کد خبر: ۱۲۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

شیراز سومین شهر در آمار تلفات حوادث ترافیکی شهری

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، قم ، تبریز، کرج، اهواز، کرمان و ارومیه دارای بیشترین آمار تلفات حوادث ترافیکی شهری در سال ۹۷ بودند.

به گزارش شیرازه، یکصد و پنجاه و یکمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به ریاست جمالی نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور برگزار شد و آمار تلفات حوادث ترافیکی شهری در سال 97 در مقایسه با سال 96 مورد بررسی قرار گرفت.

جمالی نژاد در این جلسه گفت: آمار تلفات حوادث ترافیکی در شهرهای کشور در سال 96، 4378 نفر بود که این آمار در سال 97 به 4276 نفر کاهش یافت و در واقع آمار تلفات حوادث ترافیکی شهری در سال 97 به نسبت سال 96، 102 نفر یعنی 2 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان و کرمان در سال 97 بیشترین آمار تلفات شهری را داشتند. همچنین شهرهای تهران (629 نفر)، مشهد (253 نفر)، اصفهان (183 نفر)، شیراز (144 نفر)، قم (101 نفر)، تبریز (86 نفر) کرج (70 نفر)، اهواز (70 نفر)، کرمان (67 نفر) و ارومیه (66 نفر) دارای بیشترین آمار تلفات حوادث ترافیکی شهری در سال 97 بودند.

رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در ادامه اظهار کرد: با بررسی تلفات سوانح شهری مشخص شد که عابرین پیاده حدود (45 درصد) و موتورسیکلت سواران حدود (34 درصد) سهم تلفات را به خود اختصاص داده اند.

جمالی نژاد افزود: 82 درصد تلفات حوادث شهری سال 97، مردان و 18 درصد زنان بودند و همچنین از این میان 40 درصد مجرد و 60 درصد متاهل بودند. همچنین این تلفات تصادفات شهری 50 درصد در روز و 50 درصد در شب رخ داده است.

وی همچنین اضافه کرد: عدم توجه به جلو با 37 درصد، عدم رعایت حق تقدم با 26 درصد و تخطی از سرعت مطمئنه با 9درصد به ترتیب بیشترین علل وقوع تصادفات رانندگی در حوزه شهری در سال 97 بودند.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به اینکه در ادامه یکصد و پنجاه و یکمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور طرح ترافیکی نوروز 98 مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: در طرح ترافیکی نوروز 97 تعداد تلفات حوادث ترافیکی شهری 219 نفر بود که در سال 98 این آمار به 176 نفر کاهش یافت. در واقع در سال 98 شاهد کاهش 20 درصدی تلفات در حوزه شهری بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در طرح ترافیکی نوروز 98 اقدامات خوبی از جمله بازپیرایی علایم شهری، انجام خط کشی، اصلاحات هندسی و نصب دوربین کنترل سرعت و همچنین حضور بیشتر پلیس در سطح معابر انجام شد که موجب کاهش 20 درصدی تلفات شده است.


جمالی نژاد در ادامه گفت: از دیگر دستور کارهای جلسه یکصد و پنجاه و یکم شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بررسی مطالعات طرح جامع حمل و نقل بار شهر قم بود که در نهایت به تصویب رسید.

وی در این زمینه توضیح داد: در طرح جامع حمل و نقل بار شهر قم کلیه مراکز تولید و جذب بار شهر قم به صورت کامل شناسایی و مورد آمار گیری قرار گرفته است. وضعیت پایانه های بار و بارانداز های موجود شهر قم آسیب شناسی شده و پیشنهادهایی در خصوص مکان‌یابی‌های جدید و ارتقای کیفیت آنها اتخاذ شد.

وی افزود: همچنین اقدامات مدیریتی شامل ایجاد محدودیت‌های تردد ممنوع برای ناوگان باری در هسته مرکزی شهر قم و در برخی ساعات روز، بررسی و تصویب شد.

جمالی نژاد اضافه کرد: همچنین موضوعاتی از قبیل چگونگی استفاده از فناوری‌های جدید اعم از دوربین‌های نظارت تصویری و دوربین‌های ثبت پلاک، همچنین دستگاه‌های توزین بار به صورت متحرک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی در این خصوص مصوب شد.

وی یادآور شد: چگونگی حمل محموله‌های بار خطرناک، همچنین چگونگی هماهنگی و تماس با آتش نشانی و نحوه عبور و ساعات عبور آنها از سطح شهر نیز در این جلسه مورد بررسی و بحث قرار گرفت.

جمالی نژاد در پایان اشاره کرد: در این جلسه، شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با درخواست شهرداری شیراز برای صدور مجوز برگزاری دوره های آموزش سنجش مهارت و صدور گواهینامه راهبری قطار برقی شهری و حومه در شهر شیراز موافقت کرد و بر این اساس شیراز پس از شهرهای تهران و مشهد به عنوان سومین شهر کشور، امتیاز صدور مجوز دوره آموزشی و گواهینامه راهبری قطار برقی را از این شورا اخذ کرد.

ایسنا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان