کد خبر: ۱۲۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۸ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸

گرده افشانی نخلستان های خنج آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: عملیات گرده افشانی (تلقیح مصنوعی) در سطح 2 هزار و 500هکتار از نخلستان های این شهرستان آغاز شد.
به گزارش شیرازه، بستان اسلامی،بیان داشت: گل دهی نخل از گیاهان 2 پایه به صورت گل نر و گل ماده است و روی 2 درخت جداگانه قرار دارند و هدف از گرده افشانی درخت نخل، عمل لقاح برای تولید میوه است و در صورتی که این کار به موقع انجام نشود، محصول خرما تولید نمی شود.
وی افزود: عملیات گرده افشانی نخلستان های این شهرستان تا نیمه دوم اردیبهشت ادامه دارد و این کار همچنان به صورت سنتی و دستی توسط افرادی مجرب که به آنها ماهر گفته می شود، صورت می گیرد.
اسلامی ادامه داد: زمان گرده افشانی و اعمال مدیریت صحیح برای انجام این کار می تواند در کیفیت و میزان تولید خرما نقش مهمی داشت باشد و بهترین زمان برای این عمل، ساعات اولیه صبح و عصر است.
وی گفت: در شهرستان خنج 45 گونه (واریته) خرما وجود دارد، سالانه بین 16تا 20 هزار تن از این محصول تولید و افزون بر ارسال به سایر استان ها به خارج از کشور نیز صادر می شود. 
اسلامی اضافه کرد: گونه های شاهانی، هلیله ای، خاصویی، مجول، قصب، پیارم، گشخوار، پنجه عروسی و گیهانی از ارقام مرغوب و پُر محصول به شمار می آیند. /ایرنا

نویسنده :
شیشه گر
نظرات بینندگان