کد خبر: ۱۲۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
استاندار فارس:

مهلت دو هفته‌ای به بانک‌های عامل فارس برای ارائه اطلاعات مجوزهای بی‌نام/ بانک‌ها بدهکاران کلان را معرفی کنند

رحيمي از مهلت دو هفته‌ای به بانک‌های عامل فارس برای ارائه اطلاعات در قالب بسته مجوزها و طرح‌های بی‌نام خبر داد و خواستار آن شد که بانک‌ها از ظرفيت جديد اسناد خزانه به خوبی استفاده كنند.

به گزارش شیرازه، استاندار فارس دوشنبه ٢ ارديبهشت در شوراي هماهنگي بانك‌هاي استان با تصريح بر اينكه قرار بود بانك‌ها معوقات بانكي بيش از دو ميليارد تومان را به دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط اعلام كنند، افزود: علي‌رغم گذشت دو ماه از اين مصوبه بانك‌هاي عامل اعلام نظر خاصي پيرامون اين مصوبه نداشته و ليستي نيز ارائه نكرده‌اند، لذا به نظر مي‌رسد كه مشكلي در بحث معوقات بانكي وجود ندارد و بنابراين با اين فرض بانك‌ها بايد با ارائه تسهيلات بيشتر به مجموعه توليد استان كمك كنند.

عنایت‌الله رحيمي در واكنش به اعلام برخي بانك‌ها نسبت به عدم وجود بدهكاران بانكي به ويژه در حوزه گردشگري گفت: حداقل بنده يكي دو مورد معوقات كلان بانكي را در اين بخش سراغ دارم؛ چرا بانك‌ها نام اين بدهكاران را اعلام ‌نمي كنند؟

استاندار فارس با بيان اينكه برخي از معوقات بانكي به حق بوده و ناشي از مشكلات و تلاطم اقتصادي حاكم بر كشور است، خاطرنشان كرد: نبايد بگذاريم عده‌اي از فضاي ايجاد شده سوء استفاده كرده و نسبت به بازپرداخت تسهيلات خود طفره رفته و در روند پرداخت تسهيلات ايجاد اختلال كنند.

وي با اشاره به ارائه طرح‌ها و مجوزهاي بي‌نام در حوزه سرمايه‌گذاري و اخذ تسهيلات بانكي گفت: دستگاه‌هاي اجرايي موظف به تسهيل شرايط هستند و در اين مسير بايد با ارائه راهكارها و روش‌هاي جديد و پيگيري‌هاي مستمر زمينه جذب تسهيلات را فراهم كند .

استاندار فارس با تاكيد بر اينكه با روش‌ها و فرمول‌هاي گذشته نمي‌توان مشكلات را حل كرد، گفت: اگر اين فرمول‌ها و روش‌ها نتيجه بخش بود طي دهه‌هاي اخير با اين همه مشكلات درگير نبوديم لذا بايد به دنبال راهكار جديد باشیم. باید نقدها را بیان کرد و مسئولیت پذیر باشیم.

رحیمی با تاکید براینکه وجود انگيزه و توانمندي در بحث جذب سرمايه‌گذار از موارد حائز اهميت است و بايد اين فرآيند تسهيل و كوتاه تر شود، خطاب به مديران بانك‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي گفت: موضوع سرمايه‌گذاري را رها نكنيد، چرا كه طولاني شدن فرآيندها موجب مي‌شود كه مردم و سرمايه گذاران از خير آن بگذرند .

استاندار فارس اضافه كرد: طرح‌ها به ويژه در حوزه اشتغال روستايي بايد در قالب زنجيره توليد تعريف شوند و طرح‌هاي تملكي بلاتكليف نيز هرچه سريعتر تعيين تكليف شوند.

رحيمي از مهلت دو هفته‌اي به بانك‌هاي عامل استان براي ارائه اطلاعات در قالب بسته مجوزها و طرح‌هاي بي‌نام خبر داد و خواستار آن شد که بانك‌ها از ظرفيت جديد اسناد خزانه به خوبي استفاده كرده و آن را مديريت كنند.

وي همچنين با اشاره به شعار سال مبني بر رونق توليد، گفت: تاثيرگذاري نهادهاي تامين اعتبار و تسهيلات در عملياتي كردن شعار سال بسيار حائز اهميت است.

رونق تولید نیازمند جذب سرمایه‌گذاری است

استاندار فارس با بیان اینکه رونق توليد نيازمند جلب و جذب سرمايه‌گذاري است، گفت: اگر با بسترسازي و تسهيل امور زمينه حضور بخش خصوصي و جذب سرمايه‌گذاري را انجام دهيم در پايان سال مي‌توانيم بگوييم اقدام موثري انجام داده و شعار سال عملياتي شده است .

وي با تاكيد بر اينكه واحدهاي نيمه فعال و تعطيل شده بايد به چرخه توليد بازگردند، ادامه داد: واحدهاي تعطيل شده تملك شده بايد سريعتر تعيين تكليف شوند تا به سرعت وارد چرخه توليد شوند .

وي با بيان اينكه نسبت مصارف به منابع تعدادي از بانك‌ها در استان از جمله بانك تجارت، سپه و رفاه پايين است، گفت: اين وضعيت در استان خوب نيست و بايد بهبودي آن در دستور كار قرار گيرد و برنامه زمانبندي تسريع در زمينه افزايش اين ميزان انجام شود.

استاندار فارس بار ديگر با تاكيد بر اينكه بانك‌ها و مؤسسات مالي بايد موضوع مطالبات معوق بانكي و رابطه آنها با برگشت سرمايه را جدي بگيرند، گفت: اگر برگشت سرمايه بانك‌ها مشخص و تعريف شده نباشد امكان پرداخت تسهيلات جديد وجود نخواهد داشت.

رحيمي خواستار افزايش مشاركت بانك‌هاي خصوصي در ارائه تسهيلات شد و گفت: مجموعه بانك‌هاي استان به دنبال افزايش اختيارات استاني و تفويض اختيارات اثرگذار باشند تا دفاتر واحدهاي توليدي بزرگ در استان مستقر شود و روند اخذ تسهيلات تسريع شود.

استاندار فارس از دستگاه‌هاي اجرايي خواست تا در ارتباط با مجوزها و طرح‌هاي بي‌نام در عرصه‌هاي صنعت، كشاورزي و گردشگري را در دستور كار خود قرار دهند و سرمايه‌گذران تشويق و ترغيب به سرمايه‌گذاري در اين واحدها كنند .

استاندار فارس همچنين بر لزوم امكان سنجي مشاركت بانك‌ها در طرح‌هاي سرمايه گذاري بي‌نام تاكيد كرد و گفت: استفاده از ظرفيت صندوق توسعه ملي بايد براي پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري اولويت دار در دستور كار قرار گيرد.

رحيمي با بيان اينكه بانك‌ها بايد پول و تسهيلات را به جايي بدهند كه برگشت داشته باشد، گفت: اسناد خزانه فرصت خوبي براي بانك‌ها در بحث وثيقه ايجاد مي‌كند و ضريب اطمينان بازگشت تسهيلات را بالا مي‌برد و نيازي نيست كه بانك‌ها در كوچه و پس كوچه‌ها به دنبال پول خود بگردند، لذا بانك‌هاي عامل تلاش كنند از ظرفيت تبصره ١٨ در اين بخش استفاده مطلوب را ببرند.

سيستم‌ بانكي در برابر تهديدات سايبري تقویت شود

استاندار فارس با تاكيد بر لزوم تقويت سيستم نرم‌افزاري و سخت افزاري بانك‌هاي استان نسبت به تهديدات سايبري هشدار داد و افزود: پيش از بروز واقعه بايد پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام داد .

رحیمی با بيان اينكه مديران بانك‌هاي عامل با حساسيت نسبت به حملات سابيري برخورد كنند، عنوان كرد: اگر با تدبير به اين مسئله نگاه نشود مانند قضيه سيل غافگيري خواهيم شد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان