کد خبر: ۱۲۹۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
گزارشی از فاجعه زیست محیطی که روزانه تکرار می‌شود؛

مرگ خاموش دریا با ورود بی حد و حصر پساب‌ها/ روزانه 700 لیتر در ثانیه فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به خلیج فارس سرازیر می‌شود

این روزها وضعیت محیط زیستی خلیج فارس به دلیل ورود فاضلاب های شهری، خانگی، صنعتی و تردد کشتی های غول پیکر نفتی مطلوب نیست.

به نقل از هرمز؛ هرمزگان با برخورداری بیش از هزار و 400 کیلومتر نوار ساحلی یکی از استان های دریا محور  به شمار می رود که در دهه های اخیر با گسترش بنادر، پالایشگاه ها و صنایع در این استان عنوان قطب تجارت کشور به آن رسیده است.

امروزه نقش دریا در معیشت مردمان ساحل نشین و اقتصاد بین الملل بر کسی پوشیده نیست و دریا به عنوان کانون توجه توریست ها و تجار اقتصادی بیشترین آسیب های زیست محیطی از ایجادصنایع، فعالیت های کلان و ساخت و سازهای بی رویه را متحمل می شود و زمینه تخریب اکوسیستم های منحصر به فرد این منطقه فراهم می سازد.

مرگ دسته جمعی ماهیان، بروز کشند قرمز، ورود آلودگی‌های میکروبی و هجوم جانداران موزی به سواحل از جمله آسیب های بارزی بوده که در سال های اخیر با پیشرفت جامعه بشری بر دریا تحمیل شده که این امر هزینه های جبران ناپذیری را برای گونه های نایاب به دنبال داشته است.

 

 ورود بی حد و حصر فاضلاب های خانگی و صنعتی به دریا

تراژدی غم انگیز ورود بی حد و حصر فاضلاب های خانگی و صنعتی در چند سال اخیر تبدیل به معضلی پایدار در شهر بندرعباس شده  که کارشناسان و دوستداران محیط زیست این وضعیت را برای سواحل بحرانی اعلام کرده اند به طوری که در سال 1394 عضو شورای شهر بندرعباس در حرکتی نمادین و اعتراض به سیاست های غلط مقابل لوله ورودی فاضلاب به دریا قرار گرفت تا توجه مسئولان و مقامات استان را به ابعاد این فاجعه جلب سازد.

هر چند که مدت کوتاهی بعد از این اتفاق مسئولان استان به تکاپو افتادند تا با بستن قراردادهای مختلف مدیریت این فاضلاب ها را فراهم سازند؛ اما در سال های اخیر اقدامی انقلابی برای مقابله با ورود فاضلاب به دریای خلیج فارس صورت نگرفته و ساحل نشینان بندری همچنان شاهد ورود فاضلاب های صنعتی و خانگی به دریا هستند.

 

 

بندرعباس دارای هفت خور شیلات، گورسوزان، دوهزار، سنگ کن،گلزار شهدا، حسین آباد و کپشکن بوده که برای جابجایی آبهای سطحی زمین و همچنین جلوگیری از وجود سیلاب بعد از باران های فصلی طراحی شده اند؛ اما متاسفانه باعدم رسیدگی به آنها محلی برای تجمع زباله و حتی به مامن امنی برای معتادین تبدیل شده و فاضلاب های خانگی سطح شهر به وسیله آنها به دریا سرازیر می شود.

فاضلاب های بافت فرسوده از مهم ترین عوامل آلودگی دریا به شمار می رود که بنا به اظهارات مسئولان اداره آب و فاضلاب شهری به دلیل عدم امکان اجرای طرح جمع آوری فاضلاب در آن مناطق همواره پساب های خانگی به دریا ریخته می شوند و به لطف تغییر کاربری خورهای شهر این عمل با شدت و سرعت بیشتری انجام می شود.

 

 

ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی چنان در بندرعباس به معضلی پایدار تبدیل شده  که جمعی از دانشجویان پیام نور بندرعباس طی نامه سرگشاده از دادستان بندرعباس خواستار پیگیری جدی این موضوع شده اند؛ در این نامه خطاب به دادستان بندرعباس آمده است: از شما به عنوان مدعی العموم این انتظار می رود که با ورود قاطع خود به این رویه غلط یک بار برای همیشه پایان دهید و جلوی نقض فاحش قانون را بگیرید.

تخریب ساحل به بهانه توسعه آن

ورود700 لیتر در ثانیه پساب فاضلاب به دریا علاوه بر آلودگی های دریا اثرات منفی را برای ساحل نشینان این منطقه به وجود آورده است به طوری که خوردن ماهی که در گذشته پای ثابت سفره های بندرعباسی ها بوده امروز میل و رغبت برای خوردن آن کمتر صورت می گیرد و یا بیماری های پوستی کودکان که در ساحل این شهر به بازی می پردازند ارمغانی از ورود فاضلاب به دریا به شمار می رود.

از یک طرف ورود فاضلاب های صنعتی و خانگی به دریا و طرف دیگر دریا خواری به بهانه توسعه دریا تیشه ای بر ریشه محیط زیست خلیج فارس شده است.

پروژه تخریب ونابود سازی ساحل بندرعباس از نوار شرقی تا سواحل غربی به بهانه بهسازی و احداث پیست دوچرخه سواری توسط شهرداری بندرعباس کلید خورد و حالا از پلاژ بانوان گرفته تا بازار ماهی ‌فروشان، بندر صیادی و تالار فرهنگی، مزارع پرورش میگو و آکواریوم بندرعباس همه و همه حریم ۶۰ متری دریا به صورت قانونی که عملا غیر قانونی است را طی کرده است.

هر چند که جلوگیری از دریا خواری بار ها از سوی نماینده ولی فقیه در هرمزگان از طریق تریبون نماز جمعه بندرعباس بیان شده اما انگار دولتمردان پنبه محکمی را در گوش خود فرو کرده و حاضر به جلوگیری از دریاخواری نیستند.

 

 

ورود روزانه 700 لیتر در ثانیه پساب فاضلاب های خانگی و صنعتی به خلیج فارس

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شناسایی دو هزار و 889 گونه گیاهی و جانوری در خلیج فارس و دریای عمان، اظهار کرد: متاسفانه خلیج فارس درگیر فاضلاب و آلودگی نفتی است و وضعیت محیط زیستی آن به دلیل ورود فاضلاب های شهری، خانگی و صنعتی و همچنین تردد کشتی های غول پیکر نفتی به هیچ وجه مطلوب نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از ورود روزانه 700 لیتر در ثانیه پساب فاضلاب های خانگی و صنعتی به خلیج فارس، تصریح کرد: این شاهراه مهم اقتصادی هشت سال درگیر این بحران است و چنانچه کنترل و مدیریت نشود سلامت مردم، آبزیان و حیات دریا را در معرض تهدید قرار خواهد داد و آینده تاریکی در انتظار این شاهراه بزرگ تجاری و اقتصادی خواهد بود.

مرادی با اشاره به مصرف 300 لیتر آب شرب در ثانیه برای آبیاری فضای سبز، عنوان کرد: از پساب های فاضلاب می توان برای آبیاری فضای سبز و کشاورزی استفاده کرد اما متاسفانه از این ظرفیت به درستی استفاده نمی شود.

شرایط زیست محیطی خلیج فارس نگران کننده است

وی با بیان اینکه شرایط زیست محیطی خلیج فارس نگران کننده است، گفت: آب خلیج فارس از طریق آب شیرین کن‌ها به یزد، سیرجان و اصفهان انتقال می یابد و در مسیر بازگشت شوری و پساب ناشی از آن آسیب های زیانباری را به محیط زیست دریا وارد می کند و باید در این رابطه کارشناسان محیط زیست ورود کنند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس تصریح کرد: تردد کشتی های غول پیکر نفتی در خلیج فارس و دریای عمان نیز زمینه آلودگی نفتی این آبراه را رقم زده است و نظارتی نیز بر تردد آنها وجود ندارد.

مرادی با بیان اینکه افراد سودجو با استفاده از خلاء های قانونی در حریم دریا اقدام به ساخت و ساز می کنند، گفت: بر اساس قانون، فاصله 60 متری دریا حریم عمومی محسوب می شود اما افراد سودجو با استفاده از خلاء های قانونی اقدام به ساخت و ساز در سواحل کرده و چشم انداز دریا را به طور کلی از بین برده اند.

وی با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس باید استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند، خاطر نشان کرد: تمامی کشورها قوانین سخت و کارآمدی را برای افرادی که به محیط زیست دریا آسیب می رسانند تصویب کرده اند اما متاسفانه در ایران در اجرای قوانین زیست محیطی سهل انگاری می شود و نظارت ها نیز به درستی انجام نمی شود.

علی ای حال که در سال های اخیر دولتمردان برای حفظ محیط زیست دریا قدم هایی را بر داشته اند و از طریق تربیون های مختلف شعار آن را سر می دهند اما با گشت و گذار در سواحل بندرعباس شاهد وجود مشکلات زیست محیطی فراوانی در آن هستیم که این امر همت والای مسئولان برای مبارزه با آن را می‌طلبد.


نویسنده :
شیشه گر
نظرات بینندگان