کد خبر: ۱۲۹۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
طرح بسیج ملی کنترل فشار خون آغاز شد؛

فشار خون بالا عامل 47 درصد از مرگ و میرها در فارس/ از هر چهار نفر یک نفر به فشار خون مبتلاست

طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، از 27 اردیبهشت در سراسر کشور با هدف شناسایی و کنترل فشارخون بالا آغاز شده است.

 به گزارش شیرازه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نخستین روز آغاز رسمی بسیج ملی کنترل فشارخون، در نشست خبری ضمن معرفی اهداف و چگونگی اجرای این پویش ملی، نسبت به اهمیت آن در ارتقای سلامت جامعه تاکید و اظهار کرد: طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بیست و هفتم اردیبهشت ماه در کشور آغاز شد و تا پانزدهم تیر ادامه دارد. در مرحله اول اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش مدنظر قرار گرفته و از ۱۷ خرداد تا ۱۵ نیز افراد دارای فشارخون بالا غربالگری می‌شوند.

 دکتر علی بهادر «فشارخون» را مهم ترین مولفه گویای سلامت فرد دانست و افزود: درصد بالای مبتلایان به پرفشاری خون در جمعیت بالای ۳۰ سال کشور و همچنین بی نشانه بودن ابتلا به این بیماری، موجب شد تا این بسیج ملی در کشور پیش بینی شود که در گام نخست بر آگاهی بخشی به مردم و شناسایی مبتلایان تمرکز دارد.

دکتر بهادر آمار مرگ و میرهای ناشی از فشارخون بالا در فارس را ۴۷ درصد اعلام و اظهار کرد: با توجه به بی نشانه بودن پرفشاری خون، شناسایی نشدن به موقع این بیماری، عوارض جبران ناپذیری مانند سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و بیماری های چشم را به همراه می آورد و از همین رو قاتل خاموش نامیده شده است.

او کاهش سن بروز سکته های قلبی و مغزی در کشور را نشانه هشداردهنده دیگری عنوان کرد که نشان می دهد جمعیت جوان تری هم اکنون درگیر ابتلا به فشارخون بالا شده اند و علت این مشکلات را باید در مسایلی مانند زندگی شهری، بی‌توجهی به سلامت غذایی، کم تحرکی و چاقی دنبال کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بسیج تمام مراکز ارائه خدمات سلامت و ایستگاه‌های سیار برای آشنا کردن مردم با بیماری فشارخون بالا خبر داد و افزود: مردم در سلامت خود نقش کلیدی دارند و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و اعتقاد و باور عمومی نسبت به آن را تقویت کرد.

بهادر خواستار همکاری اصحاب رسانه در راستای ارتقای آگاهی مردم و سلامت جامعه شد و گفت: سلامت غذایی یکی از موثرترین مولفه های سلامت اعضای جامعه است که با آگاهی مردم در زمینه انتخاب مواد غذایی سالم، صاحبان صنایع نیز به سمت تولید محصولات سالم، کم نمک و کم چربی هدایت می شوند.

شناسایی 277 هزار نفر مبتلا به فشار خون در فارس

دکتر عبدالرسول همتی، دبیر ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه با اعلام اینکه 22 تا 27 درصد جمعیت بالای 30 سال کشور دچار فشار خون هستند، گفت: در فارس 22 درصد افراد بالای 30 سال به فشار خون مبتلا هستند یعنی از هر چهار نفر یک نفر دارای فشار خون بالا است.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند به سامانه خوداظهاری به نشانی www.salamat.gov.ir  مراجعه و با ثبت فشار خون خود راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند، گفت: در فارس 277 هزار نفر مبتلا به فشار خون شناسایی شده است که سال گذشته در زمینه شناسایی مقام اول کشور را کسب کردیم. در طرح امسال نیز پیش بینی می‌شود یک میلیون و صد هزار نفر غربالگری شوند که از این تعداد حدود 10 درصد افراد دارای فشارخون بالا شناسایی می‌شوند.

برپایی 112 ایستگاه غربالگری سلامت در فارس

دکتر فریبا مرادی، مدیر بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه اظهار کرد: طرح بسیج ملی کنترل فشارخون با شعار «بدانیم و اقدام کنیم» آغاز شده است که هدف آن علاوه بر شناسایی بیماران دارای فشارخون پیگیری درمان و مراقبت از آنان است.

وی با بیان اینکه 112 پایگاه و ایستگاه موقت غربالگری سلامت در مساجد، مدارس، ادارات و مکان‌های پرجمعیت استقرار می‌یابد، گفت: در مراسم شب‌های احیاء، نماز عید فطر، راهپیمایی روز قدس ایستگاه‌های سیار مستقر می‌شوند و به مردم در زمینه فشار خون اطلاع رسانی می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: شیرازه ، فشار خون ، بهادر
نظرات بینندگان