کد خبر: ۱۲۹۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
در کارگروه رونق تولید مطرح شد؛

طی دوسال گذشته 120 کارخانه تعطیل به چرخه تولید بازگشت/ کاهش سهم صادرات و کشاورزی از تسهیلات بانکی

رازقی گفت: در ابتدای برنامه پنجم توسعه سهم خدمات از تسهیلات بانکی 15 درصد بود که در پایان این برنامه به 50 درصد رسید درحالی که سهم صنعت، صادرات و کشاورزی بسیار کاهش یافته است.

به گزارش شیرازه، یدالله رحمانی در کارگروه رونق تولید که با حضور معاون وزیر کشور برگزار شد با اشاره به موفقیت فارس در طرح‌های نیروگاه خورشیدی اظهار داشت: هفته گذشته عملیات ساخت 7 نیروگاه خورشیدی جمعا با ظرفیت 70 مگاوات با همکاری یک شرکت ایتالیایی آغاز شد و روز قبل نیز عملیات احداث یک مزرعه خورشیدی در این استان کلید خورد.

وی با بیان اینکه وضعیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فارس حاکی از ظرفیت‌های مهم و اثرگذار این استان است، عنوان کرد: از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به صادرات 12.5میلیون دلاری صنایع دستی به اتریش طی چند مدت اخیر و همچنین طرح پرورش شتر با همکاری قطری‌ها با جذب حدود 10 میلیون دلاری سرمایه‌گذاری قطری‌ها در فاز نخست اشاره کرد.

رحمانی با اشاره به عملکرد کارگروه رونق تولید و تاثیر آن بر رونق اشتغال گفت: در 765 جلسه این کارگروه از سال 96 تاکنون، 60 درصد معضلات کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مشکل‌دار برطرف شد، 120 کارخانه تعطیل به چرخه تولید برگشتند و 31 واحد راکد نیز از رکود خارج شد اتفاقی که باعث ایجاد یا تثبیت صدها فرصت شغلی گردید.

معاون استاندار فارس با اشاره به اجرای بند الف تبصره 18 که در قالب آن قرار است تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای تولیدی پرداخت گردد، اظهار داشت: گرچه این طرح می‌تواند در اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، بازسازی واحدهای تولیدی و تامین سرمایه در گردش موثر باشد اما از 11 بانک مجری طرح، 8 بانک شامل ملی، ملت، تجارت، صادرات، توسعه صادرات و توسعه تعاون اعلام می‌کنند که اعتبارات این طرح هنوز ابلاغ نشده است.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در 30 پروژه اقتصاد مقاومتی

ساسان تاجگردون، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، نیز در این جلسه با اشاره به تدوین سند آمایش سرزمین در استان فارس، اظهار داشت: در طرح آمایش سرزمین این استان 60 پروژه اولویت‌دار در بخش‌های مختلف تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در کارگروه اقتصاد مقاومتی 11 کمیته تشکیل و سامانه ارزیابی و نظارت بر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شد، گفت: پروژه ساخت آزادراه شیراز_اصفهان، بزرگراه شیراز_ قائمیه، بزرگراه جهرم_ لار از جمله پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی در فارس است و از ظرفیت فاینانس نیز در برخی پروژه‌ها استفاده شده است.

تاجگردون با بیان اینکه سال گذشته بر مبنای آنچه که نظام دبیرخانه اقتصاد مقاومتی تعیین کرده بود پروژه‌ها را انجام دادیم و در سال 98 به دنبال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها هستیم، افزود: تلاش ما بر آن است که امسال 30 پروژه مهم و اثرگذار با ظرفیت بهره‌گیری از بخش خصوصی در سامانه ثبت گردد.

35 میلیارد تومان حقوق دولتی معادن فارس در این استان هزینه نمی‌شود

فریبرز رضازاده، سرپرست سازمان صمت استان فارس، با بیان اینکه در استان فارس 2615 فقره جواز تاسیس صنعتی، 4359 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی، 606 پروانه بهره‌برداری معدنی و 148 گواهی کشف معدن صادر شده است، اظهار داشت: در حال حاضر 23 نوع ماده معدنی در استان فارس استخراج می‌شود که 18 درصد انواع سنگ‌های تزیینی (رتبه دوم کشور) و 90 درصد خاک‌های نسوز کشور (رتبه اول) در فارس تولید می‌شود.

وی بیان کرد: استان فارس در تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معادن رتبه چهارم کشور را دارد و 8 هزار و 180 نفر در بخش معدن مشغول به فعالیت هستند.

رضازاده عنوان کرد: در سال 96 بیش از 26 میلیارد و 900 میلیون تومان حقوق دولتی معادن و در سال گذشته 35 میلیارد تومان حقوق دولتی معادن در استان فارس جمع آوری شده است اما این مبالغ در فارس هزینه نمی‌شود.

50 درصد منابع بانکی وارد تامین مالی قاچاق و سفته بازی می‌شود!

رییس اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه تولید در کشور گوشت قربانی شده است که هر کس به ان یک چنگ می‌زند، افزود: بانک‌ها بیشترین چنبره را بر روی این گوشت قربانی می‌زنند.

جمال رازقی بیان کرد: متاسفانه 50 درصد منابع بانکی به سمت بازرگانی و خدمات می‌رود که بخش قابل توجهی از آن در اصل وارد تامین مالی قاچاق و سفته بازی می‌شود.

وی افزود: در ابتدای برنامه پنجم توسعه سهم خدمات از تسهیلات بانکی 15 درصد بود که در پایان این برنامه در کمال تعجب به 50 درصد رسید درحالی که سهم صادرات و کشاورزی بسیار کاهش یافته است و باید مشخص شود عامل آن که دارد در زمین آمریکا بازی می‌کند چه کسانی هستند.

رازقی افزود: همچنین نظام مالیاتی دچار ایراداتی است که باعث شده 65 درصد مالیات کشور از حوزه تولید اخذ شود.

دولت باید به سمت پالایش صدور مجوزات گام بردارد

سهراب شرفی، رئیس خانه صنعت معدن و تجارت فارس نیز در این جلسه گفت: گسیل کردن منابع کشور به سمت موارد غیر ضروری باعث شده از حوز‌ های ضروری غافل شویم.

وی گفت: کشور از تعدد کارخانجات رنج می‌برد به عنوان مثال در کشورمان 165 کارخانه سیمان ساخته شده یا در حال ساخت داریم این در حالی است که کره جنوبی با 10 کارخانه چند برابر ایران صادرات دارد.

شرفی اظهار داشت: دولت باید به سمت پالایش صدور مجوزات گام بردارد و اینگونه نباشد که هرکس خواست بتواند کارخانه احداث کند در حقیقت باید وضعیت به گونه‌ای باشد که کار به کاردان سپرده شود.

خسارت سرمازدگی بهاره در استان فارس 3 برابر خسارت سیل است

محمد مهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: در سال‌های گذشته اشتغال در بخش کشاورزی در استان فارس کاهش یافته است و این یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود زیرا این کاهش اشتغال به دلیل توسعه مکانیزاسیون و استفاده از آبیاری نوین رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس قطب کشاورزی کشور به ویژه در محصولات باغبانی است، افزود: 15 درصد محصولات باغی، 7.9 درصد محصولات زراعی، 5.9 درصد محصولات دامی کشور در فارس تولید می‌شود.

قاسمی با اشاره به برخی مشکلات و چالش‌های کشاورزان، بیان کرد: بانک‌ها برا استمهال وام‌های کشاورزان 20 درصد کل بدهی را به صورت نقدی مطالبه می‌کنند که پرداخت این 20 درصد برای بدهکاران بالای 2 میلیارد تومان سخت است بنابراین درخواست می‌شود که بانک‌ها این میزان را به 5 تا 10 درصد کاهش دهند و تسهیلات بدهکاران را استمهال کنند.

قاسمی افزود: خسارت سرمازدگی بهاره در استان فارس 3 برابر خسارت سیل فرودین ماه بوده است درخواست می‌شود برای کمک به کشاورزان و باغدران گشایش ویژه‌ای در سطح ملی شود.

پرداخت دیون کارگری در اولویت قرار گیرد

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس از دیگر سخنرانان این جلسه بود که وی خواستار کاهش سخت‌گیری‌های دولتی و نیمه‌دولتی به بخش خصوصی شد و گفت: در دوران سخت تحریم‌های فعلی، کنترل جرایم بانک مالیاتی و بیمه‌ای را به حداقل برسانید و چراغ آن را خاموش کنید.

سهراب مختاری منعطف شدن قوانین حوزه تولید را از دیگر نیازهای مبرم در دوران تحریم برشمرد و اظهار داشت: بحث مشکلات کارگری از دیگر مواردی است که نیازمند نگاه ویژه است. در حال حاضر اکثر واحدهای مشکل‌دار دیون کارگری دارند با وجودی که این دیون جزو دیون ممتاز است اما چون در طبقه دوم دیون قرار دارد پرداخت ان به کارگران در گرو پرداخت دیون بانکی است به عبارت دیگر در زمان بحران در یک کارخانه ابتدا باید دیون بانکی پرداخت شود بعد دیون کارگری؛ معضلی که نیازمند بازنگری است و پرداخت دیون کارگری باید در اولویت قرار گیرد.

مختاری بیان کرد: به عنوان مثال کارگران کارخانه ITI حدود 30 میلیارد تومان مطالبه دارند که به دلیل اولویت‌دار بودن دیون بانکی، طلب کارگران با وجود گذشت سالها از تعطیلی این کارخانه پرداخت نشده است این در حالی است که در صورت تغییر قانون و پرداخت بدهی کارگران، هم از تنش‌های کارگری کاسته می‌شود و هم امکان احیای کارخانه وجود دارد.

رییس اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس در بخش دیگری از سخنان خود از شناسایی 90 کارگاه مشکل‌دار فارس با دارا بودن 9 هزار و 615 شاغل، گفت: در صددیم از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مشکل این واحدها برطرف شود کما اینکه در سال گذشته توانستیم از طریق حمایت‌های این ستاد، 14 هزار و 200 شعل را حفظ و تثبیت نماییم.

مختاری یادآور شد در سال گذشته گرچه 15 هزار و 731 فرصت شغلی بنا به دلایل مختلف از دست رفت اما 42 هزار و 184 فرصت شغلی جدید در این استان ایجاد شد که مشاغل خانگی، اشتغال مجدد مستمری بگیران و اشتغال پنهان نیز در این آمار مشخص است.

مختاری بیان کرد: همچنین در طرح بنگاه اقتصادی یک فرصت شغلی جدید که از اواخر پارسال اجرای آن آغاز شد پیش‌بینی گردید 17 هزار و 293 فرصت شغلی جدید در دستگاه‌های اجرایی ایجاد شود که تا کنون 2151 فرصت شغلی جدید در این طرح ایجاد شده است.

معارضین اطراف معادن سرمایه‌گذاری بخش معدن را تهدید می‌کنند

محمد شرافت، رئیس خانه معدن فارس، نیز با بیان اینکه در بخش معدن بیش از 8 هزار اشتغال در استان فارس وجود دارد و در کل کشور 30 هزار نفر در این بخش اشتغال دارند، اظهار داشت: تفاهم نامه‌ای بین خانه معدن و وزارت کشور در زمینه تامین امنیت سرمایه‌گذاری در بخش معدن منعقد شده است که درخواست می‌شود این تفاهم‌نامه با جدیت پیگیری شود.

وی افزود: اغلب معادن ما در مناطق محروم قرار دارد و اشتغالی که این بخش در این مناطق ایجاد می‌کند در توسعه این مناطق و رفع محرومیت آنها موثر است.

شرافت عنوان کرد: معارضین اطراف معادن سرمایه‌گذاری بخش معدن را تهدید می‌کنند که از استاندار درخواست می‌شود از تشکل‌های بخش معدن و واحدهای که در مناطق محروم قرار دارند حمایت ویژه کنند.

مصیب امیری، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی نیز در این جلسه اظهار کرد: 90 شرکت تعاونی صنایع دستی با بیش از 200هزار هنرمند در فارس مشغول فعالیت هستند و در حال تدوین پرونده ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه 1500 راهنمای گردشگری در شیراز مشغول فعالیت هستند خواستار آن شد که این افراد بتوانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان