کد خبر: ۱۲۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۸

نان کارگر را نباید بُرید/مملکت تولیدکننده می‌خواهد نه دلال

امام‌جمعه شیراز با اشاره به آغاز هفته کارگر گفت: دلال نباید جای تولیدکننده را گرفته و موجب حذف تولیدکننده و بیکاری کارگران شود.
به گزارش شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به نزدیکی مناسبت هفته کار و کارگر، با بیان اینکه کارگران یک پایه تولید بوده و باید از آن‌ها تجلیل شایسته کرد، اظهار داشت: متأسفانه گاهی شاهد بیکاری کارگران هستیم که همه باید به‌ویژه مدیران دست‌به‌دست هم داده تا آن‌ها بیکار نشوند.

وی با اشاره به دلال‌بازی برخی افراد و جا زدن خودشان خود به‌عنوان تولیدکننده، تصریح کرد: برخی از متمکنین به یکباره یک مجموعه تولیدی بزرگ را به زمین می‌زنند و افراد زیادی را بیکار می‌کنند که باید گفت نان از این مردم بریدن، برکت را از زندگی آنان خواهد گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس افزود: برخی به‌جای اینکه تولیدکننده باشند، دلال شده‌اند؛ ما که دلال نیاز نداریم؛ لذا مسئولان و مدیران استان حواسشان به این موضوع مهم باشد و بین تولیدکننده و دلال فرق قائل باشند.

امام‌جمعه شیراز همچنین با اشاره به ایام فرخنده نیمه شعبان و تبریک میلاد حضرت مهدی (عج)، بر لزوم تجلیل از سربازان گمنام حضرت ولی‌عصر (عج) تأکید کرد و گفت: امام زمان کسانی را در بین ما دارند که کمر همت بر اجرای اوامر ایشان بسته که سربازان گمنام ازجمله این افراد هستند.

دژکام خاطرنشان کرد: خدمت گذارانی در وزارت اطلاعات برای خدا و پیشبرد اهداف نظام تلاش می‌کنند، سربازان امام زمان (عج) محسوب می‌شوند؛ افرادی که کسی آن‌ها را نمی‌شناسند و در گمنامی به مردم و نظام خدمت می‌کنند.

وی تصریح کرد: سربازان گمنام شبانه‌روز برای امنیت مردم و کشور، تلاش‌های ارزشمندی انجام می‌دهند و از همین جایگاه از آن‌ها تقدیر کرده و امیدواریم پاداش خود را از حضرت بقیة‌الله الاعظم ارواحنا فدا دریافت کنند.

امام‌جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به یکم اردیبهشت‌ماه سالروز بزرگداشت سعدی، شاعر بزرگ و جهانی شیرازی اشاره کرد و گفت: اول اردیبهشت‌ماه روز بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی است؛ کسی که در ادبیات فارسی تأثیری بی‌نظیر داشته و تا به امروز، سبک نثر فارسی پیرو این شاعر بزرگ است.

دژکام افزود: طرز سخن سعدی، تربیت‌کننده است چه در گلستان، چه در بوستان؛ وی مدیران، پادشاهان و مردم را موعظه می‌کند و در این شاخه نیز توانمندی خاصی دارد.

وی تصریح کرد: سعدی در پیشبرد اخلاق در جامعه موفق بوده و باید از روش‌های وی امروز نیز در جامعه استفاده کرد.

امام‌جمعه شیراز همچنین خواستار تجلیل آبرومندانه از سعدی شد و گفت: ما با یک شخصیت تأثیرگذار در 8 قرن مواجه هستیم و باید متناسب با شخصیت سعدی از وی تجلیل شود؛ کسی که در سایر بلاد چون دمشق بر روی منبر می‌رفته و موعظه‌هایش بین مردم دست‌به‌دست می‌شده است.

دژکام با بیان اینکه شعر سعدی را در سر در سازمان ملل نوشتند و باید قدردان این شخصیت‌ها باشیم، خاطرنشان کرد: رفتار شیرازی‌ها در حادثه سیل را همه دیدند و مردم همه‌چیز را برای سیل‌زدگان مجانی کردند و این رفتار انسانی غیر از مفهوم شعر سعدی نبود که گفت: «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند»؛ بنابراین این رفتارها و چنین شخصیت‌هایی جای تقدیر دارند.

وی همچنین گفت: امسال در یاد روز سعدی، به دلیل اینکه اطراف محله سعدی آسیب‌رسیده است، دست‌اندرکاران برگزاری بزرگداشت گفتند افرادی که دعوت کردیم، میان مردم سیل‌زده خواهند رفت و با آن‌ها دیدار می‌کنند که این کار ارزشمندی است.

امام‌جمعه شیراز در ادامه خطبه‌ها افزود: سه‌شنبه آینده بزرگداشت شیخ بهایی و آغاز هفته مشاغل است و باید اذعان کرد که نقش شیخ بهایی در سامان دادن زندگی مردم قابل‌بررسی است؛ کسی که روحانی بود و از علم مهندسی نیز سررشته داشت.

دژکام افزود: شیخ بهایی در معماری شیراز نیز اثرگذار بوده و معماری زاینده‌رود که از وسط اصفهان رد می‌شود و تقسیم آب اصفهان را نیز انجام داده به‌طوری‌که 400 سال این مهندسی به‌خوبی جواب داده باوجودی که امکانات به‌اندازه الآن نبوده است.

وی تأکید کرد: شخصیت شیخ بهایی را هم ازنظر فن مهندسی و هم ازنظر اخلاق مهندسی می‌توان بسط داد.

دژکام همچنین با اشاره به حضور خود در مناطق سیل‌زده استان خوزستان نیز گفت: خوزستانی‌ها و نماینده ولی‌فقیه در این استان اعتراف کردند که فارسی‌ها وقتی به داد ما رسیدند که ما نیاز داشتیم.

وی تصریح کرد: از ارتش قهرمان و سپاهیان عزیز، مجموعه کامیون داران، هلال‌احمر، بسیج، موکب‌های امام حسین (ع) و همه تشکر می‌کنیم که در کنار هم کمر همت بسته و سیل‌زدگان را یاری کردند.

امام‌جمعه شیراز در خطبه نخست نیز با اشاره به اهمیت اخلاص در زندگی انسان، اظهار داشت: یک سری ارزش‌ها، معنویت انسان را بالا می‌برد که در رأس آن اخلاص است به‌ویژه اینکه گاهی شیطان ممکن است رخنه کند و عباداتی که برای خدا می‌خواهیم انجام دهیم، به جهات دیگر ببرد.

دژکام با بیان اینکه اولویت انسان در انجام کارها، باید آنجایی باشد که خدا راضی‌تر است، افزود: گاهی در انتخابات دیده می‌شود فرد به خاطر اینکه رأی بیاورد، اولویت‌هایی را اعلام می‌کند که رضایت خدا در آن نیست و رضای خلق بر رضای خدا ترجیح داده‌شده که این نوع برخورد، با حکومت صالحان فاصله دارد.

وی تأکید کرد: اخلاص را باید بیشتر تمرین کنیم چراکه اگر اخلاص در کارها نباشد، انسان در قیامت چیزی برای ارائه در محضر خدا نخواهد داشت.
فارس
نظرات بینندگان