کد خبر: ۱۲۹۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

جایزه آمریکا برای شناسایی 3 عضو حزب الله لبنان

وزارت خزانه داری و خارجه آمریکا برای شناسایی سه عضو حزب الله لبنان که به اتهام آنچه که پولشویی نامیده اند، جایزه 10 میلیون دلاری تعیین کردند.
به گزارش شیرازه، محمد بازی، ادهم تباجا و علی چراره نام سه نفری است که وزارت خزانه داری و خارجه آمریکا عصر دوشنبه و ساعاتی پس از آن که به تمدید معافیت ها برای خریداران نفت از ایران پایان دادند، اعلام کرد در پی آنها است.

آمریکا برای شناسایی سه عضو حزب الله لبنان جایزه تعیین کرد

مایکل اوناف مشاور وزیر خارجه آمریکا و رئیس اداره امنیت دیپلماتیک در نشست خبری که به همین منظور برگزار شد، اظهار کرد امروز وزارت خارجه آمریکا جایزه جدیدی را تا 10 میلیون دلار برای اطلاعاتی که فعالیت های مالی آنچه که حامی تروریسم جهانی حزب الله نامید، اختصاص داده است.

وی مدعی شد: این برای نخستین باری است که وزارت خارجه برای شناسایی شبکه مالی حزب الله جایزه تعیین کرده است. تروریست پایه گذاری شده در لبنان که وزارت خارجه آن را در اکتبر سال 1997 به عنوان سازمان تروریستی خارجی شناسایی کرد، از سوی ایران مسلح، تربیت و تامین مالی می شود.

مشاور وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: وزیر خارجه، ایران را در سال 1984 به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کرد. در سال های گذشته، حزب الله لبنان نزدیک به یک میلیارد دلار به طور مستقیم از ایران کمک مالی دریافت کرده است.

اوناف مدعی شد: تحقیقات سرمایه گذاری بین المللی فعالیت های شبکه ای و پولشویی آن را تشخیص داده است.آنها از این پول ها برای انجام فعالیت های بدخواهانه در جهان همچون حضور شبه نظامیان شیعه در سوریه و حمایت از بشار اسد و در یمن هم حوثی های متحد ایران استفاده می کنند.

وی خاطرنشان کرد ما از هر اطلاعاتی که فعالیت های مالی حزب الله و افرادی که این فعالیت ها را مدیریت یا تسهیل می کنند، استقبال می کنیم.

مارشال برینگزلی مشاور وزیر خزانه داری هم در این نشست خبری گفت این تصمیم امروز برای آن است که تحریم ها و انزوای بیشتری برای آنچه که او 'این گروه تروریستی' خواند، ایجاد شود.

وی افزود: فراموش نکنید که آمریکا از هر تلاشی برای خشکاندن منابع درآمدی حزب الله استفاده خواهد کرد و تمام فعالیت های مالی این گروه و اربابان آن را در ایران و هر فرایندی که آنها با یکدیگر برای حمایت مالی از تروریسم در خاورمیانه و جهان استفاده کنند، مورد هدف قرار می دهد.

مشاور وزیر خزانه داری آمریکا با یادآوری اینکه این وزارت خانه از سال 2017 کوشیده است هرگونه فعالیت مالی حزب الله را مختل کند، ادامه داد: ما 40 نهاد حزب الله را شناسایی کردیم و از آژانتین، پاراگوئه تا گامبیا و دبی با دولت های این کشورها برای افشای شبکه مالی آنها همکاری داشتیم.

ناتان سیلز رئیس اداره مقابله با تروریسم وزارت خارجه آمریکا هم که پیشینه دیرینه ای در ضدیت با جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: هر صحبتی درباره حزب الله باید از تهران شروع شود.

وی افزود: ایران کشوری است که رهبری تروریسم در جهان را بر عهده گرفته است. این رژیم سالانه حدود یک میلیارد دلار را برای حمایت از گروه های نیابتی خود در سراسر جهان هزینه می کند که تنها برای حزب الله مبلغی حدود 700 میلیون دلار است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با متهم کردن ایران به استفاده از تروریسم به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود، ادامه داد: این همان دلیلی است که وزیر خارجه آمریکا به تازگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی به رسمیت شناخت.

سیلز یادآور شد: این نخستین باری است که یک نهاد نظامی کشوری را به عنوان سازمان تروریستی خارجی شناسایی می کنیم.

وی درباره تعیین جایزه برای سه عضو حزب الله لبنان هم گفت: اگر چه بخش نخست این جایزه مربوط به شناسایی شبکه مالی حزب الله است اما به معنای دیگر، این کارزاری علیه ایران و حزب الله در سراسر جهان است.

مقامات آمریکا می گویند این تحریم‌ها و اقدامات، بخشی از یک برنامه علیه حزب الله برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه است.

پیش از این هم آمریکا برای شناسایی آنچه که عوامل حزب الله نامیده بود، جوایز 5 میلیون دلاری تعیین کرد اما تاکنون ره به جایی نبرده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان