کد خبر: ۱۲۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
امام جمعه شیراز:

بعد از بیکاری، با افرادی مواجه هستیم که از شغل خود گلایه مند هستند

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: بنابراین فرهنگ کار و شکرگزاری دو اصل بسیار مهم است که اگر از آن غافل شویم، هم کارگر ناراضی است هم کارفرما.

به گزارش شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام در دیدار با مدیرکل و معاونان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: در موضوع مباحث کار و کارگری، با مسائل گوناگونی مواجه هستیم که جنبه ها و زوایای مختلفی دارند.

وی گفت: بیکاری، یک بحران بسیار بزرگ است و اگر به آمار افراد آماده به کاری که شغلی ندارند و بیکار محسوب می‌شوند نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که با یک جمعیت عظیم و یک بحران عظیم تر مواجه هستیم .

امام جمعه شیراز گفت: فرض کنید در سال پانزده هزار شغل جدید ایجاد شود؛ این کار زحمت زیادی دارد اما آیا نیاز جامعه را برطرف می‌کند؟ هر سال چه تعداد از جوانان ما از دانشگاه ها فارغ التحصیل و جویای کار می‌شوند؟ از طرفی هر سال چه تعداد از کارخانجات و صنایع تعطیل و کارگران بیکار می‌شوند؟

او خاطرنشان کرد: میزان ایجاد اشتغال باید هر سال از جمعیتی که به بیکاران افزوده می‌شود، بیشتر باشد تا در یک چشم‌انداز بتوان تصور رفع بیکاری را داشت.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز حدود ۲۰۰ هزار نفر جویای کار در استان فارس داریم، گفت: اگر مشکل بیکاری را پشت سر بگذاریم، با افرادی مواجه می‌شویم که شغل دارند اما از شغل خود گلایه مند هستند؛ حال یا مشکل از حقوق و مزایاست یا ایراد غیرمرتبط بودن شغل با تحصیل یا علاقه فردی است.

آیت الله دژکام با تصریح اینکه دو موضوع باید به صورت ویژه مد نظر قرار بگیرد؛ لزوم عطف توجه لازم به تبیین و توسعه فرهنگ کار و فرهنگ شکرگزاری را مورد تاکید قرار داد.

او گفت: خیلی وقت ها، ما اصلا یک خدمت اجتماعی را شغل به حساب نمی‌آوریم و کسر شان خود می‌دانیم که مثلا کارمند جزء یک ارگان باشیم؛ خیلی وقت‌ها، کار در بخش خصوصی را اصلا جزو مشاغل به حساب نمی‌آوریم و منتظریم حتما به استخدام رسمی دولت دربیاییم و خیلی وقت‌ها هم برخی از ما شغل و درآمد داریم اما چون شکرگزار نیستیم ممکن است ناراضی باشیم؛ حال آنکه اگر همین شغل را با همین حقوق محدود از ما بگیرند، پس از مدتی حسرتش را می‌خوریم که ای کاش شرایطی فراهم شود که به همان کار قبلی بازگردیم.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: بنابراین فرهنگ کار و شکرگزاری دو اصل بسیار مهم است که اگر از آن غافل شویم، هم کارگر ناراضی است هم کارفرما .

او ادامه داد: شکرگزاری و قناعت به این معنی نیست که نسبت به ظلم و حق خوری سکوت کنیم بلکه به این معناست که اگر حقوق متعارف و شغل متناسبی داریم، شکرگزار نعمت خداوند باشیم و برای بدست آوردن امکانات بیشتر و موقعیت بهتر، در خودمان نارضایتی و ناشکری نسبت به پروردگار ایجاد نکنیم.

امام جمعه شیراز در عین حال تاکید کرد: کارفرمایان نیز باید در ترویج این فرهنگ کمک دهند. اگر کارفرما عدالت را در پیش بگیرد قطعا کارگر نیز به آرامش می‌رسد و قناعت در پیش می‌گیرد.

آیت‌الله دژکام گفت: مشکل از آنجاست که کارگر بعضی وقت‌ها احساس کند ظلمی در جریان است و بی‌عدالتی رخ می‌دهد؛ اما اگر کارگر احساس کند که کارفرمای عادلی دارد، آرامش پیدا می‌کند و قناعت در پیش می‌گیرد .

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی، ما به خودسازی و جامعه پردازی نیاز مبرم داریم، گفت: بعضی اوقات در جامعه پردازی دچار مشکل می‌شویم و نمی‌دانیم چه کاری صحیح است.

او اضافه کرد: در خصوص سیل اخیر، ما به نتیجه و طرحی رسیدیم که باید در شهر و استان اجرایی می‌شد. قبل از ارسال طرح برای رهبر انقلاب، نظر استاندار فارس و شهردار شیراز را پرسیدم و بعد از آنکه آنها موافت کردند، طرح با سه امضا خدمت رهبر انقلاب تقدیم شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد که نباید کار مردم را معطل گذاشت و آنقدر تعلل کرد تا یک فاجعه چند بار تکرار شود.

امام جمعه شیراز با تبریک هفته کار و کارگر، لزوم تلاش برای ترویج فرهنگ صحیح کار را یادآور شد و گفت: باید همه بدانند کار عار نیست و فرد باید به کارگر بودنش افتخار کند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان