کد خبر: ۱۲۹۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
مربی باسابقه فوتبال استان فارس:

نگاه به فوتبال در فارس باید عوض شود/ افراد متخصص باید در راس تیم های پایه قرار بگیرند

مربی سابق تیم قشقایی شیراز گفت: ما می توانیم نیم نگاهی نیز به لیگ برتر و حضور تیمی از این خطه در آن لیگ داشته باشیم به شرطی که نگاه مسئولان درآمدزای استان نسبت به فوتبال عوض شود و از تیم های استان عملی حمایت کنند.
به گزارش شیرازه، فصل 97-98 لیگ دسته یک فوتبال کشور با قهرمانی تیم گلهر سیرجان و رتبه های هشتم و نهم تیم های استان فارسی به پایان رسید و حسرت حضور تیمی از این استان در بالاترین سطح فوتبال کشور، لیگ برتر به هفت سال رسید.

در اذهان عمومی تیم فوتبال شهید سپاسی شیراز به عنوان تیم اول فارس و شیراز نقش بسته و هرگاه صحبت از فوتبال در فارس می شود، نام این تیم به ذهن متبادر می گردد.

به منظور بررسی شرایط و اوضاع تیم فوتبال شهید سپاسی شیراز در دسته یک کشور و شرایط لازم برای صعود، خبرنگار شیرازه به سراغ اصغر اکبری از مربیان با سابقه استان فارس رفته و گفتگویی اختصاصی با وی داشته که در ادامه می خوانید.

عملکرد قابل قبول فجر در نیم فصل دوم
اصغر اکبری درخصوص عملکرد تیم فوتبال فجر سپاسی شیراز از منظر مسائل فنی گفت: از نظر فنی تیم فجر سپاسی شیراز در نیم فصل دوم نسبت به نیم فصل اول عملکرد بهتری داشت که ماحصل آن کسب نتایج بهتر بود.

وی ضمن اشاره به جذب سرباز بازیکن در باشگاه فجر سپاسی خاطر نشان کرد: تیم فوتبال فجر به دلیل اینکه می تواند بهترین بازیکنان را در قالب سرباز جذب نماید، از پتانسیل بالایی در جذب بازیکن برخوردار است.

مربی باسابقه شیرازی درمورد امکانات باشگاه فجرسپاسی شیراز عنوان کرد: شاید 10 تیم در ایران باشند که امکانات سخت افزاری بهتر از تیم فجر شامل دو زمین تمرین چمن، استخر و سونا، سالن بدنسازی و ... داشته باشند.

وی در ادامه سخنانش متذکر شد: همچنین فجر جدای امکانات سخت افزاری، باشگاهی می باشد که بعد از انقلاب در دل مردم رفته و درمیان آحاد مردم کشور جا باز کرده است.

اکبری با قابل قبول نبودن نتایج تیم فوتبال فجر در نیم فصل اول اظهار داشت: در مجموع و به ویژه نیم فصل اول تیم فجر باتوجه به امکاناتی که در اختیار دارد، اصلا نتایج خوب و قابل قبولی نگرفت.

نقش تعیین کننده سرمربی
وی با تاکید بر اهمیت و نقش سرمربی در یک تیم فوتبال اذعان داشت: انتخاب نفر اول تیم، سرمربی بسیار مهم بوده که متاسفانه از نظر من در نیم فصل اول به صورت کارشناسی عمل نشد.

مربی سابق تیم قشقایی شیراز با بیان اینکه بنده پیش از این با آقای مجید صالح همکاری داشتم و وی مربی کلاس بالا و با قابلیت ها و دانش فنی زیاد می باشد، تصریح کرد: نفر اول یک تیم بودن نیاز به یک ژن خاص دارد که بتواند دستورات تاکتیکی را روز بازی و کنار زمین به بازیکنان منتقل کرده و بتواند تیم خود را کوچ نماید.

وی عملکرد رسول فلاح، مدیرعامل تیم فوتبال فجر سپاسی و سایر اعضای تیم را در جذب بازیکن بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: در اول فصل با تلاش رسول فلاح، مدیرعامل باشگاه بازیکنان بسیار خوبی جذب شدند که با اضافه شدن سرمربی، در این نفرات بین 30 تا 40 درصد تغییرات ایجاد شد.

توجه ویژه به تیم های پایه عامل حیات تیم های استان فارسی در لیگ برتر
اکبری با فلش بکی به سالیان نه چندان دور بیان کرد: در سالیان نه چندان دور، شیراز با داشتن تیم های فجر و برق در لیگ برتر فوتبال و تیم های پیام مخابرات و مرصاد در لیگ دسته یک فوتبال کشور حرف های زیادی برای گفتن داشت و حتی با قهرمانی در جام حذفی، تیمی از شیراز نماینده ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا شد.

وی از بازیکن ساز بودن تیم های استان فارس در گذشته گفت و اضافه کرد: در آن سال ها که بنده در مرصاد مشغول فعالیت بودم، هر سال حدود 5 بازیکن به فجر و 5 بازیکن به برق در بزرگسالان می دادیم.

مربی سال های نه چندان دور تیم مرصاد شیراز در ادامه صحبت هایش عنوان کرد: پتانسیل فوتبال استان فارس آنقدر بالا بود که با وجود انتقال تعداد زیادی از بازیکنان، باز در فصل بعد نمرات و نتایج قابل قبولی را در فوتبال ایران می گرفتند.

وی با بیان اینکه آن زمان آنچنان منابع مالی نداشتیم اما به تیم های پایه توجه ویژه ای می شد، تصریح کرد: در گذشته افرادی کاربلد و عاشق در تیم های پایه مشغول فعالیت بودند، امثال آقای جلیل دوران، حسن رستمی و جعفر تقی زاده در تیم های پایه فجر مشغول بازیکن سازی بودند، در تیم مرصاد آقای شاپور شفیعی و در باشگاه برق آقای شیرزاد شور مسئول تیم های پایه بودند.

اصغر اکبری همچنین خاطر نشان کرد: هر سال تیم های برق، فجر، مرصاد و پیام مخابرات از تیم های پایه خود به نحو احسنت استفاده کرده و بازیکنان زیادی را به تیم های بزرگسالان می آوردند و تقریبا تیم های ما بومی بسته می شدند.

وی با اشاره به برخی از بی اخلاقی بازیکنان تیم های فوتبال گفت: بازیکنی که از نونهالان و جوانان زیر دست خودمان پرورش می یافتند، می دانستیم هم از نظر فنی و هم از نظر اخلاقی درست رشد و پرورش یافته و روی ان ها کار شده بود که نتایج آن سرمایه گذاری بر روی تیم های پایه را در نتایج تیم های شیرازی در لیگ های برتر و لیگ دسته یک کشور می دیدیم.

این مربی استان فارسی با اشاره به پتانسیل بالای استان فارس در فوتبال گفت: هم اکنون نیز اگر شیراز را از لحاظ فنی، پتانسیل و استعداد فوتبالی بخواهیم بررسی کنیم، در رده سنی پایه نمره خوبی می گیریم و کشف استعداد خوبی داریم اما خروجی استعدادهای ما در خوزستان، کرمان، اصفهان و تیم های استان های مجاور فارس دیده می شوند حتی بازیکنان نونهالان شیرازی و استان فارسی را می برند و در استان و تیم های خود بارور می سازند.

وی عمده ترین مشکل فوتبال فارس را بها ندادن درست و اصولی به تیم های پایه دانست و با مقایسه نحوه استفاده تیم های فوتبال فارس از بازیکنان پایه خود نسبت به گذشته و حال بیان کرد: برخلاف گذشته که افرادی اهل فن و سالم برمسند تیم های پایه بودند، متاسفانه اکنون تیم های پایه را به دست افرادی می دهند که اهل فن نیستند و فقط صرفا به منظور داشتن یک منبع درآمد به موضوع نگاه کرده و قراردادی چند ده میلیونی و گاها چندصد میلیونی می بندند و بعد به حال خود رها می شوند.

قانون و مقررات در استان فارس متفاوت از سایر استان ها
اصغر اکبری با گلایه از نحوه اجرای قانون در استان فارس در مقایسه با سایر استان ها تصریح کرد: ما اگر بخواهیم خود را با استان های مجاور همچون خوزستان، کرمان و بوشهر مقایسه کنیم، قوانین مقرراتی که در کل کشور و سایر استان ها وجود دارد، در شیراز و استان فارس نیز باید باشد اما چگونه است که شهرداری ها در استان های دیگر می آیند از تیم های حرفه ای در رشته های مختلف فوتبال، والیبال، بسکتبال و ... حمایت می کند و تیم ها نیز نتایج خوبی می گیرند اما در شیراز و فارس چنین چیزی وجود ندارد؟!

وی در ادامه اظهار داشت: می بینیم که تیم فوتبال شاهین شهرداری بوشهر طی سه سال، امسال توانست با کمک های میلیاردی شهرداری بوشهر مجوز حضور در لیگ برتر فوتبال کشور را بگیرد.

مربی سابق قشقایی شیراز با گلایه از شرکت ها و کارخانجات پرسود که چتر حمایتی خود را بر سر تیم های پایتخت نشین گسترانده اند، ابراز کرد: در خوزستان فولاد اهواز، در اصفهان ذوب آهن و فولاد اصفهان، در بوشهر و گرگان شهرداری و بسیاری مثال های دیگر که همه از منابع دولتی استفاده می کنند و دولتمردان آن استان ها و شهرها از تیم های شهر خود حمایت می کنند اما در استان ما سیمان لامرد، پتروشیمی شیراز، صنایع الکترونیک، سیمان استهبان و ... را داریم که متاسفانه بجای حمایت و اسپانسری تیم های همین استان، اسپانسر تیم های مرکز نشین و پایتخت می شوند که واقعا فاجعه می باشد.

وی اوضاع فوتبال استان فارس و شهر شیراز را برای حضور در لیگ برتر مطلوب ندانست و اذعان کرد: اگر به همین منوال باشد تا ده سال آینده همین آش و همین کاسه می باشد و تیم های ما نمی توانند به سطح یک فوتبال کشور برسند.

حضور در لیگ برتر نیازمند تغییر نگرش مدیران و مسئولان
اکبری کمک های اداره ورزش و جوانان و حمایت های آن را همانند مسکن اعلام کرد و متذکر شد: به نظر من باید در تیم های پایه هزینه کنند و چگونه است که تیم های نونهالان و تیم های پایه ما حرف های زیادی در کشور برای گفتن دارند؛ مثلا در چند روز گذشته تیم خلیج فارس شیراز با حضور تیم هایی همچون سپاهان، قهرمان نوجوانان کشور شده است و این بازیکنان سال آینده می توانند در جوانان بازی کنند ولی باشگاه هایی همانند سپاهان، فولاد و ذوب آهن نفرات برتر تیم های پایه ما را گلچین می کنند و علت این توانایی آن ها به منابع مالیشان بر می گردد درصورتیکه هرکدام از این بازیکنان جوان و نوجوان دوست دارند که برای تیم شهر و استان خود بازی کنند.

وی در پایان با آرزوی بازگشت روزهای خوب به فوتبال فارس و حضور تیم های این استان در لیگ های سطح یک کشور گفت: ما علاوه بر سرمایه گذاری بر تیم های پایه می توانیم نیم نگاهی نیز به لیگ برتر و حضور تیمی از این خطه در آن لیگ داشته باشیم به شرطی که نگاه مدیران، مسئولان، شرکت ها و کارخانجات درآمدزای استان نسبت به فوتبال عوض شود و از تیم های استان عملی حمایت کنند.

بدون شک اگر تیمی از یک منطقه در شرایط مطلوبی به سر برده و ضمن گرفتن ننایج مطلوب و ارائه بازی های خوب، مجوز حضور در لیگ برتر را کسب می نماید، نشان از همدلی و همراهی تمامی مجموعه آن منطقه دارد و با توجه به شرایط و اوضاع اقتصادی نمی توان توقع داشت که یک مجموعه به تنهایی به تواند بار مسئولیت و هزینه های یک تیمی که سودای لیگ برتری شدن را دارد، به دوش بکشد و هیچ فریادرس دیگری هم برای آن نباشد.

در هر جمع و جلسه ای که صحبت از فوتبال می شود، بدون استثنا مدیران و مسئولان خواهان حضور تیمی از فارس و شیراز در لیگ برتر کشور هستند و این فقدان را تنها از مجموعه تیم ها و اداره ورزش و جوانان پرسش می کنند، حال آنکه برای محقق شن این امر نیاز مبرم است که همه مسئولین و مردم به پای کار تیم ها آمده و به طور عملی از آن ها حمایت نمایند تا با فراهم آمدن شرایط لازم برای یک تیم که بتوانند خارج از دغدغه های غیرفوتبالی، تنها بر فوتبال بازی کردن تمرکز کرده و در پایان یک فصل ضمن گرفتن نتایج مطلوب و ارائه بازی های زیبا، جواز حضور در لیگ برتر را احراز نموده باشند.

گزارش از محمد صادقی
نظرات بینندگان