کد خبر: ۱۲۹۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸

ریزش سنگ خطر جدید دروازه قرآن+ عکس

خطر سقوط سنگ چندین تنی بلندی های دروازه قرآن شیراز تهدید جدیدی است که متولیان را به تکاپوی مهار و ایمن سازی واداشته است.
به گزارش شیرازه، دروازه قرآن شیراز که همواره در تعطیلات نوروز به دلیل حضور و استقبال مسافرین در مرکز توجه قرار داشت، در فروردین سال جاری به دلیل بروز سیل در صدر اخبار قرار گرفت.

۵ فروردین سال جاری بارش حدود ۱۸ میلی متری باعث غافلگیر شدن مسئولین شهری شد و سیل دروازه قرآن شد و طی کمتر از ۳۰ دقیقه چندین کشته و مصدوم برجا گذاشت.

اما بعد از سیل موضوع تخته سنگ‌های بزرگ در بلندی‌های دروازه قرآن مشرف بر مقبره خواجوی کرمانی مطرح شده که احتمال ریزش آن وجود دارد تا این بار کوه برای احتمال حادثه‌ای جدید خط و نشان کشیده باشد.

با مطرح شدن این موضوع سرپرست معاونت عمرانی استانداری طی نامه‌ای به شهرداری شیراز درخواست بررسی سریع را صادر کرد که معاونت شهرداری شیراز نیز خطرناک بودن این تخته سنگ‌ها را تائید و درخواست برگزاری جلسه ستاد بحران کرد.

تخته سنگی با بیش از ۲۰ تن وزن که متکی بر چندین سنگ کوچک شده نگرانی‌های مختلفی را برای مردم شیراز فراهم کرد.

بر این اساس کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین و ابنیه با موضوع احتمال ریزش سنگ در منطقه کوه مشرف به دروازه قرآن و آرامگاه خواجوی کرمانی نیز اخیراً برگزار شده که در این جلسه مقرر شد شهرداری شیراز بعنوان کارفرما و مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب بعنوان مشاور طرف قرارداد با اولویت طرحی را جهت رفع خطر آن دسته از سنگ‌هایی که در حال لغزش و ریزش در منطقه یاد شده که نیاز به اقدام فوری دارند با استفاده از پتانسیل مشاور ژئوتکنیک و دانشگاه شیراز، کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اداره کل آزمایشگاه مکانیک خاک استان، سازمان نظام مهندسی استان فارس و شهرداری شیراز دستورالعمل فنی و اجرایی جهت انتقال و تثبیت به شهرداری شیراز ارائه کنند.

در این جلسه شهرداری شیراز موظف شد در حداقل زمان ممکن و حداکثر تا آخر هفته جاری نحوه دسترسی به منطقه یاد شده را جهت انجام عملیات پایداری سنگ‌های مستعد لغزش شناسایی و اعلام نماید.

برداشتن تخته سنگ‌ها در حال کارشناسی است

اما مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با اشاره به اینکه برداشتن این تخته سنگ‌ها بدون انجام کارهای کارشناسی ممکن نیست، گفت: از زمان وقوع سیل دروازه قرآن موضوع این تخته سنگ‌ها و خطر آنها مطرح شد و امروز مشغول کارهای مطالعاتی هستیم.

رحیم آزادی یادآور شد: این تخته سنگ‌ها مشرف به آرامگاه خواجوی کرمانی و دروازه قرآن است و نمی‌شود بدون انجام کارهای مطالعاتی و کارشناسی اقدام به برداشتن آنها کرد.

وی تاکید کرد: طی هفته آینده نتیجه کارهای مطالعاتی اعلام می‌شود و سپس با استفاده از اصول ایمنی اقدام به برداشتن این تخت سنگ بزرگ چندین تنی خواهیم کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس افزود: در زمان بروز سیل و بارش‌های ابتدای سال اقدام به مهار و ایمن سازی این تخته سنگ بزرگ کردیم اما امروز با انجام کارهای اصولی به فکر داشتن آن هستیم.

آزادی تاکید کرد: باید کل این محور ایمن سازی و پاک سازی شود تا در آینده شاهد بروز اتفاقی نباشیم.

به هر حال باید در نظر داشت که ریزش سنگ علاوه بر خساراتی که می‌تواند از نظر مالی به باور آورد، تهدیدات جانی هم دارد که اقدام با تأخیر باعث می‌شود که فاجعه‌ای در قواره‌های سیل دوباره در این منطقه رخ دهد.

مهر

نظرات بینندگان