کد خبر: ۱۲۹۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

هفته سوت و کور شیراز/ فرهنگ محوری غائب بزرگ است

هفته شیراز در بی رمق ترین شکل خودش طی ادوار گذشته در حال سپری شدن است تا شعار فرهنگ محوری مجموعه شهری شیراز همچنان در این شهر غائب بزرگ باشد.
به گزارش شیرازه، چند روز از هفته شیراز گذشته است اما این هفته نه رنگ‌وبوی سال‌های گذشته را دارد نه نامی از برنامه‌های ادارات متولی امر برای این هفته در رسانه‌ها اطلاع رسانی شده است.

برخی از مردم بر این باورند که حوادث ناشی از سیل در شیراز آنقدر کام ساکنان این شهر را تلخ کرده است که انگیزه این بزرگداشت‌ها کم شده است. برخی از مردم نیز معتقدند که هفته شیراز برای کسانی مهم است که در شیراز نیستند، و می‌خواهند برای یک هفته هم که شده است هفت روز را به یاد گهواره فرهنگی ایران باشند. برخی دیگر هم نظراتی کاملاً متفاوت دارند اما آنچه که در میان همه این نظرات مشترک است و نزد همه اقشار جامعه حتی مسئولان پذیرفته شده است بی‌روح بودن این هفته نسبت به روزهای مشابه در سالیان اخیر است.

در شرایط هفته شیراز فقط به حضور در نمایشگاه کتاب تهران خلاصه شده که شعار اساسی مجموعه شهرداری و شورای شهر شیراز فرهنگ محوری و انسان محوری است که تاکنون نمود خاصی در این شهر نداشته است.

مردم چه می‌گویند؟

عنایت زارع، راننده تاکسی است و به گفته خودش در مسیرهای گردشگرپذیر شهر مانند حدفاصل بین چهارراه حافظیه تا ارگ کریم‌خان مسافرکشی می‌کند. او معتقد است که اگر این هفته در جهان به عنوان یک رویداد فرهنگی وسیع و گسترده معرفی شود باعث خواهد شد که گردشگری رونق یابد و چرخ زندگی خیلی از خانوارها بچرخد.

آقای زارع مطالبه فرهنگی مردم و حتی رسانه‌ها را برای چنین رویدادهایی ثمره تحول فکری مردم در سال‌های پس از انقلاب دانست و گفت: هرچند که این روزها مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند و برخی از آن‌ها گلایه می‌کنند و می‌گویند اول اقتصاد بعد فرهنگ اما آن‌چه که در عمل تجربه می‌کنیم این است که مردم برای حفظ هویت و استقلال فرهنگیشان حاضرند سخت‌تر از این را هم تحمل کنند. بنیاد همین هفته شیراز هم از خواسته‌های مردم برای تعریف هویتشان بود که پس از انقلاب محقق شد.

شیما دوست‌خوان، اما نظری متفاوت دارد. او که دانشجوی دکتری علوم ارتباطات است بر این باور است که اگر در منشور کاری مسئولان مربوط به این هفته انضباط وجود داشت می‌توانستند از ظرفیت‌های هفته شیراز برای رفع مشکلات ناشی از سیل اخیر نیز استفاده کنند.

خانم دوست‌خواه به خبرنگار مهر گفت: در اغلب کشورهای در حال توسعه بسته‌های حمایت فرهنگی در ادارات و نهادهای دولتی تعریف می‌شوند. این بسته‌ها در قالب برنامه‌هایی ازپیش تعریف شده هستند که متولیان باید آن‌ها را در مواقع بحرانی مانند آن‌چه در شیراز گذشت اجرا کنند. این بسته‌ها معمولاً شامل برنامه‌های خیریه از هنرمندان مطرح و محبوب یا اکران‌های خیریه بهترین‌های سینما است. به راحتی می‌شد به بهانه هفته شیراز هم که شده با ایجاد چنین رویدادهایی نگرانی زیرپوست شهر از خسارات سیل را برطرف کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

نظرات بینندگان