کد خبر: ۱۲۹۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸

سیل برکت است ولی ما باعث شدیم فاجعه به بار بیاورد

یک استاد دانشگاه بروز سیل را برای محیط زیست یک برکت دانست اما 5 دلیل را برشمرد که باعث شدند بروز سیل در ایران به فاجعه بیانجامد.
به گزارش شیرازه، حسین آخانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و فعال محیط زیست درباره سیل‌های اخیر ایران اظهار داشت: سیل یکی از مهم‌ترین نیازهای طبیعت ایران و جهان است و اگر سیل نبود ما رودخانه و تالاب و آب‌های زیرزمینی نداشتیم.

وی ادامه داد: دره‌ها هم در طول تاریخ زیست شناسی در اثر جریان رودخانه و سیل ایجاد شده‌اند. اگر سیل نبود بسیاری از دشت‌ها در اثر شوری مرده بودند اما سیل مواد مهم را از مناطق مرتفع برمی‌دارد و به دشت‌ها می‌برد و باعث حاصلخیزی آنها می شود. وجود سیل برای حفظ سرزندگی طبیعت در کشور ما کاملا ضرورت داشت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیل مثل یک چاقو می‌ماند و اگر در مسیر خودش باشد خطرناک نیست و باعث آبیاری می شود اظهار داشت: مشکل از آنجایی شروع می‌شود که ما در نظم طبیعت اختلال ایجاد می کنیم، آب جریان پیدا می کند ولی ما در جلوی این جریان معدن شن و ماسه، ساختمان و ویلا و شهرک درست می‌کنیم. سرعت و انرژی آب در جریان سیل بالا است و وقتی چیزهایی که نباید داخل آب شود، انرژی سیل چند برابر می شود و به تخریب می‌انجامد.

 به اسم آبخیزداری سدهای کوچکی ساخته‌اند که می‌تواند باعث فاجعه شود

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران که در برنامه فرمول یک حضور یافته بود، خاطرنشان کرد: ۵عامل جدی باعث سیل می‌شود. اولین عامل سدسازی بی رویه است. ما قبل از انقلاب 17، 18 سد داشتیم اما بعد انقلاب تعداد سدها به صورت افراطی افزایش پیدا کرد و ما 74 برابر سال 57 برای کشور سد طراحی کرده ایم در حالی که جمعیت دو و نیم برابر شده و نیازی به این سدها نبود. به اسم آبخیزداری هم سدهای کوچکی ساخته اند که می تواند باعث فاجعه شود.

آخانی تصریح کرد: ما در سه دوره رییس جمهورهای مختلف از جمله خاتمی، احمدی نژاد و روحانی نامه نوشتیم اما زورمان به وزارت راه نرسید. مشکلی که ما برای سیل داریم تخریب‌های جاده‌ای است. چون جاده‌ها در جایی ساخته شده‌اند که مسیل بوده‌اند. مثل اتفاقی که در شیراز افتاد. ما بستر جوی آب را به جاده تبدیل کردیم و باعث شدیم سیل خروشان شود. در گلستان هم خندقی برای هدف غیرعلمی کنده‌اند که باعث فرسایش خاک و سیل شده است چون مسیر طبیعی آب بسته شده است.

کشور ما نیازی به این همه سد ندارد

وی در ادامه  یادآور شد: خیلی از متخصصانی که در این زمینه کار می‌کنند و به دستگاه‌های سدساز وابستگی ندارند منتقد جدی سد هستند. کشور ما نیازی به این همه سد ندارد. اینکه ما 2600 دانشگاه درست کرده ایم هم غلط است و افراط در هر زمینه‌ای اشتباه است. ما باید به اندازه نیازمان سد می‌ساختیم و برای ساخت هر سد مطالعه می‌کردیم.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه پارک نهج البلاغه را در بستر دره فرحزاد ساخته‌اند و اگر سیلی بیاید ایجاد فاجعه خواهد کرد، اظهار داشت: من سه هفته قبل از سیل در پارک ملی گلستان بودم و از ویلاسازی فیلم گرفتم که در فضای مجازی گسترده شد. آن موقع هم این سیل را پیش بینی کرده بودم.

دامداری سنتی با بازدهی پایین مراتع کشور را نابود کرده است

آخانی یکی دیگر از دلایل سیل را چرای بی رویه دام‌ها عنوان کرد و گفت: ما بیش از سه برابر ظرفیت مراتع‌مان دام داریم و  دامداری‌مان را به چرای آزاد وابسته کرده‌ایم، کشور هلند که اندازه یک استان ما هم نیست گوشت خیلی از کشورها را تامین می‌کند چون دامداری دقیقی داشته است.

وی افزود: اما جنگل‌های زاگرس و شمال ایران در اثر چرای بی رویه نابود شده اند. ما باید سیاست درستی برای حفظ جنگل‌ها و مراتع داشته باشیم و از چرای سنتی دست بکشیم.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: معدن‌کاری بی رویه به تمام مناطق کوهستانی ما آسیب زده است و اگر آبی جریان پیدا کند نه تنها آلوده می‌شود بلکه به سیل تبدیل خواهد شد. این سیل برکت است و اگر ما اکنون به این وضعیت دچار شده ایم به خاطر کارهایی است که خودمان کرده ایم.
انتهای پیام/

برچسب ها: برکت ، سیل ، محیط زیست
نظرات بینندگان