کد خبر: ۱۲۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
در موزه هنر مشکین فام صورت گرفت؛

رونمایی از ۴ عنوان کتاب پژوهشی هنر ایران در شیراز

آئین رونمایی و جشن امضای ۴ اثر نوشتاری جدید استاد هادی سیف، پژوهشگر برجسته هنرهای سنتی شیراز و ایران با حضور و سخنرانی وی برگزار شد.
به گزارش شیرازه، در ابتدای این برنامه که شامگاه گذشته در موزه هنر مشکین فام با همکاری گالری چراغ و با حضور فرهنگوران، هنرمندان و استادان و دوستداران هنرهای سنتی وبا حضور کامیاب رایزن فرهنگی ایران در پاریس برگزار شد حسن مشکین فام، گفت: جهان از فروغ هنر روشن است.

مدیر موزه هنر مشکین فام، افزود: امروز روز فرهنگ و شیراز و هادی سیف است.

وی ادامه داد: کار سترگ کار هر کسی نیست اعتماد بنفس جرئت و سواد و شناخت می‌خواهد و غیر از این، کار ماندگار نمی‌شود.

۴ عنوان کتاب پژوهشی هنر ایران رونمایی شد

پژوهش در زمینه قومی و بومی بسیار سخت است

مشکین فام به تبیین پژوهش پرداخت و افزود: در پژوهش میدانی باید خلق کرد چیزی را که نیست بنابر این انجام این کار خیلی سخت است. اما کار پژوهشی در زمینه قومی و بومی بسیار سخت است.

این پژوهشگر هنرمند با بیان اینکه ۴۰ سال در این زمینه گام برداشته است، افزود: وقتی در کوچه و پس کوچه‌ها و کارگاه‌های هنر سنتی نمور شیراز سیر کردم با آثار استاد هادی سیف مواجه شدم که کارهایی ماندگار هستند.

مشکین فام در عین حال با توجه به اهمیت آثار استاد سیف گفت: امروز با توجه به عصر مدرنیته باید از اطلاعات برخوردار بود اما معرفی آثار گذشتگان مبنای عصر حاضر است.

وی با ابراز نگرانی از سرنوشت آثار تاریخی این موزه پس از خویش گفت: متأسفانه هیچیک از کتاب‌هایی که با هزینه شخصی تألیف کردم هیچ ارگانی خریداری نکرده است.

همچنین سلمان گورنگی، فعال میراث فرهنگی فارس در این مراسم به بیان زندگی نامه استاد هادی سیف پرداخت و در ادامه نویسنده آثار پژوهشی هنر ایران سخنرانی کرد و گفت: احساس غرور می‌کنم که در شیراز هستم.

هادی سیف در ادامه از خاندان مشکین فام ستایش کرد و افزود: حسن مشکین فام را به نقاشی متبحر می‌شناختم و به تابلوهایی آبرنگ اش می‌شناسم.

وی با بیان اینکه مشکین فام در عکاسی هم دست توانایی دارد، گفت: من بی هیچ تردیدی کار بزرگ او در عرصه فرهنگ ایران زمین را کاری در حد خدمت و از جان گذشتگی می دانم.

این تاریخ نگار هنر ایران گفت: حسن مشکین فام تک تک هنرمندان ناشناخته و شناخته ایران را به دیدار من آورد.

سیف اضافه کرد: تحقیق و عکس‌های مشکین فام در کنار وظیفه پدری و دل شکسته صدای سربلندی است زیرا ما به این خاک مدیونیم؛ اعتقادم این است که ما به یقین فاتحان عالم هستیم و خواهیم ماند.

نویسنده کتاب تحقیقی سوته دلان نقاش خطاب به حسن مشکین فام گفت: کار شما در عرصه مطبوعات و هنرهای سنتی تمام خستگی‌های من را از بین برد و عزم من را برای ادامه کار پژوهشی جزم کرد.

سیف همچنین گفت: خبر خوبی دارم که کتاب‌هایم دارد به صد جلد می‌رسد؛ اعلام می‌کنم تصمیم دارم یک جلد کتاب جدید را آغاز کنم تحت عنوان《آنچه خود داشتیم》.

وی در عین حال عنوان کرد: آنچه زیبایی بود نزد مادربزرگ‌های ما در پستوهای بود و از شما می‌خواهم امکانی فراهم شود اینها را بنویسم.

گلایه از وضعیت نامشخص موزه گالری آب شیراز

وی از تمامی استادان هنرهای سنتی شیراز تمجید کرد و پیرامون وضعیت نامشخص موزه گالری آب که به همت محمدهادی ستایش احیا شد، گفت: یک ایران شناس در رابطه با آب انبار وکیل گفت من فکر می‌کنم شما در دوره زندگی نمی‌کنید بلکه در همیشه زندگی می‌کنید؛ هنر حتماً از یک چشمه آب آدم را سیراب می‌کند.

سیف در ادامه اعلام کرد: با افتخار مکتب و مسند من به سلمان گورنگی تحویل داده می‌شود و این جوان هنرمند راهی که ما رفته‌ایم را طی خواهد کرد.

در این مراسم یک تابلو نقاشی روی شیشه با الهام از یکی از نقاشی‌های بقعه سید تاج الدین شیراز به استاد هادی سیف تقدیم شد.

در پایان این مراسم از چهار عنوان کتاب تازه استاد هادی سیف رونمایی شد.

مهر

انتهای پیام/

نظرات بینندگان