کد خبر: ۱۲۸۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸

تولد بیش از۴۷۰۰نوزاد در بیمارستان مادر و کودک شوشتری در یک سال

در سال گذشته، چهار هزار و۷۶۸نوزاد در بیمارستان مادر و کودک شوشتری متولد شدند.
به گزارش شیرازه، مدیر بیمارستان مادر و کودک شوشتری گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین، زایمان طبیعی در مراکز دولتی به صورت رایگان انجام می شود.

«طاهره گشتاسبی» با اشاره به انجام چهار هزار و۷۶۸زایمان در طول یک ساله گذشته در این بیمارستان گفت: از تعداد یاد شده۶۰درصد آن به صورت زایمان طبیعی بوده که نسبت به سال۹۶افزایش یافته است.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک و شوشتری با اشاره به فواید زایمان طبیعی از لحاظ پزشکی، جسمی، روانی و مالی برای مادر و کودک گفت: یکی از فواید پزشکی زایمان طبیعی، جلوگیری از مرگ مادر است و امسال در این بیمارستان مرگ و میر مادری صفر بوده است.

دکتر «مریم زارع خفری» از چسبندگی جفت به عنوان یکی دیگر از عوارض سزارین نام برد و افزود: مرگ و میر مادران در سزارین، هفت برابر زایمان طبیعی است؛ همچنین عفونت محل زخم جراحی یکی از عوارض دیگر سزارین است و باید بدانیم خطر ایجاد عفونت های رحمی در سزارین بیشتر است که می تواند باعث از دست دادن رحم شود.

او از دست دادن خون زیاد و آسیب به مثانه و روده ها را از دیگر عوارض سزارین دانست و ادامه داد: در سزارین به علت برش بر روی رحم، خطر پارگی رحم در بارداری بعدی بیشتر است.

دکتر زارع خفری، خطر لخته شدن خون در پاهای مادر در زایمان طبیعی را بسیار کمتر عنوان کرد و افزود: در زایمان طبیعی مادر هوشیار است و حس می کند که در تولد نوزاد مشارکت دارد که از نظر روانی برای مادر بسیار موثر است.

این متخصص زنان و زایمان در ادامه گفت: شیر مادر برای نوزاد فواید زیادی دارد؛ مادرانی که زایمان طبیعی دارند، در تغذیه انحصاری با شیر مادر موفق تر هستند.

دکتر زارع خفری اضافه کرد: مشکلات تنفسی در نوزادی که به روش زایمان طبیعی متولد می شود، کمتر است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان