کد خبر: ۱۲۹۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
در باغ جهان نما؛

بزرگداشت روز شیراز برگزار شد/شهری که با وساطت فرشتگان ساخته شد

آیین بزرگداشت روز شیراز در باغ تاریخی جهان نما برگزار شد.
بزرگداشت روز شیراز برگزار شد/شهری که با وساطت فرشتگان ساخته شد
به گزارش شیرازه، در این مراسم که شامگاه گذشته برگزار شد، شهردار شیراز گفت: شیراز گرچه در تاریخ در حوزه تمدنی سرمایه عظیم یدر خود دارد آنچه آن را مایه افتخار جهان می‌سازد سعدی و حافظوبه عنوان سرمایه و میراث معموی است.

حیدر اسکندرپور، افزود: باید به فکر بایسته‌های شیراز برای نسل آینده باشیم ما امروز نیز باید سردمدار حوزه فرهنگ باشیم.

وی با بیان اینکه نیاز امروز جامعه بشری مدارا و تسامح است گفت: ما در همه سطوح نیازمند گفت و گو هستیم؛ ایمان دارم که گفت و گو محور همه موصوعات باشد، مشکلات دنیا حل خواهد شد.

اسکندرپور اضافه کرد: ما در سالهای گذشته خشن با هم گفت و گو کردیم و بیشتر به فکر حذف تا اقناع هستیم بدین خاطر امروز نیاز داریم با مهربانی با هم رفتار کنیم؛ باور کنیم آنچه می‌گوئیم الزاماً آنچه نیست که مردم باور دارند.

وی با بیان اینکه سعدی شیراز نماد بارز تسامح است، افزود: گفتار و پند او جامعه را سمت صلح و مدارا سوق می‌دهد.

اسکندرپور با بیان اینکه شیراز جهانشهر است، افزود: امروز باید شیراز را به همت مردم و فرهنگوران در قله ببینیم.

وی عنوان کرد: سیل مهربانی را در سیل اخیر شیراز شاهد بودیم و می‌شود این خسیسه را در دیگر حوزه‌ها توسعه داد.

شهردار شیراز تصریح کرد: ما در شیراز حق نداریم خط کشی کنیم زیرا این شهر متعلق به دنیاست و همه اقوام و فرهنگ‌ها برای تعالی شیراز تلاش می‌کنند.

در ادامه منصور اوجی شاعر شیرازی قطعاتی از سروده‌های خود را در رسای شهر ادب و هنر خواند.

سپس هادی سیف نویسنده و پژوهشگر تاریخ هنر به بیان خاطره‌ای از ابن بطوطه، مورخ پرداخت و گفت: هرجا که در بهار به یاد شیراز هستم یاد بهار نارنج می‌کنم.

مؤلف کتاب سوته دلان نقاش و دلشدگان هنر ادامه داد: شهری که با وساطت فرشتگان ساخته شود طبیعتاً شهری است که آلوده به رمز و راز است.

سیف اشاره کوتاهی به مکتب هنری شیراز کرد و گفت: شیرازی‌ها در پاسداشت شاهنامه کوشیدند.

نویسنده کتاب دل بارانی من افزود: کریم خان وقتی وارد شیراز می‌شود تحت تأثیر ویژگی‌های این شهر قرار می‌گیرد زیرا برگ هویت ایران بزرگ است.

وی با بیان اینکه کریم خان زند طی ۱۶ سال با فراخوان بیش از ۱۲ هزار هنرمند رقابتی با پایتخت صفوی ایجاد کرد که شیراز با سرفرازی در افسانه‌های هزار و یک شب نشانید.

سیف عنوان کرد: شیراز در این دوران در عرصه نگارگری و درودگری هم خوش می‌درخشد که تاریخ در حیرت می‌ماند.

این درحالیست که به گفته این نویسنده و مورخ هنر، نقاشی گل و مرغ و مرغ‌های تن طلا و گل‌های سیم گون در کاخ‌های کریم خان رایج می‌شود و دیوانخانه مرکز آمد و رفت سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی است.

مؤلف ده‌ها عنوان کتاب پژوهشی تصریح کرد: شهری که فرصت الدوله را دارد صاحب ۱۱ رنسانس در عرصه هنری می‌شود و این شهر به گواه تاریخ ۶۰ هزار خوشنویس داشته است.

وی خطاب به شهردار شیراز تاکید کرد: واسطه شوید موزه گالری آب در آب انبار تاریخی وکیل که روزگاری با آب شهر را سیراب می‌کرد و با تلاش هادی ستایش با هنر به سیرابی شهر پرداخت بازگشایی شود و نجات یابد.

در مراسم بزرگداشت شیراز محمود پاک نیت، اصغر همت، زهرا سعیدی، مهوش صبرکن، مهدی فقیه، محمد فیلی، حسن زارعی، امین فقیری، رحیم هودی، ابوالقاسم فقیری عبدالجبار کاکایی حضور داشتند.

مهر

انتهای پیام/

نظرات بینندگان