کد خبر: ۱۲۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی و جنگلی؛

توزیع 500 آبگرمکن خورشیدی بین ساکنان مناطق جنگلی فارس

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اعلام کرد: با هدف حفاظت از ذخایر ژنتیکی و جنگلی، تعداد 500 آبگرمکن خورشیدی در بین روستاییان ساکن در مناطق جنگلی استان توزیع شده است.
به گزارش شیرازه، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و صیانت از جنگل ها در بین مردم با استفاده از طرح جایگزینی سوخت های نفتی و گازی به جای هیزم جنگلی و نیز آبگرمکن های خورشیدی در مناطق جنگلی استان از سال 90 تاکنون اجرا شده و همچنان ادامه دارد.

وی گفت:اعتبارات اختصاص یافته برای تهیه این تعداد آبگرمکن خورشیدی از محل اعتبارات ملی وصندوق توسعه ملی هزینه شده است.

بوستانی هدف از این اقدام را ارتقای ضریب حفاظتی عرصه‌های جنگلی استان با مشارکت جوامع محلی عنوان کرد و افزود:از ابتدای توزیع آبگرمکن های خورشیدی در استان تاکنون تعداد 500 آبگرمکن در اختیار روستاییان حاشیه عرصه های جنگلی قرار گرفته است که از این تعداد 142 دستگاه با همکاری سازمان جنگل ها و توسط وزارت دفاع در شهرستان ها و تعداد 102 دستگاه با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان در منطقه مشایخ از توابع ممسنی توزیع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: تعداد 256 دستگاه آبگرمکن دیگر نیز طی هفت سال اخیر درشهرستان های شیراز(کوهمره سرخی)، کازرون، مرودشت، سپیدان، ممسنی ،رستم، خرامه، خرم بید، فیروزآباد ،ارسنجان، جهرم، سروستان، بوانات، اقلید و پاسارگاد نصب و راه اندازی شده است.

وی هزینه خرید و نصب آبگرمکن های توزیع شده را حدود سه میلیون و 800 هزارتومان عنوان کرد و گفت:از این مبلغ تنها 500 هزار تومان را جنگل نشینان برای نصب،لوله کشی و راه اندازی پرداخت کرده اند.

بوستانی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده با نصب این آبگرمکن‌ها در روستا‌های این مناطق از قطع بسیاری از درختان جنگلی بطور چشمگیری جلوگیری شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس افزود:علاوه برنصب آبگرمکن‌های خورشیدی، 79 دستگاه تنور گازی در شهرستان های جنگلی استان از جمله رستم، ممسنی، مرودشت، سپیدان، فیروزآباد و بوانات توزیع شده است.

بوستانی اظهار داشت: برای اجرای کامل توزیع آبگرمکن های خورشیدی در دیگر مناطق جنگلی استان فارس نیاز به بیش از 5 هزار دستگاه آبگرمکن خورشیدی است تا همه روستا‌های جنگلی این استان به این سیستم پاک و بدون آلاینده مجهز شوند.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان