کد خبر: ۱۲۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

بلاتکلیفی در انتخاب فرماندار و بخشدار در پاسارگاد و ارسنجان

بیش از شش ماه است که پاسارگاد فرماندار ندارد و ارسنجان بخشدار و حالا باید بخشدار مرکزی پاسارگاد را نیز به لیست نداشته‌ها اضافه کنیم.
به گزارش شیرازه، اگر نگاهی به تقویم بیاندازیم بیش از شش ماه است که پاسارگاد فرماندار ندارد و ارسنجان بخشدار و حالا باید بخشدار مرکزی پاسارگاد را نیز به لیست نداشته‌ها اضافه کنیم.

 اگرچه بسیاری از مردم این دو شهرستان این زمان را فرصت‌سوزی برای تلاش در جهت رفع مشکلات می‌دانند اما این روند در سال جاری نیز ادامه پیدا کرده است. شاید سیستم اداری کشور وابسته به فرد نباشد اما چون در ابتدای هر سال باید کمیته برنامه‌ریزی تشکیل و پروژه‌ها تعریف شود حضور فرماندار و حتی بخشدار در این بخش جهت دیدار با مدیران استانی و تفاهم بر سر پروژه‌ها بسیار ضروری است.

بدیهی است، نماینده‌ مردم در مجلس و مسوولین مرتبط باید قبل از تغییرات به فکر جایگزین باشند تا روند خدمت‌رسانی مختل نشود اما عدم آینده‌نگری باعث می‌شود مردم این دو شهرستان آسیب ببینند. البته هر روز فردی مطرح اما تکذیبیه آن بی‌درنگ اعلام می‌شود تا این روند بیم و امید به‌صورت متناوب تکرار شود.

محمد باقر کاظمی فرماندار شهرستان ارسنجان در مورد روند انتخاب بخشدار مرکزی شهرستان ارسنجان گفت: همانگونه که مستحضرید انتخاب بخشداران باید توسط فرماندار انجام شود که پذیرش تایید و انتصاب آنان براساس یک سری دستورالعمل لازم و شرایط خاص صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: ما هم در این راستا سعی کرده‌ایم برای انتخاب فرد واجد شرایط بر اساس وضعیت شهرستان از نظر سیاسی، اقتصادی، تعداد روستاها (90 روستا در بخش مرکزی) و داشتن تجربه لازم در مجموعه وزارت کشور را مدنظر قرار دهیم و امیدواریم به‌زودی بخشدار مرکزی شهرستان معرفی شود.

مهدی زارعی رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی ارسنجان نیز انتخاب بخشدار را در هاله‌ای از ابهام خواند و گفت: انتخاب بخشدار همچنان در هاله‌ای از ابهام است و واقعا هیچکس جوابگو نیست. در حال حاضر ما سرپرست بخشداری هم نداریم.

زارعی بیان داشت: قرار بود بعد از انتخاب معاونین استاندار انتخاب مسوولان شهرستان‌ها جزء اولویت‌ها باشد اما هنوز 8 بخش بدون بخشدار هستند. 

وی افزود: انتخاب بخشدار بومی که طعم زندگی در روستا را چشیده و از روستاهای بخش مرکزی اطلاع کامل داشته باشد ضروری است. البته اعضای شورا گزینه‌ای بومی برای بخشداری معرفی کردند اما همچنان درب اتاق بخشدار مرکزی قفل است.

زارعی گفت: اینکه در لایه‌های سیاسی شهرستان چه می‌گذرد که باعث شده بخشدار انتخاب نشود ما بی‌اطلاعیم. متاسفانه در این زمینه فقط مردم ضرر می‌کنند.

پاسارگاد، شهرستانی که نه فرماندار دارد نه بخشدار‌

شهرستان تاریخی پاسارگاد همواره از تغییرات مکرر فرمانداران خود لطمه دیده است و این عدم ثبات مدیریتی باعث شده، تا برنامه‌های هر یک از فرمانداران نیمه‌کاره رها شود و در نهایت شهرستان پاسارگاد در قعر عقب‌ماندگی گرفتار بماند.

بیش از هفت ماه از تودیع احمدی‌منش فرماندار شهرستان و معارفه علی‌زاده به عنوان سرپرست فرمانداری پاسارگاد می‌گذرد و این در حالی است که طبق قانون، اداره فرمانداری به شکل سرپرستی بیش از ۴ ماه غیرقانونی است. با وجود اعتراضات متعدد فعالان اجتماعی شهرستان این مطالبه به‌حق شهروندان راه به‌جایی نبرده و قطعا از این بی‌تدبیری مسوولان استانی شهروندان پاسارگادی متضرر می‌شوند.

در شرایطی که عدم انتصاب فرماندار شهرستان پاسارگاد، وضعیت مدیریتی شهرستان را تحت تاثیر قرار داده است، بانشی بخشدار مرکزی شهرستان نیز بازنشست شده و این خلا، مدیریت شهرستان پاسارگاد را در بحرانی‌ترین شرایط سال‌های اخیر قرار داده است.

شهرستان پاسارگاد در انتخابات اخیر با رای یکپارچه به دولت تدبیر و امید، انتظار داشت تا بیش از گذشته مورد توجه دولت‌مردان قرار گیرد اما در عمل شاهد ایجاد ناامیدی با تعلل در تصمیم‌گیری‌ها و اتخاذ تصمیمات غیر‌اصولی در انتصاب مدیران ارشد شهرستان بودیم که هیچکدام قابل دفاع نیست.

نیاز پاسارگاد به فرماندار بومی

یکی از شهروندان پاسارگادی ضمن انتقاد شدید نسبت به انتصاب فرماندار و بخشدار ناکارآمد در سال‌های اخیر، اعتقاد دارد استفاده از نیروهای بومی به دلیل آشنایی با محیط، دلسوزی برای پیشرفت منطقه خود، نفوذ کلام، زمان بیشتر برای حضور در منطقه و نهایت کارآیی و اثربخشی بیشتر در حوزه اجرا و عملکرد به نفع شهرستان است.

زارعی افزود: انتخاب افراد بومی با توجه به احساس تعلق و شناخت بیشتر از حوزه مأموریت، محاسن و توفیقات بیشتری را برای شهر به ارمغان می‌آورد، که امیدواریم نیروهای مستعد و توانمند بومی نیز به عنوان بخشدار و فرماندار مورد توجه مسئولان محترم قرار گیرند.

علی حسن‌شاهی یکی دیگر از شهروندان پاسارگادی می‌گوید: در آستانه سالگرد شهرستان شدن پاسارگاد هستیم، شهرستانی که با پیگیری مردم بعد از سال‌ها از شهر به شهرستان ارتقا یافت و مردم خوشحال از اینکه شهرستان شده‌اند، اما در این سال‌ها شاهد توسعه چشمگیری نبودیم! فرماندارانی انتصاب شدند که برای کسب تجربه و سابقه به شهرستان آمدند و رفتند. آیا استاندار فارس جوانان شهرستان ما را در حدواندازه‌ فرماندار و بخشدار نمی‌بیند؟

حسن‌شاهی بیان داشت: حکم  شهردار که انتخاب شورا بود نزدیک به شش ماه طول کشید چرا اینگونه با شهرستان ما برخورد می‌شود؟ چرا مردم ما را اینگونه ناامید می‌کنند تا هیچ کس حاضر به سرمایه‌گذاری در شهرستان نشود؟ کدام‌یک از خواسته‌های ما را برآورده کرده‌اند؟ بودجه‌ای که به شهرستان ما می‌دهند در حد یک بخش و شاید در حد یک دهستان هم نیست. فرمانداری حتی نتوانست برای خود هم ساختمان آبرومندی بسازد و ساختمان نیم‌کاره رها شده و هر روز فرسوده و فرسوده‌تر می‌شود. 

امروز صندلی فرماندار پاسارگاد و بخشداری مرکزی ارسنجان و پاسارگاد خالی است و با وجود این تعداد افراد شاخص حامی دولت چرا نباید نیروهای دلسوز و بومی این پست‌ها را تصاحب نکنند. این دو شهرستان ظرفیت بکر و دست نخورده زیادی برای توسعه دارد که بدون اتلاف وقت می‌توانند به کار گرفته شوند.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان