کد خبر: ۱۲۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
یادداشت شفاهی، محمد رضا هاجری عضو سابق شورای شهر شیراز:

تهدید سیل به یک فرصت برای محله سعدی تبدیل شد/ درصورت حمایت یک ماهه تمامی منازل خسارت دیده را بازسازی می کنیم

سیلی مهیب در اولین روزهای سال نو در منطقه سعدی شیراز تعدادی از منازل این منطقه را در نوردید و خساراتی را به جاگذاشت. اکنون مدت زمانی ست که از این سیل می گذرد و اخبار امیدوار کننده ای از این منطقه به گوش می رسد.
سیل در محله سعدی از جاده خرامه شروع شد و چهار خیابان اصلی این محله به راه افتاد؛ یک، تونل سعدی که اگر آن نبود محله سعدی را کامل آب می برد، دوم نارنجستان، سوم نیستان و دیگری بهارستان.
در منطقه سعدی پس از سیل طی چند مراحله مدیریت بحران صورت گرفت:
 مرحله اول به کمک جوانان محل، بسیجیان، سپاهیان، جهادگران و شهرداری موانع سیل برداشته شد و در دو نوبت تمامی سیلاب ها از شهرک سعدی خارج شد.
در مرحله دوم آبی که به حدود 280 خانه وارد شده و آسیب رسانده بود، با کمک نیروهای امدادی این آب ها نیز از منازل تخلیه شد.
مرحله سوم این بود که ساکنان منازل و خانه هایی که آسیب دیده بودند را در اماکنی همچون مساجد اسکان دهند تا وضعیت خانه آن ها مطلوب و به حالت معمولی برگردد که در این زمان تمامی مساجد و حسینیه ها اعلام آمادگی کردند.
خوشبختانه در این سیل علیرقم اینکه چهار مسیر را طی می کرد، هیچگونه تلفات، زخمی و مصدومی نداشتیم و حتی یک چادر هلال احمر نیز اینجا برافراشته نشد.
مرحله چهارم به منظور رسیدگی به کسانی بود که خسارات و آسیب هایی به آنان وارد گشته که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای اینگونه افراد تسهیلات درنظر گرفته که می توانند با ثبت نام از این تسهیلات استفاده نمایند.
مردم با کمک های خود گل کاشتند به نحوی که با این کمک ها بیش از 80 درصد لوازم و امکانات منازل مسکونی که در سیل خراب شده و یا از بین رفته بودند، جایگزین شد.
  مرحله پنجم کار این است که این منازل تخریب شده، بازسازی شده و در این راه تعدادی از گروه های مردم نهاد به همراه قرارگاه شهید اسکندری سپاه فجر، حوزه بسیج سلمان منطقه سعدی و سایرین در حال انجام این مهم هستند.
به منظور مرمت منطقه سعدی کارهای مختلفی صورت گرفته و یگیرد. کارهایی از قبیل ایزوگام، سرامیک کاری، نقاشی و... که اگر آب و هوا مطلوب باشد و حمایت های لازم از آن ها صورت گیرد، تا یک ماه آینده تمامی منازل و خانه های خسارت دیده به حالت مطلوب بازخواهند گشت.
در حال حاضر کمک هایی که مردم عزیز می توانند به این منطقه داشته باشند، باتوجه به اینکه اکنون در حوزه مرمت و بازسازی قرار داریم، کسانی که علاقمند به کمک و همکاری هستند، می توانند در تامین مواد اولیه به ویژه مصالح ساختمانی و نیروی کار همکاری نمایند.
البته بارندگی های روزهای اخیر و احیانا روزهای آتی در این منطقه اثرگذار می باشد و برای مثال منزلی در منطقه سعدی که در سیل خسارتی ندیده بود، در بارش های اخیر تخریب شد و سقف آن پایین آمد.
 هرچند کارهایی که از زمان شروع سیل تاکنون صورت گرفته ، اما اکثر کارها اورژانسی بوده و باید ریشه این سیل و خسارات را یافت و علاج کرد.
اگرچه تلاشهایی بسیاری صورت گرفته، اما در شرایط فعلی اگر مجدداً سیلی به منطقه سعدی وارد شود، بازهم شاهد خسارات زیاد و تخریب منازل خواهیم بود.
پیشنهاد داریم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همانند 6000 هزار واحد مسکونی که به دستور دولت در کرمان ساخته خواهدشد، 1000 واحد مسکونی را برای اهالی منطقه سعدی در زمینی که شهرداری نیز پیشنهاد داده بسازد و ساکنین بافت فرسوده شهرک سعدی و مناطقی که در این شهرک سیل گیر هستند را تخلیه کند، دیگر می توان امیدوار بود که اگر سیلی بیاید، دل نگرانی چندانی نخواهیم داشت و بیش از 90 درصد مشکلات منطقه سعدی حل خواهد شد.
 نکته حائز اهمیت مساله ساخت 1000 واحد مسکونی برای منطقه سعدی است که نیازمند پیگیری ویژه است تا بودجه لازم را رئیس سازمان بودجه و برنامه کشور همانند کرمان و شمال به منطقه سعدی اختصاص یابد.
این موضوع را به استاندار، نماینده ولی فقیه در استان، رئیس کمیسیون عمران مجلس و کلیه مدیران استانی و شهری منتقل کرده ایم و با همکاری سازمان های مردم نهاد، کمیته امداد امام خمینی، سپاه، بسیج، استانداری، فرمانداری و شهرداری پیگیر ساخت این 1000 واحد مسکونی برای مردم منطقه سعدی هستیم.
  اگر این هزار واحد ساخته شود، موانع از سر راه برداشته خواهد شد، رفت و آمد راحت صورت خواهد گرفت و می توان راه هایی به منظور پیشگیری همچون کانال کشی را به سرانجام رساند.
ما براین باور هستیم که اگرچه سیل برای منطقه سعدی یک تهدید بود اما اکنون به یک فرصت برای این منطقه تبدیل شده است که می بایست از این فرصت استفاده کرده و ریشه ای و اساسی به صورت بلندمدت این مشکلات و معضلات را برطرف نماییم.
محمد صادقی
انتهای پیام/
نظرات بینندگان