کد خبر: ۱۲۹۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
معاون استاندار فارس وعده داد؛

نرخ بیکاری فارس امسال به ۶ درصد کاهش می‌یابد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: هدفگذاری ما در سال 98 رساندن نرخ بیکاری استان به 6 درصد است.
به گزارش شیرازه، یدالله رحمانی معاون استاندار فارس امروز در جلسه شورای گفت و گوي دولت و بخش خصوصي با حضور رئيس و اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در شیراز برگزار شد افزود: از ابتدای شروع فعالیت دولت تدبیر و امید شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان از 16 و هشت دهم درصد به هشت و 9 دهم درصد بوده‌ایم و در کنار این نرخ مشارکت اقتصادی بهبود داشته است.

وی ادامه داد: در بحث صادرات غیر نفتی نیز در استان شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم به نحوی که در سال 95 صادرات غیر نفتی ما با 61 درصد رشد نسبت به سال 94 به یک هزار و 43 میلیون دلار رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس ادامه داد: در سال 96 نیز با رشد 25 درصدی به عدد یک هزار و303 میلیون دلار رسیدیم که این عدد بر اساس آخرین آمار، در 6 ماهه نخست سال 97 نسبت به مدت مشابه سال 96 رشد 19 درصدی داشته است.

رحمانی تصریح کرد: 24 درصد صادرات فارس از طریق گمرک‌های این استان انجام می‌شود که امیدواریم با تدوین قوانین و مقررات تسهیل کننده، صادر کنندگان ما بتوانند صادرات خود را از مبادی گمرکی استان انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز طی سه سال گذشته افزون بر 270 جلسه این کارگروه در استان برگزار شد که در این جلسات مسائل و مشکلات یک هزار و 497 واحد تولیدی بررسی و مشکلات 61 درصد این واحدها به طور کامل حل شد و سایر موارد نیز در دست پیگیری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس ادامه داد: در بحث رونق تولید و در قالب سامانه بهین یاب، در سال 95 با 633 میلیارد تومان بیشترین درصد جذب و سهم را در کشور داشته‌ایم و علاوه بر این 370 میلیارد تومان نیز به طور مستقیم توسط سیستم بانکی پرداخت شده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: در سال 96 این عدد در مجموع عملکرد سامانه بهین یاب و پرداخت مستقیم سیستم بانکی به یک هزار و 224 میلیارد تومان و در سال 97 به یک هزار و 270 میلیارد تومان رسید.

وی گفت: البته از آنجا که این تسهیلات فاقد یارانه است و تمایل متقاضیان و تولید کنندگان ما هم به استفاده از تسهیلات یارانه دار است، تقاضا برای استفاده از این تسهیلات کاهش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس اضافه کرد: در بحث عملکرد طرح اشتغال فراگیر و روستایی نیز در کمیته فنی استان 6 هزار و 208 طرح با چهار هزار و 330 میلیارد تومان مصوب شد که 2 هزار و 604 طرح با 595 میلیارد تومان و اشتغالزایی 17 هزار نفر به تصویب سیستم بانکی رسیده و 487 میلیارد تومان هم انعقاد قرارداد شده است.

رحمانی گفت: در بحث عملکرد صندوق توسعه ملی در استان نیز از نظر مسدودی منابعی که صندوق داشته با 22 طرح و 2 هزار و 398 میلیون دلار رتبه چهارم کشور و در زمینه گشایش اعتبارات و اعتبارات پرداخت شده نیز به ترتیب با 931 میلیون دلار و 665 میلیون دلار رتبه ششم کشور را  داشته‌ایم.

وی، در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی و شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری در استان هم بیان داشت: طی چهار سال گذشته افزون بر  344 فرصت سرمایه گذاری را با حجم سرمایه گذاری 76 هزار میلیارد تومان در استان ایجاد شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس افزود: تا قبل از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و طی سالهای 93 و 94 جمعا پنج میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی در استان داشته‌ایم که بعد از برجام و در سال 95 به 95 میلیون دلار افزایش یافت و این عدد در سال 96 به یک هزار و هشت میلیون دلار رسید.

رحمانی ادامه داد: در سال 97 و با توجه به مشکلاتی که در بحث برجام ایجاد شد در استان تنها توانستیم 10 طرح سرمایه گذاری خارجی را با 95 میلیون دلار به ثبت برسانیم.

وی اظهار کرد: در بحث توسعه نیروگاه‌های خورشیدی نیز از سال 94 تاکنون افزون بر 229 موافقت اولیه با 2 هزار و 850 مگاوات صادر شده که 39 مورد با 270 مگاوات قرارداد تضمینی منعقد شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: از این 39 مورد نیز چهار مورد با 34 مگاوات به بهره برداری رسیده که 12 درصد نیروگاه‌های خورشیدی کشور از نظر تولید را شامل می‌شود و سه نیروگاه نیز با ظرفیت 30 مگاوات به زودی وارد مدار می‌شود.
ایسنا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان