کد خبر: ۱۲۹۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
نماینده مردم شیراز هشدار داد؛

کمبود بودجه و امکانات پیشرفته برای حفاظت از جنگل ها

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به خطر گسترده آتش سوزی جنگل ها در فصل گرما با توجه به مطلوب بودن وضعیت مراتع هشدار داد.
به گزارش شیرازه، علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به اینکه با توجه به وضعیت مناسب بارندگی ها و مطلوب بودن پوشش گیاهی خطر گسترده  آتش سوزی مراتع و جنگل ها در فصل گرما وجود دارد، گفت: با توجه به وضعیت مناسب بارندگی در سال جاری و افزایش پوشش گیاهی انبوه در عرصه‌های منابع طبیعی با نزدیک شدن به فصل تابستان و بالارفتن دما، احتمال بروز آتش سوزی در این عرصه ها به صورت بالقوه وجود دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع را در نشست اخیر کمیسیون با وزیر جهاد کشاورزی مطرح و خواستار اتخاذ تدابیر مناسب برای حفاظت از مراتع و جنگل ها شدیم.

وی ادامه داد: یکی از وظایف سازمان جنگل ها و مراتع و همچنین محیط زیست، حفاظت از جنگل ها است این در حالی است که این دستگاه ها از نبود امکانات کافی برای حفاظت از محیط زیست، جنگل ها و مقابله با آتش سوزی مراتع رنج می برند.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: امکانات و تجهیزات به روز و پیشرفته ای در سایر کشورها برای اعلام هشدار خطر آتش سوزی وجود دارد اما چنین امکاناتی به صورت محدود در کشور ما موجود است و باید تامین امکانات حداقلی در دستورکار دستگاه های مسئول قرار گیرد.

اکبری استفاده از ظرفیت و مشارکت مردم را برای پیشگیری از آتش سوزی و حفاظت از جنگل ها بسیار موثر دانست و گفت: با مشارکت حداکثری مردم می توان در سال جاری با کاهش آتش سوزی مراتع مواجه شویم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور انتقاد کرد و افزود: سازمان جنگل ها و مراتع فاقد بالگرد احیای حریق است و در مواقع ضروری از بالگردهای بخش خصوصی و وزارت دفاع استفاده می کند؛ متاسفانه در برخی موارد مردم با استفاده از وسایل ابتدایی مانند بیل و کلنگ اقدام به اطفای حریق کردند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه بیش از 90 درصد آتش سوزی های مراتع عمدی و از روی سهل انگاری است، ادامه داد: متاسفانه سازمان جنگل ها برای تامین تجهیزات و امکانات اطفای حریق جنگل ها با کمبود بودجه مواجه است که در این رابطه دولت باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد؛ وزارت جهاد کشاورزی باید هشدارهای لازم را به مردم ارائه و مردم و گردشگران نیز از روشن کردن آتش در مراتع خودداری کنند و در صورت نیاز نسبت به اطفا و خاموش کردن آن اقدام کنند تا در سال جاری شاهد کاهش آتش سوزی ها باشیم.
خانه ملت
پایان پیام


نظرات بینندگان