کد خبر: ۱۲۹۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

آتش در کمین است!

با توجه به بارشهای متوالی امسال و رویش گیاهان خودرو به صورت یکپارچه در تمام دشت ها و کوهها تا 30روز آینده این گیاهان خشک می شوند.
به گزارش شیرازه، محمد جلالی در روزنامه خبرجنوب نوشت:

این روزها اگر به مراتع، جنگل ها و مکان های تفریحی اطراف شهرهای فارس و شیراز مراجعه کنید، شاهد چمن های سبز و گیاهان خودرو خواهید بود که زیبایی خاصی را به طبیعت نشان می دهند.

همه خرسند و خوشحال هستند از اینکه امسال طراوت و سرسبزی فارس بی نظیر است. اما کارشناسان هشدار دادند که تا یک ماه دیگر خطر در کمین شهرهای حاشیه زاگرس و جنگل های استانهای جنوبی کشور از جمله فارس است.

آنان می گویند: با توجه به بارشهای متوالی امسال و رویش گیاهان خودرو به صورت یکپارچه در تمام دشت ها و کوهها تا 30روز آینده این گیاهان خشک می شوند.

هم اکنون این گیاهان خودرو به ارتفاع یک متر رسیده اند و بزر گترین خطری که توسط گردشگران در دامان طبیعت رخ خواهد داد خطرآتش سوزی است.

آنان معتقدند حتی یک بطری شکسته شیشه و یا یک بطری آب معدنی با چند قطره آب موجود در آن می تواند نور خورشید را متمرکز و ایجاد آتش سوزی کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس اعلام کرده است که در سال گذشته آتش سوزی مراتع و جنگل های استان فارس کاهش 85درصدی داشته است و امسال نیز تدابیری برای این امر در نظر گرفته شده است.اما امسال داستانی متفاوت را به همراه دارد.

چه باید کرد؟
به خوبی به یاد داریم که آتش سوزی جنگل های پاسارگاد در مرداد 1395 چگونه مردمان این شهر،مرودشت و ارسنجان را به چالش کشید و هکتارها جنگل را به خاطره سپرد.

به نظرمی رسد برای پیشگیری از آتش سوزی های گسترده در منابع طبیعی چند اقدام عمده باید انجام شود:

1- در شرایط کنونی همه گردشگران طبیعی باید خو د را موظف بدانند تا از ریختن زباله به خصوص زباله هایی که قابلیت اشتعال دارند در طبیعت خود داری کنند.

2- دامداران از روشن کردن آتش در مراتع خو دداری نمایند و اگر مجبور به این کار شدند تمام مسائل احتیاطی را در نظر بگیرند.

3- استفاده از گروههای مردم نهاد در دو مرحله: یکی در شرایط کنونی برای جمع آوری مواد و زباله هایی که قابلیت اشتعال دارند و دوم در مرحله ای که گیاهان خودرو زرد شده و آماده اند تا با کوچکترین اشتباه شعله ور شوند.

در آن مرحله می شود از گروههای مردم نهاد درخواست کرد تا نسبت به پاکسازی طبیعت از علفهای خشک شده، کمک کنند تا کمترین آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی شهرها وارد شود.

در پایان انتظار می رود مسئولان دولتی نیز تمهیدات و اعتبارات لازم را پیش از حادثه پیش بینی کنند؛ چرا که وقوع حادثه و پیش بینی اعتبار پس از آن یعنی از بین بردن فرصت و نابودی هکتارها جنگل و دشت و درخت!
انتهای پیام/
نظرات بینندگان