کد خبر: ۱۲۹۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
به مناسبت سی ام فروردین،روز علوم آزمایشگاهی؛

روزانه 12 هزار نفر در استان فارس آزمایش خون می دهند

رئیس اداره امور آزمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: روزانه بین 10 تا 12 هزار نفر برای انجام آزمایش خون در استان فارس ، نمونه گیری می شوند تا نسبت به نوع بیماری و سلامت خود مطمئن شوند.
به گزارش شیرازه، دکتر بابک شیرازی یگانه روز شنبه با گرامیداشت روز علوم آزمایشگاهی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به خدمات رسانی 440 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه اظهار داشت: اختلاف دقت بین تمام آزمایشگاه ها کمتر از پنج درصد است.
وی بر لزوم رعایت استانداردها در انجام آزمایش ها تاکید و اضافه کرد: براساس دستور العمل ها و استاندارد‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمام آزمایشگاه های کشور، رعایت استاندارها اجباری است و به همین دلیل درصد دقت تمام آزمایشگاه های استان بیش از 95 درصد است و این دقت در تمام آزمایشگاه های دنیا به همین اندازه است. 
او با تاکید بر اینکه سالانه در تمام آزمایشگاه های دولتی و خصوصی، کنترل کیفی خارجی انجام می شود، ادامه داد: با ارسال نمونه های مجهول، نتیجه آزمایش از لحاظ درصد دقت آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد.
رییس اداره امور آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به این پرسش آیا امکان دارد دقت یک آزمایش در آزمایشگاه دولتی با آزمایشگاه خصوصی بسیار متفاوت باشد، گفت: با توجه به اینکه امروزه تمام آزمایشگاه ها ملزم به رعایت استاندارهای جهانی هستند، این اتفاق قطعا نمی افتد و نظارت ها از سوی دانشگاه بسیار سختگیرانه اعمال می شود.
این پزشک پاتولوژیست ادامه داد: در صورت گزارش این اختلاف بین آزمایشگاه کمتر از پنج درصد است؛ البته باید توجه داشت که در آزمایشگاه ها دقت 100درصدی هیچگاه حاصل نمی‌ شود.
او از شهروندان خواست تا در صورت نیاز به نمونه گیری، به آزمایشگاه محل سکونت خود مراجعه داشته باشند، زیرا در تمام آزمایشگاه ها برای انجام آزمایش، از یک روش علمی استفاده می کنند. 
دکتر شیرازی با بیان اینکه بیش از 95 درصد آزمایش های درخواستی شهروندان در آزمایشگاههای فارس و دیگر استان های کشور قابل انجام است، گفت: فقط درصد بسیار کمی از آزمایش های ژنتیکی در خارج از کشور انجام می شود که تعداد این موارد نیز بسیار محدود است.
سی ام فروردین، مقارن با زادروز 'حکیم جرجانی'؛ محقق و پزشک نابغه ایرانی که دستی بر فلسفه و عرفان و ادب پارسی نیز داشت روز علوم آزمایشگاهی نامگذاری شده است./ایرنا
نویسنده :
شیشه گر
نظرات بینندگان