کد خبر: ۱۲۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

خاموشی رستوران و تک افتادگی درختان سرو در شیراز + تصاویر

براساس گفته همسایگان، رستوران پیام مخابرات شیراز در واقع خانه ای قدیمی بود که در خیابان کریمخان زند و در محله ای که نزدیک فلکه ستاد است ظاهر شد و پس از مرگ رستوران، قرار است ساختمان های بالابلند، آسمان را بخراشند.
به گزارش شیرازه، رستوران، باغ پذیرایی، جایگاه برگزاری آیین های عروسی و سوگواری و هرچه که نامش بود 2 سال پیش در خیابان زند شیراز تعطیل شد که اینک همسایگان رستوران متروک می گویند درختان سرو قدیمی این محل دارند نابود می شوند.
خاموشی رستوران و تک افتادگی درختان سرو در شیراز + تصاویر
همسایگان، نابودی این درختان را در محوطه رستوران تعطیل شده که «رستوران پیام مخابرات شیراز» نام داشت،عمدی می دانند و مدعی هستند مالکان با طمع ساخت و ساز، این درختان بلندقد را خشک می کنند تا ساختمان های بلند مرتبه جایگزین سروهای 150 ساله محوطه شوند.
براساس گفته همسایگان، رستوران پیام مخابرات شیراز در واقع خانه ای قدیمی بود که در خیابان کریمخان زند و در محله ای که نزدیک فلکه ستاد است ظاهر شد و پس از مرگ رستوران، قرار است ساختمان های بالابلند، آسمان را بخراشند.

باغ های شیراز که ریه های تنفسی این شهر هستند به گفته مسئولان شهرداری شیراز در 10 سال اخیر از حدود سه هزار هکتار وسعت به کمتر از هزار هکتار تقلیل یافته اند. گویا سرنوشت مشترکی در انتظار همه باغ های شیراز است که ابتدا رها می شوند و زمانی که خشکیده و یا به کانون آفت تبدیل شدند از بیخ و بُن برکنده شوند و بعد از چند ماه برجی بلندبالا به جای این باغ ها را ه را بر خورشید ببندند.
خاموشی رستوران و تک افتادگی درختان سرو در شیراز + تصاویر
 سروهای 150 ساله
یکی از بانوانی که محل کارش در مجاورت محلی که پیشتر رستوران پیام مخابرات شیراز بوده به خبرنگار ایرنا گفت: درختان سرو با قدمت بیش از 150 سال در این محل هنوز وجود دارد و از حدود دو سال قبل که رستوران تعطیل شده، نگهبان و مالکین باغ آن را رها کرده اند تا درختان خشک و نابود شوند.

وی که خواست نامش برده نشود ادامه داد: حتی بعضی از ساکنان محل مدعی هستند که مواد شیمیایی پای این درختان ریخته می شود که نابودی آنها سرعت بیشتری پیدا کند تا هرچه زودتر این درختان قدیمی و کهنسال قطع شوند و ساخت و ساز در این محل انجام شود.

وی اضافه کرد: شنیده ها حاکی از این مساله است که مالکین این باغ برای دریافت مجوز ساخت و ساز در این محل اقدام به خشکاندن این درختان کرده اند و گویا تا این درختان در این محل وجود دارند این افراد نمی توانند مجوز تغییر کاربری این محل و تبدیل آن به ساختمان را دریافت کنند.

او اظهار داشت: درختان این محل قدمت زیادی دارند و سن آنها نیز بالاست و باید پلاک کوبی شوند و گویا قطع این درختان جریمه سنگینی برای مالکین دارد و به همین دلیل خشکاندن و در مرحله بعدی قطع آنها در دستور کار قرار گرفته است.
خاموشی رستوران و تک افتادگی درختان سرو در شیراز + تصاویر
 ناقوس مرگ
سجاد بهزادی یکی از شهروندان شیرازی ساکن کوچه پروانه است که منزل وی پشت این باغ قرار دارد، او به خبرنگار ایرنا گفت: از زمانی که رستوران پیام مخابرات در این محل تعطیل شد رفت و آمد در این محل نیز به طور کامل متوقف و این محل متروکه شد.

او ادامه داد: درختان کهنسال این باغ نیز رفته رفته خشک شدند تا جایی که اکنون حدود چهار درخت قدیمی این باغ بطور کامل نابود شده و از بین رفته است و مابقی درختان نیز در آستانه خشک شدن قرار دارند.

 بیماری یا سهل انگاری، مساله این است
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز گفت: رسیدگی به وضعیت باغ رستوران پیام مخابرات واقع در خیابان زند شیراز از امروز (21 اردیبهشت 98) در دستور کار این سازمان قرار گرفته تا به وضعیت آن رسیدگی شود.

شهزاد رونق زاده افزود: پس از انجام بررسی های اولیه بحث بیماری درختان قدیمی این باغ و همچنین اگر عمدی و سهل انگاری در خشک شدن این درختان وجود داشته باشد مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: بعد از انجام بررسی های اولیه ،سریعا عملیات نجات این درختان در دستور کار سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری شیراز قرار خواهد گرفت.

رونق زاده اظهار داشت: نتایج بررسی های اولیه در خصوص علت خشک شدن درختان باغ رستوران پیام مخابرات شیراز حدود یک هفته آینده مشخص و در قالب گزارش کارشناسی اطلاع رسانی خواهد شد.
خاموشی رستوران و تک افتادگی درختان سرو در شیراز + تصاویر
 نشت گازوئیل، علت خشک شدن درختان
در همین حال، یک منبع مطلع به خبرنگار ما گفت: نشت گازوئیل (نفت گاز) علت خشک شدن درختان کهن این ملک است.

وی که خواست به نامش اشاره نشود، اظهار داشت: پیمانکار ساختمان در حال احداث مجاور این ملک، با تعرض به محل متروک؛ مخزن نفت گاز مورد نیاز خود برای ساخت و ساز را در این زمین (رستوران متروک) تعبیه کرده است که نشتی ناشی از این مخزن وارد آب های زیرزمینی شده است.

وی افزود: این ساختمان که پیش از این به عنوان رستوران مخابرات فارس مورد استفاده قرار می گرفت، 2 سال قبل به شرکت مخابرات ایران واگذار شده است و این ملک طی این مدت، متروکه بوده است و شرکت مخابرات ایران تاکید کرده است که قصد ساخت و ساز در این ملک را ندارد.
وی ادامه داد: از چهار اصله درخت خشک شده در اثر نشت نفت گاز، یک اصله درخت در روزهای اخیر با تعویض خاک احیا شده است و با نتیجه بخش شدن این اقدام، تلاش برای احیای سه اصله درخت دیگر صورت می گیرد.

این منبع مطلع گفته است: شرکت مخابرات ایران قصد دارد از پیمانکار ساختمان مجاور به خاطر تجاوز به حریم ملک این شرکت و نیز اقدام منجر به خشک شدن درختان شکایت کند.

ایرنا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان