کد خبر: ۱۲۹۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

دردسرهایی از نوع آپارتمان‌نشینی

افزایش جمعیت شهری، گرانی ملک و ... باعث شده است تا بسیاری از افراد به آپارتمان‌نشینی روی بیاورند.
به گزارش شیرازه، حیاط خانه مادرجان با حوض آبی کوچکی که در وسط خود داشت و آن شمعدانی‌ها، همیشه مایه آرامش و دلخوشی من بود. اصلا هر وقت دلم می‌گرفت بدون اینکه بفهمم راه خانه مادرجان را در پیش می‌گرفتم و همین که در کنار حوض و روی تخت یک استکان چای سماوری به من تعارف می‌کرد انگار که تمام غصه‌هایم به شادی و نشاط تبدیل می‌شد. امروز اما که به یاد گذشته راه همان کوچه را در پیش گرفتم دلم گرفت چون خانه قشنگ و با صفای مادر جان پس از فوتش و انحصار وراثت فروخته شد و حالا یک آپارتمان کوچک ته همان کوچه دنج ساخته شده است که دیگر نه حوض آبی دارد و نه تختی که چای سماوری بتوان روی آن نوشید و به شمعدانی‌ها نگاه کرد.

 

از چند نفر آپارتمان‌نشینی که در شیراز و همین محله در مورد رضایت از زندگی در این خانه‌ها پرس‌وجو می‌کنم و متوجه می‌شوم که آنطورها هم که از بیرون ظاهر خوبی دیده می‌شود زندگی در آنها خالی از مشکل نیست.

همسایگی زیادی

بانوی 55 ساله‌ای که 2 سالی است در آپارتمان سکونت دارد از عدم رعایت استانداردهای جلوگیری از انتقال سر و صدا از واحدهای همجوار گله می‌کند و می‌گوید: متاسفانه با وجود اینکه آپارتمانی خریداری کردم که در محله مورد نظر خودم است اما سر و صدایی که از واحد کناری به واحد من می‌رسد، آزار دهنده است.

مه‌لقا ادامه می‌دهد: انتقال صدا و نازک بودن تیغه دیوارها در حدی است که صدای صحبت کردن همسایه را به سادگی می‌شنوم و سر و صدای بچه‌ها مرا کلافه می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد ایمنی صوتی در آپارتمان‌سازی اظهار می‌کند: برای ارایه پایان کار به فعالان این حوزه باید رعایت استاندارد صوتی به عنوان یک گزینه اجباری اعمال شود.

این بانوی شیرازی می‌افزاید: حداقل رعایت استاندارد صوتی در آپارتمان‌سازی، استفاده از عایق صوتی در دیوارهای مشترک است که با یک لایه پشم شیشه امکان پذیر بوده و هزینه چندانی هم در بر ندارد.

 

شارژهای دل‌نخواهی

پارسا که به تازگی یک واحد نقلی خریداری کرده است نیز با اشاره به عدم نظافت به موقع مجتمع 8 واحدی که در آن سکونت دارد، عنوان می‌کند: در طول 2 ماهی که در این مجتمع سکونت دارم حتی یک بار هم راهروها و حیاط نظافت نشده است.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که علت را از مدیر ساختمان جویا شدم، عدم پرداخت شارژ از سوی برخی از واحدها را عنوان کرد که واقعا ناراحت کننده است و نشان از عدم فرهنگ‌سازی مناسب برای زندگی آپارتمانی دارد.

این مرد جوان با تاکید بر اینکه زندگی گروهی در یک مجتمع به زیرساخت‌ها و آداب خاصی نیاز دارد، می‌گوید: زمانی که تصمیم می‌گیریم در آپارتمان زندگی کنیم باید منافع و رفاه جمعی را در نظر بگیریم و با اعمال اقدامات شخصی و نامناسب حق همسایگان را ضایع نکنیم.

حق همسایه

پیرمردی که با خیال زندگی بهتر به زندگی در آپارتمان روی آورده است، می‌گوید: حق همسایه در محله‌های قدیم بسیار محترم بود و رعایت می‌شد.

منصور می‌افزاید: در آپارتمان‌نشینی همسایه‌ها زیاد همدیگر را نمی‌شناسند و با ریختن کفش جلوی در واحد خود، ریختن آشغال در آسانسور، به موقع قرار ندادن زباله‌ها در محل زباله و ... حقی برای همسایه باقی نمی‌گذارند.

وی اضافه می‌کند: البته این به آن معنا نیست که همه شهروندان فرهنگ آپارتمان‌نشینی را رعایت نمی‌کنند اما می‌شود با رعایت اصول ساده و فرهنگ‌سازی مناسب کاری کرد تا همسایگان خوبی برای هم باشیم.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان