کد خبر: ۱۲۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۰

احمدي‌نژاد خواستار تعطيلي پنج‌شنبه‌ها شد

به گزارش حوزه دولت خبرگزاري فارس، محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور ظهر امروز (سه‌شنبه) در بيست و هشتمين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش سراسر كشور با بيان اينكه جريان تعليم و تربيت در هر جامعه‌اي پيوسته و بلاتعطيل است، گفت: مهمترين موضوع هر جامعه بشري استمرار جريان تعليم و تربيت است به نحوي كه حتي اگر بخش‌هاي مختلف يك كشور دچار نوسان و اختلال شود اما آنچه نبايد لحظه‌اي دچار نوسان شده يا تعطيل شود، نظام تعليم و تربيت است.

وي در تشريح چرايي اهميت نظام تعليم و تربيت اظهار داشت: اولاً فلسفه آفرينش و خلقت انسان تعليم و تربيت است و اگر از هستي حذف شود، انسان معنا و مفهوم خود را از دست داده و آفرينش بي‌خاصيت خواهد بود؛ چرا كه جهان خلق شده تا بستري براي شكوفايي و تجلي ظرفيت‌ها و استعدادهاي انسان باشد.


رئيس‌جمهور با بيان اينكه اگر اقتصاد، عمران و آباداني يك جامعه تعطيل شود اما نظام تعليم و تربيت آن فعال و پويا باشد آن جامعه مي‌تواند مأموريت‌هاي خود را به درستي انجام دهد، گفت: همه دستاوردهاي بشري در طول تاريخ در سايه تلاش انسان‌هاي متعالي كه توانمندي‌هاي آنها شكوفا شده به دست آمده و به دست خواهد آمد.


احمدي‌نژاد با ابراز خرسندي از اينكه امروز نظام آموزش و پرورش كشور منسجم، پرشور و با برنامه مشغول فعاليت است، تصريح كرد: نكته مهم ديگر در امر آموزش و پرورش تعيين هدف و جهت حركت است. اگر هدف از تعليم و تربيت در يك كلمه بيان شود بايد گفت كه هدف نظام آموزش و پرورش كشورمان انسان‌سازي است.


وي انسا‌ن‌سازي در نظام تعليم و تربيت را نيازمند دو عامل علم و محبت عنوان و خاطرنشان كرد: انسان بدون علم معنا ندارد و استعدادهايش در سايه علم شكوفا مي‌شود. دانش چراغي است كه راه حركت انسان را روشن كرده و فرصت‌هاي لازم براي متجلي شدن استعدادهاي الهي انسان را مهيا مي‌كند.


رئيس‌جمهور محبت و مهرورزي را خميرمايه خلقت انسان دانست و گفت: اگر تعليم و تربيت از عنصر محبت تهي باشد، آموزش و پرورش اثرگذار نخواهد شد و چه بسيار انسان‌هايي كه به مراتبي از علم دست يافته‌اند اما از آنجا كه دلشان از محبت به ديگران خالي بوده، نتيجه دانش آنها سبب سقوط و گمراهي و توليد ابزار قتل و كشتار انسان‌ها شده است.


احمدي‌نژاد در تبيين هدف آموزش و پرورش در ايران اسلامي يادآْور شد: ملت ايران نمي‌خواهد مثل كساني باشد كه مدعي پيشرفت هستند اما در همه عرصه‌ها به بن‌بست رسيده‌اند و با وجود آنكه ادعايشان اين بود كه مرام و هدف آنها صيانت از اصالت انسان است اما نتيجه اقداماتشان لگدمال كردن اصالت و كرامت انسان و غارت و تحقير ملت‌ها و بازي با حيثيت آنها بوده است.


وي افزود: بايد حاصل نظام تعليم و تربيت جامعه اسلامي تربيت انسان‌هاي در طراز زندگي در جامعه مهدوي باشد و براي ساختن انسان‌هاي جامعه طراز مهدوي بايد افق نگاه‌ها به انسان كامل و امام عصر عجّل الله تعالي فرجه الشريف به عنوان الگو معطوف باشد.


وي هدف و ماموريت اصلي نظام آموزش و پرورش را تربيت انسان‌هاي در طراز جامعه مهدوي دانست و گفت: آموزش و پرورش با تكيه بر دو عنصر علم و محبت مي‌تواند استعدادهاي الهي انسان‌ها را شكوفا کند و جامعه را در مسير كمال قرار دهد.


رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه با همت شوراي عالي آموزش و پرورش و تلاش نظام تعليم و تربيت كشور، سند جامع تحول نظام آموزش و پرورش تهيه شده و در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال بررسي است، اظهار داشت: مبنا و محور سند جامع نظام آموزش و پرورش رساندن انسان‌ها به طراز جامعه مهدوي است و از همه دست‌اندركاران تعليم و تربيت مي‌خواهم تا خود را براي اجراي اين طرح آماده كنند.


* خوب است طرح آموزش شنا به دانش‌آموزان به جامعه معلمان نيز تسرّي يابد


احمدي‌نژاد همچنين به نگاهي كه در ساليان گذشته به نظام آموزش و پرورش وجود داشته و آن را سيستمي صرفاً هزينه‌‌بر مي‌دانستند، اشاره و تصريح كرد: امروز اين ديدگاه تغيير كرده و معتقديم بايد بهترين امكانات و فضاها در اختيار آموزش و پرورش قرار گيرد و بهترين طرح‌هاي تفريحي براي دانش آموزان و فرهنگيان اجرا شود. خوب است طرح آموزش شنا به دانش‌آموزان به جامعه معلمان نيز تسرّي يابد.


به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، وي ادامه داد: امسال بودجه عمراني آموزش و پرورش بيش از دو هزار ميليارد تومان است و بايد مدرسه‌ها به بهترين و زيباترين مكان‌ها تبديل شوند؛ چرا كه مدرسه محل ساختن نسل آينده به عنوان بزرگترين سرمايه ملت است. مدرسه بايد جايي باشد كه دانش‌آموز براي رفتن به آن لحظه شماري كرده و از تعطيلي آن خوشحال نشود.


رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود لزوم اصلاح ذهنيت غلطي كه تعطيلات را برابر با بطالت مي‌داند، گفت: تعطيلات فرصت مناسبي براي كنار هم بودن اعضاي خانواده و تحكيم بنيان‌هاي خانواده است اما عده‌اي با اعلام اينكه دولت تعطيلات را افزايش داده با برخي محاسبات چنين مطرح مي‌كنند كه با هرروز تعطيلي فلان مقدار خسارت به اقتصاد كشور وارد مي‌شود حال آنكه اين كار آنها عوام‌فريبي است.


احمدي‌نژاد با طرح پيشنهادي براي نامگذاري روزهاي تعطيل به عنوان روز خانواده خواستار آن شد تا تعطيلي روزهاي پنج‌شنبه در مقطع تحصيلي دبستان به ساير مقاطع تحصيلي و همه دستگاه‌هاي دولتي در سراسر كشور تسرّي يابد تا اعضاي خانواده‌ها فرصت بيشتري براي كنار هم بودن و بهره‌بردن از زندگي خانوادگي داشته باشند.


وي با بيان اينكه شأن و مرتبه فرهنگيان را نمي‌توان با هيچ چيزي در دنيا عوض كرد، گفت: يكي از بهترين لحظات عمر من لحظه‌اي بود كه براي عرض ارادت بر دست معلم كلاس اول خود بوسه زدم.


رئيس‌جمهور در اين مراسم همچنين از تعدادي از برگزيدگان المپيادهاي ورزشي و علمي دانش‌آموزي تجليل كرد.

نظرات بینندگان