کد خبر: ۱۲۹۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

راه آهن یاسوج به اقلید شتاب بیشتری می گیرد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: برای کمک به رونق کهگیلویه و بویراحمد راه آهن یاسوج به اقلید برای تسریع در اجرای آن بطور ویژه در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قرار می گیرد.
به گزارششیرازه، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی روز جمعه در یاسوج اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت های بالایی دارد و با این همه زیبایی های طبیعی برای پیشرفت نیاز به توجه بیشتری دارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: اتصال یاسوج به شبکه ریلی و آزاد راه شیراز به اصفهان 2 طرحی است که برای کهگیلویه و بویراحمد دارای اهمیت زیادی است. 
جعفرزاده با اشاره به سفرهای استانی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: سفر به مناطق محروم علاوه بر مشاهده مشکلات باعث می شود که مسئولان برای رفع آنها چاره اندیشی کنند. 
وی عنوان کرد: تنها راه نجات کشور کمک به بخش خصوصی است و ظرفیت‌های خوبی در بودجه سال 98 برای شتاب به حرکت بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.
جعفرزاده تصریح کرد: در کشور 74 هزار طرح نیمه تمام وجود دارد که تا الان بیش از هزار هزار میلیارد ریال برای آن‌ها هزینه شده است. 
وی با اشاره به اینکه منابع دولتی قادر به تکمیل طرح های نیمه تمام نیست، گفت: اگر این طرح های راکد برای تکمیل و بهر‌ه‌برداری، مجانی به بخش خصوصی داده شود، دولت ضرر نمی‌کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در دوره قبل مجلس اعتبارات عمرانی شهرستان های کهگیلویه و دوگنبدان نیز به راه آهن یاسوج اقلید اختصاص یافت.
غلامرضا تاجگردون با اشاره به اینکه نباید به واسطه تخلف سرکوب سرمایه در کشور صورت گیرد، اظهار داشت: تیزهوشی مسئولان و بخش خصوصی و استفاده از فرصت ها لازمه کار است.
وی افزود: 2 طرح اتصال یاسوج به شبکه آزادراه ها و همچنین را ه آهن برای جنوب کشور بسیار دارای اهمیت است.

** طرح های توسعه ای با پیوست فرهنگی همراه شوند
نماینده شهرستان های بویراحمد و دنا نیز در این نشست گفت: نمی توان نسخه واحدی در زمینه توسعه برای کل کشور در نظر گرفت.
غلام محمد زارعی اظهار داشت: طرح های توسعه ای برای دستیابی به موفقیت باید با پیوست فرهنگی همراه شوند و با استفاده از همین ابزار متوسط سن بهره بردارن کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد کمتر شده است.
وی در زمینه راه آهن یاسوج به اقلید افزود: طول این مسیر 140کیلومتر است که 20 کیلومتر آن به عنوان فاز اول 80درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
زارعی ابراز داشت: به زودی مناقصه فاز دوم آن در قالب 20 کیلومتر انجام می شود که حمایت های کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشرفت آن را سرعت می بخشد.
وی بیان کرد: کوتاهترین مسیر طریق الرضا از کهگیلویه و بویراحمد می گذرد و محل قرار گیری استان کانون دسترسی به مراکز بزرگ کشور را فراهم می‌کند.

** زیرساخت های شهرستان بویراحمد برای پایلوت گردشگری فراهم شود 
فرماندار بویراحمد نیز در این نشست گفت: آورده بسیار خوب در منابع آبی و وجود گونه های گیاهی و جانوری متنوع می تواند شهرستان بویراحمد را به عنوان یک پایلوت گردشگری در کشور معرفی کند.
شاهرخ کناری با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد شهرستان بویراحمد در بعد گردشگری، افزود: برای ایجاد شهر پایلوت گردشگری ابتدا باید زیرساخت های آن فراهم شود.
وی با معرفی چند طرح مهم در پیوست بودجه شهرستان بویراحمد، بیان کرد: در زمینه تاسیسات آب و فاضلاب شهری حداقل 200 میلیارد ریال اعتبار لازم است که انتظار توجه ویژه از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره هست.
کناری طرح های سد تنگ سرخ، جاده اصلی یاسوج به سی سخت، یاسوج به سپیدان و راه آهن اقلید به یاسوج را از دیگر پروژه های مهم این شهرستان عنوان کرد و خواستار توجه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به آنها شد.

** تسهیلات روستایی در طرح های بزرگتر هزینه شوند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج نیز در این نشست گفت: تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در اختیار طرح های بزرگتر قرار گیرد تا اشتغال پایدار ایجاد شود.
جبار کیانی پور اظهار داشت: تسهیلات اشتغال روستایی انحراف زیادی را ایجاد می کند و علاوه بر تورم و نقدینگی در جای درستی نیز هزینه نمی‌شوند.
وی افزود: تسهیلات رونق به واحدهای بالای 30 درصد پیشرفت فیزیکی هم تعلق می گیرد تا این امر بتواند در رونق شهرک های صنعتی تاثیرگذار شود.
کیانی پور بیان کرد: با استفاده از ظرفیت قانون بودجه در زمینه کمک های فنی و اعتباری اتاق‌های بازرگانی بر نحوه تخصیص این منابع در استان ها نظارت کنند.
وی عنوان کرد: به علت بی اعتمادی، نبود انگیزه، مشکلات کاربری ها و همکاری نکردن دستگاه های اجرایی با وجود همه تلاش‌ها و تعداد زیاد نشست های ستاد اقتصاد مقاومتی واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی انجام نشد. 
نشست فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و مجاسبات مجلس شورای اسلامی روز جمعه در اتاق بازرگانی یاسوج برگزار شد./ایرنا

نظرات بینندگان