کد خبر: ۱۲۹۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
در همایش سیاسی فرماندهان ارتش مطرح شد؛

نگذاریم فضای مجازی ما را از ارزش هایمان دور کند/ ارتش ما ارزشمند و خدمتگزار است

امام جمعه شیراز گفت: در مسائل اخلاقی اوایل انقلاب بسیار مراعات می‌کردند اما امروزه با تبلیغ خصوصاً در فضاهای مجازی مقداری وضع اجتماع تغییر کرده است و شیطان تلاش می‌کند تا مردم یک قدم از ارزش‌های خود دور شوند و اینگونه شیطان به هدف خود رسیده است.
به گزارش شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام در همایش سیاسی فرماندهان ارتش در استان فارس تاکید کرد: خدا نعمت‌ها را آفریده است تا انسان‌ها بهرمند شوند اما ۲ شرط دارد اول اینکه حلال باشد، چارچوب دین حلال و حرام است.

وی افزود: چیزی که حرام است و حق دیگران است را نمی‌توان به زور استفاده کرد و قرآن آن را منع کرده است اما وقتی حلال است می‌توان خورد و استفاده کرد و در ادامه می‌فرماید که پاکیزه باشد. این پاکیزگی هم خود پر از حرف و نکته است که چیزی که می‌خوریم حلال و پاکیزه باشد، پس بنا در این زندگی دنیا از نظر دین اسلام این است که انسان‌ها از نعمت‌های پاکیزه و حلال خدا بر روی زمین بهره مند باشند.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: خدا یک نکته‌ای را برای حاکمان عدل یا به تعبیر امیرالمومنین ائمه عدل تاکید فرموده است که جوری استفاده نکنید که آنهایی که کم دارند یا محروم هستند احساس کنند کسی به فکرشان نیست.

آیت الله دژکام در ادامه سخنان خود گفت: مرحوم علامه طباطبایی فرمودند که تغییرات اجتماعی که می‌خواهد رخ دهد مردم مانند یک انقلاب حرکت می‌کنند تا به هدف مورد نظر خود برسند. انقلاب اسلامی ایران را ببینید؛ در سال ۵۷ مردم گفتند ما دنبال حکومت اسلامی هستیم و وقتی مردم در اوج کار انقلاب اسلامی هستند شیطان بگوید نمی‌خواهم مسلمان باشید و احکام اسلام پیاده شود کسی گوش نمی‌دهد اما برنامه ریزی شیطان به گونه‌ای می‌شود که مقداری تغییر ایجاد کند و مردم یک قدم از تصمیم گیری خود عقب نشینی کنند و شیطان به همین یک قدم راضی است.

وی تصریح کرد: در مسائل اخلاقی اوایل انقلاب بسیار مراعات می‌کردند اما امروزه با تبلیغ خصوصاً در فضاهای مجازی مقداری وضع اجتماع تغییر کرده است و شیطان تلاش می‌کند تا مردم یک قدم از ارزش‌های خود دور شوند و اینگونه شیطان به هدف خود رسیده است. خدا می‌گوید شیطان ذره ذره آدم‌ها را به جهنم می‌برد و باید مراقب بود حتی ذره‌ای با او هم قدم نشد.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: شیطان قدم به قدم پیش می‌رود تا به سمتی رویم که از ارزش‌های الهی دور شویم چرا که شیطان دشمن ما هست. دشمن منتظر یک لغزش ما است تا به ما ضربه بزند و لحظه لغزش و غفلت در همین قدم‌هایی که با شیطان می روید حاصل می‌شود.

وی یادآور شد: اگر ما پیرو سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی گام اول انقلاب و گام دوم انقلاب داریم دشمن هم همراه ما می‌آید و گام اول و دوم بعد از انقلاب دارد. باید ببینیم در عرصه مبارزه چه کسی پیروز می‌شود، باید بررسی کنیم که انقلاب اسلامی به دنبال چه هدفی بوده است.

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: به نگاهی که حافظ قرآن به انسان دارد، انسان در عالم خاک به مقام انسانیت نمی‌رسد و باید از عالم خاک بالا رود پس یک عالم دیگر باید بسازیم که عالم خاکی نباشداین تصوری که حافظ از انسان دارد در انقلاب اسلامی مایه حرکت ما است یعنی درهمین راستا انقلاب کردیم در مقابل ما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هستند که انسان را همین آدم خاکی می‌دانند و کاری به آدمی که می‌خواهد آسمانی و معنوی باشد ندارند. اگر انسان معنویت نخواهد داشته باشد از نگاه دینی به جایی نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: افسری که در سیل خم می‌شود تا مردم پا بر روی کمر او گذاشته و از اتومبیل بالا روند این انسان، آدم دیگری است که رهبر انقلاب در مقابل همه افسران جهان به افسر خود افتخار می‌کند.
افسرهای ما آدم هستند. افسران ما در سوریه در مقابل دشمنان می‌ایستند.

آیت الله دژکام یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران انسان‌های دیگری ساخته است و این آدم‌ها متفاوت هستند. آن طرف عده‌ای شاید قدرتمند باشند ولی از انسانیت بهره‌ای ندارند و این طرف کسانی که هم قدرت دارند و هم انسان هستند و می‌گویند مولای ما علی (ع) است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران جهان را به سمت دیگری برده است. اینکه امیر فرماندهی محترم فرمودند که بعد از فروپاشی شوروی جهان چند قطب مختلف پیدا کرد ولی وقتی دقت می‌کنیم ۲ قطب بیشتر نداریم و همه آنهایی که آن طرف هستند یک دسته هستند، آنها کافر و یک ملت هستند و این طرف اسلام یک ملت بیشتر نیست که شما هستید.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: پیش از انقلاب ما مطرح نبودیم اما امروز مطرح هستیم و در دنیا معادلات سیاسی و معضلات بین المللی بدون در نظر گرفتن نقش و نظر ایران قابل حل نیست. روز اول چقدر آنها قیافه می‌گرفتند اما امروز همه یک دسته هستند حتی کشورهایی که با ما به ظاهر دشمنی ندارند چون کافر هستند آخر کار آن طرف خواهند بود، یک نظامی هست که یک طرف آن شما هستید و بقیه آنها در طرف دیگر قرار دارند و تا وقتی منافع دنیوی آنها با شما هماهنگ است با شما همراهی می‌کنند و لحظه‌ای که منفعتشان با آنها شد شما را ول می‌کنند و مردانگی در قاموس آنها نیست، منافع برای آنها مهم است و مردانگی فقط در شما وجود دارد و به همین خاطر ما به ارتش و نظامی هایمان ارادت داریم.

وی تاکید کرد: مرد حرف که می‌زند پای حرف خود می‌ایستد و این مبانی انقلاب اسلامی است تا این مسائل را برای خود هضم نکنیم هرچه تحلیل سیاسی بگوییم فقط برای حفظ کردن خوب است تا این مسئله حل نشود که ما به عنوان اسلام یک طرفیم و در مقابل دشمن و کفر قرار دارد نمی‌توان پیش رفت.

وی ادامه داد: شیطان قدم قدم ما را به سمت جهنم هل می‌دهد و در این میدان مردانگی ما هست که نشان داده می‌شود و آنها نامردی خود را به نمایش می‌گذارند. یک روز صدام قرارداد الجزایر را پاره می‌کند و روز دیگر ترامپ برجام را پاره می‌کند. این نشان می‌دهد که در برابر جمهوری اسلامی همواره پیمان شکنان و نامردان صف کشیده‌اند.

امام جمعه شیراز گفت: مبنای حرکت انقلاب اسلامی است مقام معظم رهبری می‌فرماید گام دوم را می‌خواهیم برداریم که همه گام دوم را در ۳ کلمه خلاصه کرده‌اند؛ خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی.

وی تصریح کرد: گام دوم خودسازی است صبری که می‌کنید یعنی خود سازی، تمرین کنید که منضبط باشید. افسر نظم و انظباط را فهمیده است و روح او مانند الماس تراش خورده است و وقتی نور به او بتابد قشنگ منعکس می‌کند. خودسازی در عرصه فعالیت‌های نظامی را از دست ندهید و به این موضوع کم بها ندهید، چارچوب‌های دیسیپلین نظامی یک نحو خود سازی است و سعی کنید این چارچوب را داشته باشید.

نماینده ولی فقیه در فارس یادآور شد: افسران عالی رتبه نسبت به پایین دست خود رحم داشته باشند و محبت کنند و این مطلوب است اما سرباز پایین دست نیز باید آداب را نگه دارد. این خودسازی است، خود سازی یعنی هرکس جای خود را خوب بشناسد. اگر خودسازی نداشته باشیم پس از مدتی جامعه بهم ریخته و شلوغی خواهیم داشت. افرادی که در جامعه می آیند باید خود را ساخته باشند و چارچوب داشته باشند.

وی ادامه داد: مرحله دوم را رهبری فرمودند جامعه پردازی، حال که تک تک ما سعی کردیم در چارچوب باشیم ارتباط بین افراد را خوب ایجاد کنیم. یک کشور ۸۰ میلیونی هستیم و اگر جامعه پردازی خوب درست شود بازار ایران برای اینکه اقتصاد کشور را بچرخاند کافی است.

آیت الله دژکام تاکید کرد: بازار به این بزرگی را دست کالاهای ضعیف خارجی داده‌ایم و از این رد نمی شویم.اگر جامعه پردازی کرده باشیم از کالای تولید خود استفاده می‌کنیم و همه سعی می‌کنیم بهترین کالا را تولید کنیم. کالای درست تولید کنیم خریدار خواهد داشت. دزدی از حق طرف مقابل باعث می‌شود معامله جوش نخورد.

وی تصریح کرد: جامعه پردازی به این معنا هست که ما در ارتباطات اجتماعی از معاملات و داد و ستد گرفته تا تولید و کارهای فرهنگی و … به جایی برسیم که هر کس حق دیگری را درست مراعات کرده باشد و نظم در اجتماع ایجاد شود و خود را تا نسازید این مورد ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: فرد باید جوهر داشته باشد و از آن طرف نیز باید مورد حمایت دیگر اعضای جامعه قرار بگیرد و این جامعه پردازی است ما امروز در مرحله جامعه پردازی هستیم و تا این را درست نکنیم مرحله سوم که تمدن سازی است شکل نمی‌گیرد، سعی کنیم مدلی که در مراکز نظامی خصوصاً ارتش وجود دارد به جامعه سرایت دهیم چون ارتش در نظم و انظباط همیشه حرف اول را می زده است و این مدل را باید به جامعه انتقال دهیم. جامعه ما جامعه‌ای است که خیلی نظم ندارد. باید از ارتش به سمت مردم رواج پیدا کند و شما باید الگو شوید.

امام جمعه شیراز ادامه داد: اینکه در آموزش نظامی سربازان تصمیم گرفته شده است که همراه با نظم حرفه آموزی شود بسیار مطلوب است. این کارهایی است که در جامعه پردازی نیاز داریم و باید کارهای خوب خود را عمومی کنیم.

وی یادآور شد: در قضیه سیل نشان دادید که ارتش ایران ارتش ارزشمندی است و خدمتگذار است و انسانیت و مروت و.. در ارتش اوج دارد و ارتش حقیقتاً آماده است تا خود را فدای ملت کند. این صفات در ارتش بماند کافی نیست و جامعه پردازی یعنی به سمت اجتماع برود سرباز شما از روزی که می‌آید تا روزی که می‌رود اگر یاد گرفت که چگونه باشد تا در خدمت جامعه پردازی و تمدن سازی شود خوب است. شما مرد تحویل جامعه می‌دهید و این از عناصر مهم جامعه پردازی است اگر تصمیم بگیریم این نقش را برجسته کنیم خود به خود در آینده متوجه پیشرفت‌های خیلی زیادی خواهیم شد، خصوصاً امروزه که سربازها تحصیل کرده هستند و فکر آنها باز است.

نماینده ولی فقیه در فارس یادآور شد: وقتی سرباز از افسران سربلند و روحانیون معززی که در مجموعه هستند مسائل را فرا گیرند جامعه پردازی شکل می‌گیرد و ان‌شاالله در این راستا همت عالی به خرج دهید.

نظرات بینندگان