کد خبر: ۱۲۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
اینجا پایتخت مهربانی ایران؛

لبخند شیرازی ها به اظهارات عراقچی

احساسات مردمی پیرو افاضات عراقچی در هفته گذشته درخصوص اینکه امکان دارد به خاطر شرایط اقتصادی افغانی ها از ایران اخراج شوند برانگیخته و واکنش های بسیاری در شبکه های مجازی متوجه این اتفاق شد که در ادامه خواهید خواند.
لبخند شیرازی ها به اظهارات عراقچیبه گزارش شیرازه، احساسات مردمی پیرو افاضات عراقچی در هفته گذشته درخصوص اینکه امکان دارد به خاطر شرایط اقتصادی افغانی ها از ایران اخراج شوند برانگیخته شد و واکنش های بسیاری در شبکه های مجازی متوجه این اتفاق شد.

بیشتر بدانیم؛
عراقچی: «وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند منابع مالی ما محدود شود و فروش نفت ایران به صفر برسد که البته این اتفاق نمی‌افتد ما مجبور هستیم که سیاست‌های ویژه‌ای برای اقتصاد خود اعمال کنیم و ممکن است در یک جا به یک نقطه‌ای برسیم که نتوانیم این هزینه‌ها را ادامه دهیم و در آن صورت ممکن است از خواهران و برادران افغانستانی خود بخواهیم ایران را ترک کنند»!

کیهان اظهارات معاون وزیر امور خارجه را سخیف دانسته و عنوان کرد: این سخنان دقیقا و بی کم و کاست با سیاست اعلام شده آمریکا و اسرائیل مبنی بر جدا کردن ملت های مسلکان منطقه از ایران اسلامی همسو است.

حسین شریعتمداری با طرح این سوال که جرا رگ غیرتتان علیه آمریکایی ها و اروپایی ها نجنبیده و مثلا چرا نگفته اید به ادامه کار شرکت های غربی در ایران خاتمه می دهیم، اظهار داشت: باید از این فرد سوال شود که جنابعالی از کدام جایگاه سخن می‌گویید و حکم صادر می‌کنید؟! اگر به نمایندگی از وزارت خارجه سخن می‌گویید که وای به حال وزارت خارجه! و اگر از پیش خود اظهار نظر کرده‌اید که بازهم وای به حال وزارت خارجه‌ای که جنابعالی معاون سیاسی آن هستید!

یک دولت وحشت زده داریم که از همه چیز حتی از پایان برجام و خشکسالی می ترسد/ دو کلام از مادر عروس
بهروز افخمی کارگردان سینما در این خصوص با اعلام اینکه حرف آنقدر خجالت آور است که ارزش مسخره کردن هم ندارد، بیان کرد: یک دولت وحشت زده داریم که از همه چیز حتی از پایان برجام و خشکسالی می ترسد.

وی با کنایه به اینکه این سخنان دو کلام از مادر عروس بوده، افزود: دولت ۹۰ درصد قیمت بنزین را دارد به ثروتمندان یارانه می دهد و درباره همین یارانه ی معمولِ کمتر از ۵۰ هزار تومان! جوری برخورد می کند که انگار دارد صدقه می دهد؛ آخرش کار به همین جا می رسد.

این کارگردان سینما تاکید داشت: آقای عراقچی باید بداند که این مملکت را خدا دارد اداره می کند و روزی ما را خدا می دهد چنانکه خشکسالی در کشورمان بود، سیلابی آمد که مملکت را آب داشت می برد اما برای سالها ذخیره آبی جمع شد که برخی این را نشانه تلقی نکردند.

افخمی تمام شدن برجام و صفر شدن فروش نفت را بهترین فرصت برای پیشرفت کشور دانست و تصریح کرد: ما از این فرصت می توانیم استفاده کنیم و مملکتی باشیم که قدرتش را داریم به گونه ای که حتی اقتصاد کشورهای اطراف را نیز اداره کنیم و صادرات غیرنفتی داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: این ها وحشت دارند و برای برادران افغانی ما که اینجا وطن دومشان است و کلی به این مملکت خدمت کرده اند، حرف های خجالت آور می زنند.

شیرازه؛ و اما صحبت هایی که موجب عصبانیت مردم در جامعه و فضای مجازی شده بود به ناگاه تغییر کرد و رنگ دیگری به خود گرفت؛ عراقچی صبح روز شنبه در یک گفت‌ و گوی تلویزیونی در ارتباط با صحبت‌ های روز چهارشنبه خود در مورد موضوع مهاجران افغانی در ایران، تاکید کرد: از صحبت‌ های من در آن گفت‌ و گوی تلویزیونی سوء‌ برداشت شد و یک سوء‌ تفاهمی نسبت به این سخنان صورت گرفت.

وی خطاب به مجری برنامه گفت: آنچه که شما به نقل از من گفتید یک سوء‌ برداشت است و من چنین چیزی نگفته‌ ام که اگر تحریم‌ ها فشار آورد با خواهران و برادران افغانی خود خداحافظی می‌ کنیم؛ این تعبیر من نیست و چنین برنامه‌ ای نداریم. چنین نظراتی در کشور و در وزارت خارجه وجود ندارد و بحث اخراج و یا بازگرداندن مهاجران افغانی مطرح نیست.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در ادامه بیان کرد: مساله‌ ما این است که دیگرانی که خود سبب ایجاد مشکلات در افغانستان از جمله آوارگی مردم این کشور شده‌ اند باید به مسئولیت‌ های خود در این زمینه عمل کنند.

عراقچی بیان کرد: روی صحبت ما با افغانستان و افغانی های مقیم ایران نبود؛ روی صحبت ما با غربی هاست! ما تاکید داریم که آنها باید به مسئولیت‌ های خود در این زمینه عمل کنند.
ما 40 سال است که در کنار برادران و خواهران افغانی خود در ایران زندگی می‌ کنیم و شاهد حضور آنها در جبهه‌ های جنگ در زمان صدام و دفاع از حرم بودیم.

باز هم شیرازی ها در مهربانی پیشگام هستند...
و اما شیراز جنت طرازی که در ارائه خدمات صادقانه و عاشقانه نسبت به همنوع خود همواره پیشگام بوده از این امر مستثنی نیست و این بار، باز هم شاهد مهربانی های بی دریغ ولو کوچک دلیرمردمان این خطه از سرزمینمان هستیم.

جمعی از جوانان سالهاست گرد هم آمده و تحت لوای اباعبدالله الحسین سینه می زنند و دل هایشان را با یاد و نام سیدالشهدا جلا می دهند، رسم مردانگی و مهرورزی را از اهل بیت فرا گرفته و جان و مال خود را در راستای خدمت به مردم بی بضائت و محروم بکار گرفته اند؛ خیریه آفرینش لبخند از همان موسسه هایی است که به همت بزرگترین مجموعه تربیتی فرهنگی کشور (رهپویان وصال) راه اندازی شده و چهار بهار است که خدمت به محرومین را در دستورکار خود قرار داده است.
هدفش نشاندن لبخند بر چهره های کودکان است و بخشش شادی به مردمی که بضائت چندانی ندارند…

جوانانِ «آفرینش لبخند» برای دلجویی از کودکان افغانی و خانواده هایشان قصد دارند خوان افطاری کریم اهل بیت را در محله ده پیاله شیراز بگسترند تا شادی را برای دقایقی به کودکانی که پدرانشان در راه دفاع از این مملکت و دفاع از حریم آل الله خون داده اند هدیه کنند…

بیست و ششمین روز از بهاری ترین ماه را شاهد لبخند بیش از هزار نفر از کودکان افغانی و محروم و مادرانشان خواهیم بود آن هم دقیقا در کف خیابان…

ما حقیقت کف خیابانیم
اتحاد کف خیابان نام عنوان این مراسم است که احتمالا جالب باشد کمی به آن بپردازیم؛

مسئول مجموعه تربیتی فرهنگی رهپویان وصال در واکنش به صحبت های معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه اتحاد کشورهای دوست و همسایه یعنی ایجاد قدرت منطقه ای که هر روز به بهانه ای و توسط مزدوری، ابلهی و ناآگاهی بین ما و عراق، ما و سوریه، ما و افغانستان، ما و غیره سعی بر ایجاد اختلاف می شود و محیط جولانشان، فضای بی در و پیکر مجازی است!

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد انجوی نژاد با تاکید بر اینکه اما آیدی نیستیم و یک حقیقت کف خیابانیم، تصریح کرد: شیراز ما متشکل از انسان هایی است که در کنار هم خود را مخلوق یک خدا می دانند و مهربانی، انسانیت و تقوا را میزان برتری می شمارند و در شیراز نیز مثل سایر محلات، محله ای افغان نشین داریم.  

وی افزود: ما بدون توجه به فرافکنی های مثلا برخی مسئولان جمهوری اسلامی که برای عدم کفایتشان در مدیریت کشور، هر روز بهانه ای و جنجالی می آفرینند، نه در فضای مجازی بلکه در کف خیابان می رویم تا با هم بگوییم، بخندیم و سر سفره ای بنشینیم و افطار کنیم.

به گزارش شیرازه، از این دست مهربانی ها کم نیست چنانکه در حادثه سیل اخیر شیراز به وضوح دیدیم که قلب مردم از جنس نور و مهر است و کاری به نژاد، قومیت و ملیت ندارند؛ انسانیت و تقوا ملاک است و در کوچکترین اقدام هم که شده لبخند و انسانیت را از یکدیگر دریغ نمی کنند، امید است اینگونه رفتارها عبرتی و درسی برای مسئولانی باشد که بجای تدبیر پشت دیواری از ترس پنهان می شوند...

لبخند شیرازی ها به اظهارات عراقچی
نظرات بینندگان