کد خبر: ۱۲۹۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
کارآفرین شیرازی در گفتگو با شیرازه:

نقش محوری مردم در رونق تولید/ وجود قوانین دست وپا گیر مانع از شکل گیری رونق تولید

مدير عامل شرکت مجدي توان کوشا گفت: در بحث رونق تولید، مردم نقش محوری و اساسی داشته و دولت، هموارکننده و انگيزه دهنده می باشد؛ کارآفرين‌ها، فن‌آفرين‌ها، سرمايه‌گذارها و صادرکننده‌ها از ميان مردم بيرون مي‌آيند و نتيجه رونق توليد نیز رشد اقتصادي کشور بوده که رشد اقتصادي کشور هم مستلزم و ملازم ايجاد اشتغال است.
به گزارش شیرازه، رهبر معظم انقلاب سال 98 را در پی نام گذاری سال های گذشته و با توجه به شرایط کشور به ویژه در حوزه اقتصادی به نام «سال رونق تولیدملی» نام گذاری کردند.

به اذعان کلیه کارشناسان و متخصصان مهم ترین مشکل و معضل کشور طی چندسال اخیر در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم بوده و به همین سبب امام خامنه ای در ابتدای هرسال به منظور رسیدگی بیشتر به حوزه های اقتصادی و معیشتی، عنوان آن سال را انتخاب کرده اند تا بلکه با اهتمام و توجه بیشتر شاهد بروز اتفاقاتی خوب در این حیطه ها باشیم.

خبرنگار شیرازه درجهت کنکاش بیشتر پیرامون علت نام گذاری سال 98 به عنوان «سال رونق تولید ملی» و ابعاد و مشکلات بر سر راه آن به سراغ علی مسعودی، مدير عامل شرکت مجدي توان کوشا و یکی از کارآفرینان موفق شهر شیراز رفته و به گفتگو با وی پرداخته است که در ادامه می خوانید.

علی مسعودی درمورد نام گذاری سال ها توسط رهبر انقلاب گفت: منظور از شعار و نام گذاری سال ها این است که جامعه به ویژه جوانان بیش از پیش درگیر آن موضوع شده و آن را بیشتر جدی بگیرند و به طور معمول عنوانی که انتخاب می شود از مهم ترین مسائل و موضوعات کشور می باشد.

وی با تاکید بر نقش محوری مردم در رونق تولید بیان داشت: در بحث رونق تولید، مردم نقش محوری و اساسی داشته و دولت، هموارکننده و انگيزه دهنده می باشد؛ کارآفرين‌ها، فن‌آفرين‌ها، سرمايه‌گذارها و صادرکننده‌ها از ميان مردم بيرون مي‌آيند و نتيجه رونق توليد نیز رشد اقتصادي کشور بوده که رشد اقتصادي کشور هم مستلزم و ملازم ايجاد اشتغال است.

مدير عامل شرکت مجدي توان کوشا ادامه داد: وقتي که توليد در کشور فعال بشود، چرخه‌ي اقتصاد کشور هم فعال مي‌شود و کالاي بيشتري مبادله و مصرف شده که نتيجتاً معيشت عمومي هم بهتر مي‌شود و به همین منظور مي‌توان کليد اصلي حل مشکلات کشور را برداشتن موانع توليد ملّي و تحريک توليد و رونق بخشيدن به آن دانست.

وی همچنین درخصوص تولیدکننده اذعان داشت: توليد کننده يک مدير عملياتي در يک معنا و درمعنایی دیگر، مديريت علم، فن و هنر تصميم‌گيري است که وظيفه‌ي اصلي مدير در اين نوع رويکرد تصميم‌گيري‌هاي علمي، صحيح و موثر می باشد.

کارآفرین شیرازی همچنین اضافه کرد: مدير مي‌کوشد با استفاده از مجموعه‌ي داده‌ها و اطلاعات موجود يا توليد شده بر اساس ورودي‌ها/ خروجي‌ها، صحيح‌ترين تصميم‌ها را اتخاذ نمايد و بهره‌گيري از نتايج خروجي‌ها براي بهبود کيفيت تصميم‌ها يکي از مهم‌ترين هنرهاي مدير است.

وی سوء مدیریت و ندشتن تخصص کافی را از معضلات تولیدکنندگان دانست و تصریح کرد: سوء مديريت عملي ناآگاهانه است که مدير بر اساس مجموعه‌ي عواملي چون کمي دانش، نگاه غير تخصصي،  کم داشت منابع اصلي سازمان، ريسک ناپذيري يا ريسک پذيري خارج از قاعده، ورودي‌هاي نامناسب، پردازش هاي غلط، استفاده از تکنولوژي‌هاي نامناسب، نداشتن استراتژي، طرح‌ريزي استراتژي‌هاي غلط و درگيري در عمليات به جاي اهداف کلان سازماني، عدم شناخت جامعه‌ي مخاطب، عدم شناخت فرصت‌ها بالقوه و بالفعل داخلي و خارجي، کم اهميت جلوه دادن تهديدهاي بالقوه و بالفعل داخلي و خارجي، کارگزيني و به کار گماري اشتباه، چيدمان افقي و عمودي غير علمي، جايگزيني روابط بر ضوابط، دخالت در فرايند گردش کارها به جاي نظارت، غرق شدن در امور جزيي، عدم شناخت سايه‌ي سازماني، عدم بهره گيري از نتايج تحليل‌هاي حاصل از خروجي‌ها و … اتفاق مي‌افتد که در اکثر سازمان هاي استان فارس اين موضوع مشاهده می شود و متاسفانه همانطور که مي دانيد اکثر مديران و مسئولان کشور و استان در زمینه تخصصی و فنی خود به کار گماشته نشده اند.

مسعودی پیرامون موانع تولید متذکر شد: در سال هاي اخير قوانين زيادي براي کم شدن اين موانع تصويب شده ولي مشکل اينجاست که انگيزه براي رفع موانع توليد وجود ندارد.

وی همچنین اظهار کرد: در اين شرايط کشور، توليد کننده با سختي بسيار زيادي مواد اوليه را تامين و بستر کار را براي ايجاد توليد اغاز مي کند، با افزايش توليد اشتغال نيروي انساني زياد مي شود که در اين مرحله تازه مشکلات بيمه تامين اجتماعي براي توليد کننده آغاز می گردد.

مدير عامل شرکت مجدي توان کوشا درخصوص مشکلات تولیدکنندگان در عمل عنوان کرد: در شرایط کنونی کشور، تولیدکننده به سختی مواد اولیه و بستر را برای کار عده ای فراهم می آورد تا تولید آغاز شود اما با شروع کار، آوار مشکلات نظیر بیمه، قوانین کارگر و کارفرما، مالیات و ... بر سر کارآفرین و تولیدکننده خراب می شود.

وی درمورد راهکارهای حصول موفقیت در تولید بیان داشت: بايد تنبلي، خستگي و تن‌پروري را کنار گذاشته و توليداتمان را رشد دهيم. وقتي توليداتمان رشد کند و رقابت‌پذير باشد، چرخه طلايي خلق ثروت و مازاد تجاري شکل مي‌گيرد.

این تولیدکننده افزود: خداوند در نهاد بشر ميل به کارآفريني و خلق و اکتساب ثروت را نهاده و از اين بابت مشکلي نيست اما مشکل بزرگ امروز ما اين است که مسير براي توليد و کارآفريني هموار نيست و هزاران قانون و مقررات و بخشنامه و رويه اجرايي، دست و پاي توليدکننده و کارآفرين ايراني را بسته‌اند.

وی با انتقاد از دستگاه های نظارتی و نظارت های صورت گرفته به ویژه در استان فارس تصریح کرد: نظارت ها در حوزه های مختلف می بایست به صورت دقیق و منظم صورت گیرد اما متاسفانه در استان فارس اين موضوع بسيار کم رنگ و بي اهميت مي باشد.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان