کد خبر: ۱۲۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

خصوصی سازی و صنعت بی رمق فارس/ سرنوشت صنایع لطمه دیده نامعلوم است

اجرای پروژه خصوصی سازی، به صنایع بزرگ استان فارس لطمات جدی وارد کرد و خیلی از آنها را از رمق انداخت.
به گزارش شیرازه، دهه ۸۰ برای استان فارس خوشایند نبود زیرا تصمیماتی را که در گذشته در مباحث اقتصادی گرفته شده بود در اواخر دهه ۸۰ اجرایی شد که مهمترین آن واگذاری کارخانجات و صنایع دولتی به بخش خصوصی بود.

کارخانجات مخابرات راه دور ایران، کما، آزمایش، کشت و صنعت، لاستیک دنا، مجتمع گوشت فارس و.. از بزرگترین مراکزی بودند که خصوصی سازی بیشترین لطمات را به آنها زد به گونه‌ای که تعدادی از آنها به طور کامل تعطیل و برخی دیگر با تغییر مدیریت و پشت سر گذاشتن بحرانی چندین ساله در حال حاضر دست به عصا مشغول حرکت هستند.

مخابرات راه دور

کارخانه مخابرات راه دور ایران یا «آی تی آی» از جمله کارخانجات بزرگ کشور بود که واگذاری آن به بخش خصوصی و عدم حمایت دولت از این مجموعه باعث شد که بحران این کارخانه گسترده شود و تا سالهای سال کارگران مخابرات راه دور برای گرفتن مطالبات خود هیچ راهی به غیر از حضور در مقابل استانداری و یا تجمع در خود کارخانه نداشتند.

این کارخانه از سال ۱۳۵۰ فعالیت خود را آغاز کرد به گونه‌ای که در زمان فعالیت آن کارت هوشمند سوخت تولید شد اما مشکلات این مجموعه از حدود سال ۸۲ آغاز شد و سال ۸۸ نیز این مجموعه به هیأت حمایت از صنایع واگذار شد اما در نهایت به طور کامل تعطیل و امروز کارخانه در حال خاک خوردن است.

تاثیرمنفی خصوصی سازی برای کارخانه آزمایش مرودشت

کارخانه آزمایش مرودشت که زمانی تولیدات آن از جمله کولر، یخچال، پنکه و.. از اکثر منازل ایرانیان وجود داشت در حدود سال ۱۳۳۰ در تهران آغاز به کار کرد و سپس مجموعه آزمایش مرودشت راه اندازی شد.

این کارخانه در اوایل سال ۸۸ از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شد و تعداد کارگران آن از ۱۴۰۰ نفر به ۱۶۰ نفر رسید.

هرچند که بارها از معاونین وزیر و مسئولین استانداری مصاحبه‌هایی کردند که این کارخانه راه اندازی می‌شود اما هیچ خبری از فعالیت آن نیست حتی مدتی پیش فیلمی در فضای مجازی دست به دست شد که سالن بزرگ این کارخانه به انبار پیاز تبدیل شده است.

اردیبهشت سال ۹۳ علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در نشستی افزود: راه اندازی مجدد خطوط تولید یخچال و کولر در این کارخانه نقطه امیدی برای سایر واحدهای دچار مشکل نقدینگی دراستان است.

وی اظهارکرد: با توجه به بازدید از تعدادی از واحدهای تولیدی، با وجود مسائل و مشکلات زیرساختی و نیز مشکلات نقدینگی در این واحدها در پی احیای تعدادی از آنها هستیم و کارخانه آزمایش مرودشت از جمله آنهاست.

اما محسن صالحی‌نیا معاون وزیر در سال ۹۱ نیز در جلسه‌ای با صنعتگران و مسؤولان استان فارس و شهرستان مرودشت، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را دغدغه اصلی مسؤولان دانست و افزود: گام اول حل مقطعی مشکلات کارخانه ازجمله حقوق معوقه و تأمین مواد اولیه است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه با توجه به منابع لازم و تأمین اعتبارات سرمایه در گردش تلاش می‌شود شرایط را برای راه‌اندازی بخشی از تولیدات فراهم کرد، شرایط عرضه و تقاضا در بازار را به مراتب بهتر از گذشته دانست و گفت: با تزریق نقدینگی از محل منابع سرمایه در گردش و آورده سرمایه گذار کارخانه به‌زودی رونقی دوباره می‌گیرد.

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: جهت حل مشکلات کارخانه از طریق ماده ۱۲ و محل منابع سرمایه در گردش تأمین اعتبار کرده و واین اعتبار در اختیار کارخانه قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به قابلیت‌های شهرستان مرودشت، گفت: از آنجایی که شهرستان مرودشت قطب صنایع تبدیلی و تولید محصولات کشاورزی در فارس به‌شمار می‌رود، نیاز است تا در زنجیره تأمین صنایع تبدیلی و تکمیلی برنامه‌ریزی لازم انجام و شرایط برای این ظرفیت فراهم شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوعات مطرح شده توسط تولیدکنندگان شهرستان مرودشت، گفت: از محل فروش دارایی‌های مازاد وزارتخانه، منابع صندوق توسعه ملی و منابع جدیدی که بانک مرکزی در اختیار بانک صنعت و معدن قرار داده بخشی از مشکلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: بخشی از منابع صندوق قرار است به صورت ریالی به بخش صنعت اختصاص یابد که بر این اساس، قراردادهای عاملیت با بانک‌ها منعقد شده تا تسهیلات به عنوان سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به متقاضیان ارائه شود.

صالحی‌نیا با اشاره به تفاهم‌های انجام شده بین صندوق با بانک‌های عامل، تصریح کرد: مقرر شده تا صندوق بخشی از منابع خود را به ریال تبدیل کرده و در اختیار بانک‌های عامل قرار دهد و بانک عامل نیز معادل همان مبالغی که صندوق ارائه کرده به عنوان تسهیلات اختصاص دهد که سود آن حداکثر با نرخ ۱۶ درصد تصویب شده است.

«کاشی حافظ» و تلاش برای احیا

کارخانه کاشی و سرامیک حافظ فعالیت خود را از حدود سال ۱۳۵۵ آغاز کرد و به عنوان یک مجموعه بزرگ ساخت کاشی و سرامیک در کشور و منطقه مطرح شد اما این مجموعه نیز در سال ۹۳ و ۹۴ با مشکلات جدی رو به رو شد.

در همین سال ۹۴ رئیس شورای اسلامی کار این کارخانه، با بیان اینکه برای رسیدگی به ۴ ماه حق و حقوق معوقه خود و رساندن صدای خود به مسئولان در اینجا جمع شده‌ایم گفته بود: مدیران کارخانه این واحد تولیدی را نیمه‌تعطیل کرده‌اند و در حال حاضر از ۷ خط تولید کارخانه تنها یک خط فعال است علاوه بر این کارخانه به شرکت آب، برق، گاز بدهکار است و مدیران نیز حق و حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کنند.

به گفته وی از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲ میلیون متر از تولیدات این کارخانه به ارزش ۳۰ میلیارد تومان به فروش رسیده اما تا پایان فصل پاییز تنها ۷ میلیارد تومان حقوق به کارمندان و کارگران این کارخانه پرداخت شده که این پرداخت‌ها نیز به صورت قطره‌چکانی ماهانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان بوده است.

رئیس شورای اسلامی کار کارخانه کاشی حافظ شیراز، در مورد تعدیل نیرو در این کارخانه افزود: ۲۲۹ نیروی قراردادی داشتیم که به تدریج به صورت ۲۰ و ۳۰ نفر اخراج شده‌اند و مدیران کارخانه در حاضر می‌گویند تعدادی از قراردادهای کارگران باید زیر نظر پیمانکار برود و اگر این امر محقق شود بعد از اتمام قرارداد پیمانکار کارگران نیز بیکار می‌شوند.

اما در حال حاضر کاشی حافظ با تغییرات فراوان در مدیریت ارشد در حال تلاش برای رسیدن به جایگاه گذشته است.

در این راستا و با خصوصی سازی انجام شده دیگر خبری از مجتمع گوشت فارس کارخانه قند ممسنی دیگر مانند گذشته‌های خود نشد و کشت و صنعت (یک و یک) نیز در تلاش برای رسیدن به جایگاه گذشته است.

مهر

انتهای پیام/

نظرات بینندگان