کد خبر: ۱۲۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری فارس مطرح شد؛

تاکید بر ضرورت بهره گیری از علما در مجلس قضا/ مردم بهترین معیار سنجش عملکردها هستند/ زمانی که رئیس دادگستری شدم فارس در وضع امنیتی خوبی بسر نمی برد

امام جمعه شیراز گفت: لازم است از حضور علما حتی در مجلس قضا بهره گیری شود تا آنچه قضات می گویند کاملا محکم، متقن و قابل استناد باشد.
به گزارش شیرازه، امام جمعه شیراز نوزدهم اردیبهشت ماه در مراسم تودیع و معارفه رئیس دادگستری استان فارس، ضمن تقدیر از عملکرد القاصی مهر، گفت: در طول فعالیت رئیس سابق دادگستری فارس شاهد عملکرد وی بودم و برای توفیقاتِ بیش از پیش آقای موسوی در این مسئولیتی که گرفته است دعا می کنم.

آیت الله لطف الله دژکام با بیان اینکه خدای متعال پیامبر ما را به عنوان قاضی قرار داد و این از مقامات پیامبریِ ایشان است، گفت: این نکته مهم است که حکم و قضاوت اسلامی بایستی به عنوان شرط ایمان هم لحاظ شود.

وی افزود: خداوند به پیامبر می فرماید مردم به خدا ایمان نمی آورند الا وقتی که شما پیامبر هستید مردم در هر مشاجره و اختلافی که پیش بیاید شما را حاکم قرار بدهند و بعد از آن که قضاوت کردید کاملا تسلیم باشند و در دلشان هم مخالفتی با این حکم نداشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اظهار اینکه علمای عادل باید راه پیامبر را ادامه بدهند و نقش عالمِ عادل در محکمه همچون نقش پیامبر است و بقیه نیز باید تسلیم آن حکم باشند، اعلام کرد: اگر چنین نقشی را برای دادگستری و قوه قضائیه بپذیریم مسئولیت سنگینی متوجه همه علما است.

امام جمعه شیراز گفت: علمایی که در راستای مسائل قضائی کار می کنند باید قضاوت اسلامی را آنچنان ارائه بدهند که اهتمام و اطمینان عمومی نسبت به آن باشد و حتی برتری آن در بین الملل نسبت به سایر سیستم های حقوقی و قضائی اثبات بشود.

دژکام در ادامه بیان کرد: این کار در مقام نظریه پردازی بیشتر متوجه کسانی است که در مراکز تحقیقات قضائی، دانشگاه ها و حوزه ها کار می کنند اما در مقام اجرا به عهده قضات است و به همین جهت لازم است از حضور علما حتی در مجلس قضا بهره گیری شود تا آنچه قضات می گویند کاملا محکم، متقن و قابل استناد باشد.

وی افزود: حرکتی که ما در طول چهل سال گذشته در دستگاه قضائی داشته ایم بحمدلله حرکتِ رو به جلو بوده است اما فاصله با این نقطه آرمانی که مسند رسول خدا است بایستی کم شود و برای اینکه در قدم های بعدی در نظام جمهوری اسلامی به آن برسیم باید تلاش های شایسته و بایسته انجام بدهیم.

نماینده ولی فقیه در فارس در ادامه بیان کرد: هر کسی در این راستا قدم برمی دارد، تلاشی و فکری می کند و قلمی می زند مسلما در پیشگاه خدای متعال ماجور است و همین طور که ما قضاوت را شغل بسیار سخت و پردردسر می دانیم اجرش هم متناسب با زحمتِ قضات است و در پیشگاه خداوند متعال، ان شاءالله مقامات عالی خواهند داشت.

زمانی که رئیس دادگستری شدم فارس در وضع امنیتی خوبی بسر نمی برد
رئیس کل سابق دادگستری فارس گفت: ما برای اینکه بدانیم آیا عملکرد قابل قبولی داشته ایم یا نه باید به مردم مراجعه کنیم ببینیم نظر مردم چیست.

علی القاصی مهر با بیان اینکه معیار سنجش عملکرد ما مردم هستند، اظهار داشت: باید اعلام کنیم که در هر شرایطی که قرار داریم بدهکار مردم و نظام هستیم و در تفاوت مسئولیت ها است که عده ای بدهی بیشتر و برخی نیز کنتر بدهکارند.

وی افزود: ما تمام تلاشمان این بوده که وظیفه مان در مقابل مردم را انجام بدهیم و در این مسیر تمامی همکارانمان در دستگاه قضائی به صورت شبانه روزی مرا همراهی کرده اند تا این تکلیف را به خوبی انجام بدهیم.

دادستان تهران با بیان اینکه در دادگستری فارس نقش هماهنگ کننده را بر عهده داشتم، اذعان داشت: دوره مسئولیت پرفراز و نشیبی را داشته ام؛ در طول ۸ سال مدیریت و مسئولیتی که برعهده داشتم یکی از دغدغه های اصلی ما مسئله رسیدگی به درخواست های مردم بوده که تلاش کردیم فرآیند رسیدگی ها به حداقل برسد .

القاصی مهر اعلام کرد: علیرغم اینکه بیشترین ورودیِ پرونده به دستگاه قضائی را داشته ایم الان موجودیِ پرونده ها به حداقل رسیده است.

وی آمار کل موجودی دادگاه های تجدیدنظر فارس را هزار و ۵۱۰ پرونده عنوان کرد و گفت: در حوزه کیفری ۲ هم اکنون ۴۷۰ پرونده وجود دارد و در حوزه دادسراها و مجموعه اجرای احکام حقوقی و کیفری نیز پرونده های محدودی وجود دارد.

رئیس سابق دادگستری فارس بیان کرد: در حال حاضر کمتر شعبه ای داریم که دچار اطاله دادرسی باشد و رسیدگی در همه بخش ها بروز است.

القاصی مهر با اظهار اینکه ۱۵۰ قاضی در این دوره جذب کرده ایم، اعلام کرد: از لحاظ نیروی انسانی و توسعه فضایی در حد مطلوبی قرار داریم و در ۸ شهرستان نیز ساختمان جدید تاسیس کرده ایم و تمام کارهای دو پروژه مهم برای شیراز نیز انجام شده و الان برای مناقصه رفته اند.

وی تصریح کرد: زمانی که عهده دار این مسئولیت شدم استان در وضع امنیتی خوبی بسر نمی برد و سرقت های مسلحانه از بانک ها و برخی جرایم دیگر زیاد بود اما اکنون این جرایم به حداقل رسیده و باند اشرار در بسیاری از شهرستان ها برچیده شده است و متجاوزان بسیاری به دار مجازات آویخته شدند.

رئیس سابق دادگستری فارس اعلام کرد: تائیدیه افزایش امنیت در استان را می توان از مردم گرفت و دانست که مردم احساس امنیت بیشتری دارند.

القاصی مهر بر اعتماد به نیروهای جوان انقلابی تاکید کرد و با بیان اینکه اعتماد به نسل جوان جواب می دهد و من این موضوع را در فارس دیدم، گفت: چیدمان و انسجام در فارس قابل مشاهده است.



نظرات بینندگان