کد خبر: ۱۲۹۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

نام شیراز و فارس بلندآوازه در عرصه ورزش ایران و جهان

گاهی بعضی از سر شوخی یا شیطنت، شیرازی‌ها را با زبان کم مهری می‌آزارند، اگرچه مردمان این شهر آنقدر نجیب هستند که چنین رفتارهای کلامی را به دل نمی‌گیرند چه رسد مانند برخی از هموطنان، به دنبال تلافی و اعتراض و ... باشند.
به گزارش شیرازه، پرونده شیراز را اگر خوب ورق بزنیم، از گذشته دور تاریخ بیش از 3 هزارساله تا امروز، در تمام عرصه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و البته ورزش، چهره‌های درخشان و تاثیرگذاری را نه تنها به ایران که به جهان معرفی کرده‌اند.

از گذشته تاریخ که عبور کنیم، تنها در زمان معاصر، بسیاری از هنرمندان مطرح در حوزه تئاتر، سینما، موسیقی، شعر، داستان، نقاشی، چهره پردازی و عکاسی تا فرهنگوران عرصه روزنامه‌نگاری و فعالان اجتماعی و فرهنگی و دانشمندان حوزه‌های شیمی، پزشکی، فیزیک، ریاضی و ... اهل شیراز جنت تراز بوده و هستند.

اما در حوزه ورزش و فعالیت‌های ورزشی، آمارهای ارائه شده از سوی مراجع بررسی کننده در سال 97 نشان می‌دهد که شیراز نامی بین 10 شهر اول کم تحرک کشور ندارد و این نشان از علاقه‌مندی و همراهی مردم شیراز با ورزش و فعالیت‌های ورزشی دارد.

در بخش قهرمانی اگر سری به مدال آوران شیرازی بازی‌های آسیایی جاکارتا، باز ی‌های پارآسیایی جاکارتا و المپیک جوانان بزنید شاهد کسب ده درصد مدال ها توسط شیراز ی‌ها خواهید بود، شهری که حالا سه ورزشکار صدرنشین رنکینگ رشته های خود را نیز در فهرست جهانی دارد.

سعیدرضا کیخا نفر چهارم رنکینگ ژیمناستیک جهان است که توانسته شش حرکت این رشته را در کتاب داوری ژیمناستیک به نام خود ثبت کند و از این لحاظ رکود دار تاریخ این رشته محسوب می‌شود.

مهتاب نبوی نفر اول رنکینگ پاراتکواندو بانوان است و فرانک پرتوآذر صدرنشین رنکینگ دوچرخه سورای کوهستان آسیا به شمار می‌رود.

لیست مدال آوران شیرازی در بازی‌های پارا آسیایی جاکارتا هم شمار زیادی از ورزشکاران را در خود دارد، لیستی که شامل 12 مدال، 8 مدال آور، 13 شرکت کننده و یک مربی است.

در این لیست ساره جوانمردی دو مدال طلا در رشته تیراندازی (هیئت جانبازان و معلولین)، امید ظریف یک‌ طلا و ‌دو برنز در رشته‌های ۴۰۰ متر، دویست متر و صد متر (هیئت نابینایان و کم بینایان)، آرزو رحیمی یک‌ طلا در دو و میدانی رشته پرتاب وزنه (هیئت جانبازان و معلولین)، علی‌اصغر جوانمردی یک نقره در رشته پرتاب وزنه (هیئت جانبازان و معلولین)، محمد الوان پور یک نقره در پرتاب نیزه (هیئت جانبازان و معلولین)، زهرا محمدی راد دو مدال نقره در شطرنج (هیئت نابینایان و کم بینایان)، سمیرا ارم یک مدال نقره در رشته تیراندازی (هیئت جانبازان و معلولین)، علی اکبر غریب شی یک مدال نقره در رشته وزنه برداری (هیئت جانبازان و معلولین) بخشی از مدال آور هستند.

در المپیک جوانان، بوینس آیرس 2018، امیر ده بزرگی در رشته کشتی فرنگی، مدال طلا، نوید محمدی در رشته کاراته مدال طلا و محمدرضا رحمانی‌فر در رشته پرتاب دیسک؛ همچنین در بازی‌های آسیایی جاکارتا اندونزی 2018 استان فارس با سیزده شرکت کننده در مسابقات حاضر و در نهایت موفق شد 5 مدال کسب کند.

مدال آوران و ورزشکاران فارسی که در این رقابت‌ها عناوینی کسب کردند، محمدعلی گرایی طلای کشتی فرنگی، محمدرضا گرایی برنز کشتی فرنگی، سعیده جعفر طلای کبدی، محمدحسن زاده نقره بسکتبال پنج نفره، علی‌الله وردی برنز بسکتبال سه نفره، فرانک پرتوآذر چهارم دوچرخه سواری و سعیدرضا کیخا، چهارم ژیمناستیک، بودند.

 استان فارس در بخش همگانی برای اولین بار در جهان، مسابقات کشتی فصای آزاد را برگزار کرد و امسال شاهد دومین سال برگزاری این رقابت‌ها بودیم و میدان مقابل ارگ کریم خان زند میزبان بود؛ این اقدام مطمئنا علاوه بر تاتیرات همگانی نقش پر رنگی در حفظ این رشته در المپیک خواهد داشت .

شیراز در ادامه طرح‌های نوین در ورزش همگانی، دو نیمه مارتن را برای دومین سال و در روز 31 خرداد برگزار می‌کند؛ این رقابت ورزشی در سطح شهر و با عبور از مسیرهای تاریخی، مذهبی و فرهنگی شیراز برگزار خواهد شد و جوایز آن بیش از صد میلیون تومان تعیین شده است.

فارسی‌ها در روزهای گذشته اولین همایش نقش شهرداران در توسعه ورزش همگانی را نیز درکشور برنامه ریزی و  اجرا کردند.

علاوه بر این فعالیت‌ها شیراز و فارس یکی از قطب های مربیگری ایران در رشته های مختلف به شمار می‌رود؛ مهران حاتمی، سید محمد ناظم الشریعه، فاطمه اسدپور، لیلا بهرامی، امیرحسین پیروانی، شاطرزاده، مکیف، چمیانی، ناهید غارثی، لیلا جمشیدی، احسان غلامحسین پور، امیرحمزه زارع و.. مربیان شیرازی تیم ‌ های ملی هستند که در چند سال اخیر حضوری فعال و تاثیر گذار در ورزش کشور داشته اند .

شیراز 14 اردیبهشت ماه اولین شهر ملی داوطلب دوچرخه نام گرفت و سه سفیر دوچرخه سواری ایران را در خود جای داده است؛ رحمانی فر؛ پرتابگر 16 ساله دیسک ایران که در نوجوانان آسیا رکورد نزدیک به 61 متر را برای خود ثبت کرد هم یکی از ورزشکارانی است که او را شایسته جایگزینی حدادی در این رشته می‌دانند.

از طرفی رضا محمود آبادی شیرازی در تیم ‌ های ملی والیبال نوجوانان و جوانان به عنوان بلند قدترین بازیکن قرن آسیا نام خود را ثبت کرده است.

شیراز همچنین قطب پومسه تکواندو ایران محسوب می‌شود و اولین مدال تیراندازی ایران را گلخندان اهل همین شهر کسب کرده است.

تنها بانوی ایرانی که دوبار متوالی در المپیک زمستانی شرکت داشته، نامش فروغ عباسی و از اهالی شیراز است و برادران گرایی ستاره‌های جدید کشتی فرنگی و شانس‌های اول ایران در المپیک، شیرازی‌اند.

نام آوری شیراز و ورزشکاران شیرازی به همین جا ختم نشده و داوران متعددی را هم به کشور و جهان معرفی کرده است.

اگر فینال رقابت‌های لیگ برتر والیبال را دیده باشید حتما نام امید فولادی را شنیده اید؛ او سال گذشته قهرمانی بانوان آسیا را هم سوت زد.

مهدی مختاری و منظری در جاکارتا در رشته‌های اسکواش و سپک تاکرا سوت زدند و تعداد داوران بین المللی کاراته فارس افزایش یافته و در رشته بیلیارد هم فرهاد قشقایی در سطح بین‌المللی قضاوت را تجربه کرده است.....

این همه تنها بخشی از افتخارات فارس و شیراز در عرصه ورزش به شمار می‌رود و هر قاضی منصفی را وا خواهد داشت تا به احترام نام بلند فارس و شیراز بایستد و به شهری که به شایستگی پایتخت فرهنگی و حرم سوم اهل بیت(ع)، است و طی این سال‌ها در حوزه ورزش و جوانان به شایستگی در بخش های سخت و نرم افزاری، رشدی چشمگیر یافته‌اند، احترامی شایسته نام آوران ادا کند.
ایسنا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان