کد خبر: ۱۲۹۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
مروری بر سفر مقام معظم رهبری به فارس در اردیبهشت 87

آمد بهار جان‌ها

پس از گذشت 11 سال از سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به فارس در سال 87 به مرور برخی وقایع حین و بعد از سفر و دستاوردهای آن می‌پردازیم.

به گزارش شیرازه، روز 11 اردیبهشت سال 1387 را برای فارس و مردمانش می‌توان نقطه عطفی دانست چراکه حضور 9 روزه مقام معظم رهبری در این دیار پر از خیر و برکت بود و با وجود گذشت یازده سال از آن سفر تاریخی، سخنان و رهنمودهای ایشان همچون چراغی برای مسئولان و مردم در مسیر ساختن ایران اسلامی نورافشانی می‌کند.

آمد بهار جان‌ها

در سفر مقام معظم رهبری مردم فارس با ایشان دیدار عمومی داشتند و همچنین علما، فضلا و طلاب؛ فرهنگیان؛ خانواده شهدا و ایثارگران؛ بسیجیان و سپاهیان؛ اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها؛ نخبگان و فرهیختگان استان فارس و اعضای هیأت دولت هریک به صورت جداگانه با ایشان دیدار و گفتگو داشتند.

امام خامنه‌ای به شهرستان‌های فارس از جمله نورآباد ممسنی، کازرون و لار سفر داشتند و همچنین هیأت‌های نمایندگی رهبر انقلاب به سایر شهرستان‌های فارس سفر کردند. روز 19 اردیبهشت ایشان به تهران بازگشتند و 21 اردیبهشت ماه دفتر رهبر انقلاب از استقبال پرشور مردم استان فارس تقدیر کردند.


شیراز مزین به نام سومین حرم اهل‌بیت(ع)

اما این سفر 9 روزه دستاوردهایی را برای فارس و مردمانش به ارمغان آورد. از جمله اینکه ایشان در سخنرانی خود از حرم حضرت احمد بن موسی(ع) (شاهچراغ) به عنوان سومین حرم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) یاد کرده و فرمودند: «شیراز بعد از مشهد و قم، سومین حرم اهل بیت(ع) است و این برجستگی و محوریت باید در تبلیغات عمومی و رسانه ای و هنگام تخصیص اعتبارات گوناگون، مورد توجّه قرار گیرد تا دل های مشتاقان در داخل و خارج از کشور بیشتر متوجّه قداست و اهمیت این بارگاه مهم شود.» پیرو این سخنان رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ششم ذی القعده را روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی الکاظم(ع) اعلام کرد و از آن پس شیراز مزین به نام سومین حرم اهل‌بیت(ع) گشت و این حرم مطهر در کانون توجه قرار گرفت و محور برنامه‌های مختلف شیراز شد.

1548 پروژه در سفر مقام معظم رهبری به فارس به تصویب رسید

در سفر معظم له هزار و 548 پروژه با ارزش مالی 559 میلیارد تومان در قالب اعتبارات ملي و استاني و ساير موارد به تصويب رسيد. تربیت بدنی با ۱۲۵ پروژه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ۱۸۲پروژه، دانشگاه علوم پزشکی با ۱۵۰پروژه، بهزیستی استان فارس با ۱۰۷پروژه، سازمان جهاد کشاورزی با ۱۰۳پروژه و کمیته امداد امام با ۳۴۸پروژه بیشترین مصوبات سفر را به خود اختصاص دادند. احداث ۱۲هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد استان، پرداخت ۲ میلیون تومان به دو هزار و۵۰۰ خانواده شهدا جهت تامین مسکن، بهسازی ۱۴۳روستا، اختصاص ۹۲ میلیارد تومان اعتبارجهت ایجاد دانشکده های فناوری نوین، هوا و فضا، تربیت بدنی و توسعه فضای آموزش عالی، اجرای طرح‌ های آبیاری و عملیات آب و خاك، تأمین آب شرب، تأمین آب آشامیدنی مناطق محروم، احداث ۱۳ مركز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی، احداث ۵۵ خانه بهداشت، خرید ۷۹ دستگاه آمبولانس، احداث ۱۵ واحد مسكونی پزشك روستایی، احداث یك ورزشگاه ۶ هزار نفری در شیراز، احداث ۶۰ سالن ورزشی و ۷۸ زمین ورزشی روستایی از دیگر مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان فارس بود. که بنابه اظهارات مسئولان حوزه‌های مختلف اغلب این پروژه‌ها اجرایی و به بهره‌برداری رسیده است.

همچنین پروژه های موزه دفاع مقدس شیراز، احداث دانشکده فناوری های نوین و سالن ورزشی ۶هزار نفری از جمله پروژه های مصوب سفر مقام معظم رهبری به شیراز بوده است. سه واحد پتروشیمی کازرون، لار و استهبان نیز از مصوبات سفر ایشان بوده است که به دلایلی از جمله کمبود آب هنوز احداث نشده‌اند و بلاتکلیف هستند.


«حافظ هفت» سفر مقام معظم رهبری را خواندنی و شنیدنی کرد

نویسندگان و مستندسازان از این سفر غافل نشدند و قلم و دوربین خود را برای ماندگار کردن این سفر تاریخی به دست گرفتند. «حافظ هفت» اثر اکبر صحرایی روایت سفر مقام معظم رهبری به شیراز در سال ۱۳۸۷ است که با قلم نویسنده‌‌ موفق استان فارس، «اکبر صحرایی» به نگارش در آمده است. در واقع صحرایی صرفا قصه سفر رهبری به استان فارس را برای خواننده تعریف نمی‌کند، بلکه می‌کوشد با خلق شخصیت‌هایی در طول داستان، از زاویه‌ دید آن‌ها به این اتفاق بنگرد و به صورت غیر مستقیم وقایع سفر را نیز شرح دهد.

شخصیت‌های اصلی این رمان را فردی به نام پانوسیان از اقلیت‌های دینی ارمنی و نویسنده‌ای از دوران جنگ به نام جعفر تشکیل داده‌اند. نام کتاب به اين دليل انتخاب شده که حافظ نمادي از شيراز است و هفت هم نماد مراحل هفت گانه سير عرفا. همچنین عنوان «حافظ هفت» اشاره‌اي دارد به اعلام ترور مقام معظم رهبري در تاريخ 6 تيرماه 1360 در مسجد «ابوذر» تهران که محافظان ايشان با اين رمز آن را اطلاع دادند.

این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسید و در اردیبهشت ماه سال جاری سوره مهر الکترونیک برای نخستین‌بار کتاب صوتی «حافظ هفت» را در سی و دومین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه کرد.

«بهار شیراز» سفر رهبر انقلاب به شیراز را دیدنی کرد

مستند «بهار شیراز» نیز با مضمون سفر مقام معظم رهبری به شیراز در مرکز سیمافیلم به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد داودی تولید شد که در این مستند سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۷ به شهر شیراز و دیدار ایشان با مردم و نخبگان این شهر در حوزه‌های مختلف به تصویر کشیده شده است. تدوین و آماده‌سازی این مستند 5 سال طول کشید و نسخه نهایی در 52 دقیقه توسط گروه معارف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سیمافیلم منتشر شد.


انتهای پیام/


نظرات بینندگان