کد خبر: ۱۲۹۷۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

شیراز دارای طرح جامع مدیریت سیلاب می شود

مدیرکل فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز گفت: با هدف پیشگیری از رخداد مشابه سیل فروردین امسال، طرح جامع مدیریت سیلاب شیراز تهیه می شود.
به گزارش شیرازه، علیرضا نثاری مدیرکل فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز گفت: مدیریت حوزه و آبخیزداری ،مطالعه و اجرای طرح های سازه ای و مهار سیل و تامین و رفع مشکلات سیستم های پیش بینی هواشناسی، طراحی سیستم های کارآمد جمع آوری آبهای سطحی ،ارائه آموزش تخصصی به مدیران و شهروندان و اخذ بیمه نامه سیلاب از جمله مواردی است که باید در تهیه طرح جامع مدیریت سیلاب به آنها توجه شود.

وی با تاکید بر این مساله که مدیریت سیلاب خارج از توان و بودجه یک مجموعه است، گفت: بعد از سیل اخیر شیراز، اداره کل مدیریت بحران استانداری فارس نامه ای به همه دستگاه های مربوطه ابلاغ کرد که خدمات مشخص هر دستگاه در پیشگیری از خطرات سیلاب مشخص شود تا در آینده از وقوع سیلاب های آنی در این کلانشهر جلوگیری و این تهدید به فرصت تبدیل شود و تجربه ناخوشایند نوروز 98 نیز تکرار نشود.

این مقام شهری تاکید کرد: شهرداری شیراز سالانه حدود 38 کیلومتر لوله گذاری آبهای سطحی را در سطح این کلانشهر انجام می دهد که با توجه به رخداد سیلاب نوروز 98 در سال جاری این کار با شدت بیشتری انجام خواهد شد.

 سیلاب موضوعی فراسازمانی و ملی است
مدیرکل فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز در ادامه یادآور شد: موضوع سیل مساله ای فراسازمانی و ملی است و طبق قوانین وزارت نیرو، 10 ارگان در مدیریت سیلاب در کشور دارای وظیفه مشخص هستند.

وی اضافه کرد: یکی از منابع خدادادی که می توان با استفاده از آن آب کشور را در طول سال تامین کرد همین سیلاب است که باید با تدبیر به مخازن رو سطحی و زیرسطحی هدایت و ذخیره شود تا در کنار آن خسارت جانی و مالی ناشی از سیلاب نیز کاهش یابد.
نثاری عنوان کرد: یکی از راه هایی که می توان سیلاب را مدیریت و این تهدید را به فرصت تبدیل کرد، احداث سدهایی در بالادست است که در زمان خشکسالی نیز آب مورد نیاز مصارف مختلف و خصوصا شرب را تامین کند.

وی تصریح کرد: در ماه های گذشته چالش اصلی استان فارس و شیراز تامین آب مورد نیاز برای تابستان بود که اکنون در پی بارش های اخیر این دغدغه تا حدودی از بین رفته اما متاسفانه سیلاب شیراز را نتوانستیم درست مدیریت و آن را ذخیره کنیم و در نتیجه سیل پنجم و ششم فروردین خسارت سنگینی در این شهر ایجاد کرد و آب آن نیز از دست رفت به گونه ای که سیلاب از این شهر رد شد و به سمت رودخانه خشک رفت و از این محل نیز تخلیه و خارج شد.
کارشناس ارشد شهرداری شیراز افزود: دستگاه های مختلف درحال بررسی این مساله هستند که هر ارگان قبل از وقوع و در زمان سیلاب چه اقداماتی می توانند انجام دهد که این رخداد طبیعی به بهترین وجه ممکن در آینده مدیریت شود.

مخازن ذخیره آب در بالادست احداث شود
مدیرکل فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز در ادامه سخنان خود به مطالعات شهرداری در سال 94 اشاره کرد و اظهار داشت: براساس این مطالعات برای کنترل و مهار سیلاب از سمت دروازه قرآن باید دو مخزن با ظرفیت180 و 54 هزار متر مکعب در بالادست این منطقه احداث شود.
وی تاکید کرد: براساس مطالعات انجام شده در دنیا مهار سیل بطور کامل ممکن نیست و همیشه درصدی خطا وجود دارد.

وقوع سیل در پنجم و ششم فروردین ماه 98 در شیراز، جان 21 نفر را گرفت و 164 نفر را مصدوم کرد، افزون بر این بسیاری از افراد در این سیل منازل خود را در محله سعدی و زمین های پایین دست سیل از دست دادند و به تعدادی از خودروها آسیب وارد شد.
ایرنا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
یک شیرازی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
0
محاکمه عاملان سیل چی شد؟