کد خبر: ۱۲۹۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

ایران و مجارستان در قاب همکاری های علمی و فنی

نشست دانشگاه ها و نهادهای آموزش عالی استان فارس و کشور مجارستان در شیراز و به میزبانی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار شد.
به گزارش شیرازه، نشست دانشگاه ها و نهادهای آموزش عالی استان فارس و کشور مجارستان در شیراز و به میزبانی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار شد.

 یک هیأت 11 نفره متشکل از روسا و معاونان 9 دانشگاه برتر مجارستان(HRC) به منظور حضور در این نشست با دانشگاه ها و نهادهای آموزش عالی استان فارس (مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه صنعتی و دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس) و به میزبانی مرکز منطقه ای و پایگاه استنادی در روز چهارشنبه مورخ 11 اردیبهشت ماه 1398، در شیراز حضور پیدا کردند.

از کشور مجارستان نیز دانشگاه های برتر این کشور در حوزه های موضوعی مختلف (با عنوان مجمع روسای دانشگاه های مجارستانی(HRC) همچون دانشگاه های شهر بوداپست و سایر شهرهای مجارستان شرکت داشتند.

اینگونه نشست های علمی و بین المللی در راستای سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران که همان بین المللی سازی رویکردها و فعالیت های دانشگاه ها می باشد ترتیب داده شده است.

 با توجه به تحصیل بیش از 2000 دانشجوی ایرانی در مجارستان و اهمیت همکاری بیشتر با آموزش عالی کشور ایران، هیأتی از روسای دانشگاه های برتر این کشور به شیراز دعوت شده بودند که مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام وظیفه هماهنگی و میزبانی این نشست را برعهده داشت.

این نشست که با همکاری مشترک دانشگاه های شیراز، علوم پزشکی شیراز، صنعتی، آزاد اسلامی استان فارس، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و ISC، و با پیگیری دفتر وزارت امور خارجه در شیراز محقق شد، با هدف همکاری در زمینه های علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری استان فارس و نیز بررسی زمینه‌های احتمالی همکاری های آتی بین دانشگاه های مجارستان و دانشگاههای استان فارس برگزار شد.

همچنین بررسی همکاری دانشگاه های مجارستان با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در مباحثی چون رتبه بندی دانشگاه ها، تبادل اطلاعات علمی، ثبت نشریات معتبر علمی مجارستان در پایگاه استنادی و تاسیس شاخه رایسست در دانشگاههای مجارستان با هدف حمایت از کرسی های زبان و ادب فارسی از مواردی بود که مورد بحث و پیشنهاد قرار گرفت.

گفتنی است این نشست که با حضور روسای دانشگاه ها و نهادهای آموزش عالی استان فارس همراه بود در دو پنل برگزار شد. بر این اساس در پنل اول روسای دانشگاه های مختلف استان به معرفی واحدهای تابعه در حوزه های مختلف آموزش، پژوهش، فناوری و زیر ساخت ها پرداختند، و سپس در پنل دوم روسای دانشگاه های کشور مجارستان به ارائه تاریخچه و قابلیت های آموزشی، پژوهشی، و فناوری دانشگاه های خود پرداختند.

در این نشست سعی شد تا کلیه راه های موجود در جهت ادامه همکاری ها مرور شود و بر این اساس گفتگویی آزاد شامل موارد مختلف توسط دو طرف بررسی شود و بر این اساس از استمرار تماس ها برای ایجاد تعاملات مختلف بین آموزش عالی استان فارس و دانشگاه های مجارستان استقبال شد.

لازم به ذکر است با توجه به تعاملات گسترده دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان فارس با یکدیگر، زمینه خوبی برای تعامل با دانشگاه های کشورهای دیگر به صورت منسجم ایجاد شده است و امید می رود این همگرایی بتواند به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان در افزایش سطح تعاملات بین دو طرف یاری برساند.

 

در پایان نیز دو طرف تمایل خود را برای ادامه همکاری ها با امضای تفاهم نامه علمی پژوهشی و فناوری ابراز کردند که برای نیل به این مهم پیش نویس تفاهم نامه‌ی اولیه برای ارجاع به ریاست دانشگاه های مجارستان به میهمانان تحویل داده شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: مجارستان ، همکاری علمی ، 323
نظرات بینندگان