کد خبر: ۱۲۹۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
رئیس جهاد کشاورزی فارس:

مجوز گلخانه ظرف یک هفته صادر می شود

در حال حاضر توسط جهاد کشاورزی فارس توسعه گلخانه در قالب زنجیره تولید،" مدل روستای گلخانه ای" در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش شیرازه، ویرئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این‌که منابع آب باید در جهت امنیت غذایی مردم و جامعه مدیریت شود، گفت: کشت در محیط کنترل شده امکان افزایش بهره وری آب به عنوان موثرترین پارامتر تولید را ایجاد می‌کند، همچنین در این نوع کشت امکان کنترل عوامل طبیعی مانند آفات، بیماری‌ها، شرایط اقلیمی خاص فراهم شده و تبخیر و تعرق کاهش می‌یابد.

قاسمی تصریح کرد: اگرچه در سنوات اخیر نسبت به گذشته توسعه خوبی در کشت گلخانه ای داشتیم اما این توسعه منطبق با نیاز ما نیست، این رو ستاد گلخانه ها با محوریت معاون امور هماهنگی و توسعه منابع استانداری فارس راه اندازی شد و در مقاطع مختلف توسعه گلخانه آسیب شناسی شد‌‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اندازه گلخانه‌ها، حرائم و مشکلات صدور مجوز ها را از آسیب‌های شناسایی شده برشمرد و گفت: امروز محدودیتی بابت سایز گلخانه وجود ندارد، حرائم بازنگری شده و مسائل و مشکلاتی صدور مجوزها تا حد امکان برطرف شده اما کماکان توسعه کشت گلخانه حمایت همگان به خصوص عزم شهرستان‌ها را می طلبد از این رو امروز در این جلسه در خدمت فرمانداران عزیز هستیم. اگر کسی زمین غیرتصرفی و پروانه آب داشته باشد باید ظرف یک هفته مجوز گلخانه به وی داده شود.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش ده برابری بهره‌وری آب در محیط کنترل شده، یادآورشد: باید برای کسانی که اهتمام به بهره‌وری آب دارند، فرش قرمز پهن کرد و شوق و اشتیاق این افراد نباید در پیچ و خم بروکراسی اداری مستهلک شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این‌که تاکنون 523 هکتار گلخانه و پوشش سایبان در این استان عملیاتی شدندکه بیشتر  سبزی و صیفی وگل‌های زینتی هستند، افزود: برنامه بلندمدت توسعه هفت هزار هکتاری کشت گلخانه استراتژی این سازمان است و در سال جاری ۶۰۰ هکتار توسعه کشت گلخانه در دستور کار قرار گرفته که در این راستا باید با عزمی جزم و همت همگانی گام برداشت.

قاسمی گفت: امروز محدودیتی برای توسعه کشت گلخانه به لحاظ مساحت حتی گلخانه زیر 300 مترمربع با تخصیص تسهیلات  نداریم اما متقاضیان احداث گلخانه کوچک مقیاس به منظور تامین‌ نهاده‌ها و بازاررسانی باید به صورت زنجیره‌ای اقدام کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: به منظور توسعه گلخانه در قالب زنجیره تولید،" مدل روستای گلخانه ای" در دستور کار قرار گرفته است و  این مدل در سه شهرستان‌ کوار، مرودشت و پاسارگاد در دست اقدام است که متاسفانه با تغییر قیمت سازه‌ها در سال گذشته علی‌رغم مساعدت بسیار خوب سازمان برنامه و بودجه، اجرای این مدل به تاخیر افتاد.

قاسمی از دلایل انتخاب مدل روستای گلخانه‎ای به ایجاد زنجیره تولید و فضای کسب و کار در یک روستا برشمرد و افزود: زمانی توسعه گلخانه‌ها به صورت خود به خود اتفاق می‌افتد که فضای کسب و کار در استان شکل بگیرد و به طور حتم مدل روستای گلخانه‌ای کمک بزرگی به بازاریابی و بازاررسانی  خواهد داشت.

قاسمی تاکید کرد:  فرمانداران محترم و مسئولین شهرستانی باید به سراغ کشاورزان و سرمایه گذاران رفته و آنها را دعوت به سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه کشت در محیط ‌های کنترل شده کنند. 



نویسنده :
شیشه گر
نظرات بینندگان