کد خبر: ۱۲۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
چراییِ اعتراض حاجتی به رئیس شورا؛

آبستراکسیون آخرین تیر خلاص دستغیب به لایحه نامگذاری تقاطعی به نام بنیان گذار تعلیم و تربیت در جامعه عشایری

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه رئیس شورا در بررسی دستورکارها سلیقه ای عمل می کند، گفت: در جلسه علنی شورا، پنج دستورکار مطرح شد تا به ترتیب در صحن بررسی شود اما رئیس شورا روال دیگری را پیش گرفت.
مهدی حاجتی در گفتگو با شیرازه، علت اعتراض به رئیس شورا و درخواست خود درخصوص برکناری دستغیب از ریاست شورا طی طرح دوفوریتی را سلیقه ای عمل کردن دستغیب عنوان کرد و گفت: در جلسه علنی شورا، پنج دستورکار مطرح شد که طبق روال می بایست رئیس شورا دستورها را پشت سر هم پیش برود تا در صحن بررسی شود اما این اتفاق نیفتاد و رئیس شورا روال دیگری را پیش گرفت.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه دستورکارها به ترتیب بررسی شد اما وقتی نوبت بررسی لایحه نامگذاری رسید از این موضوع عبور کردند، اظهار داشت: وقتی به رئیس شورا اعتراض کردیم اعلام کرد که من رئیس هستم و تشخیص و صلاحیت این موضوع با من است.

وی افزود: ما متوجه شدیم که  دستغیب می خواهد عمدا درطرح عادی ایجاد موسسه خانه هنرمندان وقت کشی کند تا ساعت جلسه به اتمام برسد و به طرح نامگذاری خیابان ها نرسیم برای همین این طرح را به صورت دوفوریتی مطرح کردیم تا این طرح را از دستور کار خارج نکنند.

حاجتی اعلام کرد: به دستورکار ایجاد خانه هنرمندان یک ایراد حقوقی (به این شرح که اول باید قسمت حقوقی شهرداری نظر خود را ارائه می داد بعدا این طرح در صحن علنی مطرح شود) وارد بود که می بایست اول این ایراد برطرف شود؛ علیرغم اینکه چندبار این موضوع را تذکر دادیم باز هم اعتنایی نشد و به بررسی یک دستورکار که ایراد بر آن وارد بود ادامه داد.

عضو شورای شهر شیراز در ادامه گفت: علیرغم اینکه کمیسیون نامگذاری سه هفته بود که لایحه نامگذاری تقاطع مهدیه_امیرکبیر به نام محمدبهمن بیگی بنیان گذار تعلیم و تربیت و جامعه عشایری را مطرح کرده و درخواست داده بودیم که برای بررسی به صحن بیاید اما دستغیب تمایلی برای آمدن این طرح به صحن علنی شورا نداشت.

وی اذعان داشت: نامگذاری تفاطع باهنر‌ـکمربندی به نام دکتر علی اصغر خدادوست و بزرگراه ۱۲ کیلومتری از حسینی الهاشمی به سمت شهرک فجر به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در این لایحه وجود داشت که البته درخواست نامگذاری بزرگراه ۱۲ کیلومتری به نام هاشمی به درخواست رئیس شورا بود.

حاجتی بیان کرد: پس از پیگیری هایی که داشتیم رئیس شورا را مجاب کردیم که این طرح ایراد قانونی ندارد، پس از اینکه وی متوجه شد که بهانه ها برای ایرادات قانونی دیگر نتیجه نمی دهد با یکی از دوستان آبستراکسیون کردند که جلسه از رسمیت بیفتد.

عضو شورای شهر شیراز با اعلام اینکه این کارشان بی اخلاقی بود که هر ایرادی می گرفتند رفع می شد و نهایتا برای اینکه نگذارند این طرح بررسی شود سعی کردند جلسه را از رسمیت خارج کنند، اظهار داشت: در این زمان اعتراض و اعلام کردم که این فرد صلاحیت ریاست شورا را ندارد زیرا بجای اینکه جلسه را در قالب فرم و روال رسمی اش اداره کند وارد بحث کینه توزی شخصی می شود.

لازم به ذکر است که دو نفر از اعضای شورا (موسوی و دودمان) در ماموریت بودند، تنوری بعد از ایراد گرفتن به لایحه ایجاد موسسه خانه هنرمندان با قهر از جلسه خارج شد و دستغیب و پاک فطرت نیز از جلسه خارج شدند، جلسه دقایقی از رسمیت افتاد که اعضای شورا پاک فطرت را به صحن بازگرداندند تا بتوانند جلسه را به رسمیت برسانند.

به گزارش شیرازه، اعضای شورای شهر شیراز با نامگذاری هر سه خیابان به نام های محمدبهمن بیگی، محمدخدادوست و هاشمی رفسنجانی موافقت کردند اما حاجتی و پاک فطرت به نامگذاری بزرگراه به نام هاشمی رفسنجانی رای موافق ندادند.

بیشتر بدانیم؛
اُبستروکسیون (به فرانسوی: Obstruction) یا نصاب‌شکنی عدم حضور عمدیِ گروهی از نمایندگان در هنگام رأی‌گیری، به‌قصدِ از اکثریت انداختن جلسه و جلوگیری از تصویب یک لایحه یا طرح است.
در سیاست، استفادهٔ سامان‌مند از عدم حضور عمدیِ گروهی از نمایندگان در هنگام رأی‌گیری به‌عنوان یک حربه به‌کار گرفته می‌شود.
نظرات بینندگان