دروازه‌قرآن را قبل از آنکه خسارتی به بار آورد تخلیه نمایند. [طبق گزارش کمیته حقیقت‌یاب، از آغاز بارندگی تا جاری شدن روانآب در مسیرهای منتهی به دروازه قرآن، ۲۶ دقیقه فرصت وجود داشته است] 

علاوه براین در سخنان فرج‌الله رجبی چند نکته نهفته است که باید موردتوجه قرار گیرد؛ 
اول- یک نماینده مجلس بدون توجه به اینکه در محوری‌ترین نهاد قانونگذاری کشور حضور دارد، تلاش میکند تا "قانون و حقیقت" نادیده گرفته شود. از این رو انتظار می‌رود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، انگیزه این نماینده مجلس از بیان سخنان فوق را بررسی نماید.

دوم- با توجه به اینکه فرج‌الله رجبی به مدت 6 سال سکاندار شهرداری شیراز بوده است و برخی تصمیمات مهمِ عمرانی در دوره شهرداری وی اتخاذ شده است، دادستانی شیراز می‌بایست به عنوان مدعی العموم و در راستای تکمیل پرونده سیل شیراز، رجبی را به دادگاه احضار کرده و نقش وی در خرابی‌های اخیر را بررسی نماید.

سوم- سخنان این نماینده مجلس از سر دلسوزی نیست و ارتباطی با تامین خساراتِ سیل‌زدگان ندارد چراکه میزان خسارتِ به‌بارآمده پیش از این برآورد شده است و چنانچه روند قضایی در مسیر صحیح پیگیری شود و مستنداتِ تهیه‌شده در اختیار دادستانی قرار گیرد، مقصران این حادثه مشخص می‌شوند و موظف خواهند بود خساراتِ حادثه اخیر را جبران نمایند.

چهارم- این احتمال وجود دارد که فرج‌الله رجبی بخواهد با تشبیه کردن حادثه دروازه قرآن به مناطقی همچون لرستان و گلستان، بر تخلفات صورت‌گرفته در شهر شیراز سرپوش بگذارد و دستکاری‌های غیرکارشناسی در محدوده تنگه دروازه‌قرآن را از کانون توجه مقامات قضایی دور نماید. (صدور مجوز ساخت‌وساز و عدم جلوگیری از ساختمان‌سازیِ غیرمجاز در محدوده محله سعدی نیز از این ماجرا مستثنی نیست)

پنجم- خانواده متوفیان حادثه سیل شیراز بیش از آنکه بدنبال دریافت خسارت و دیه باشند، انتظار دارند مقصران این حادثه‌ی دلخراش مشخص شوند و بدون ملاحظات قانونی و سیاسی مورد مجازات قرار گیرند. بر همین اساس تعیین مقصر یا مقصران حادثه سیل شیراز می‌بایست در اولویت کار مقامات قضایی باشد.

*وحید عزیزی

برچسب ها: رجبی ، سیل ، دروازه قرآن
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
0
رسیدگی به پرونده سیل شیراز باید به دقت و سرعت انجام شود
چون وقتی برای مسئولی مسئله ای پیش می آید زیر دستان حرف شنوی کمتری دارند و مدیریت فشل می شود
آثار این افشال در مدیریت شهر داری پیداست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
0
انتخابات نزدیک است کارنامه آقایان خالی از عمل به وعده ها و پر از تناقض و حاشیه