کد خبر: ۱۲۹۸۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸

12 سال چشم انتظاری؛ یک زمین حصارکشی شده تمام سهم مردم ممسنی از پتروشیمی

۱۲ سال پیش مردم ممسنی به امید مشارکت در سود پروژه پتروشیمی این شهرستان سهام این شرکت را خریداری کردند، اما نه تنها سودی به مردم تعلق نگرفته بلکه این پروژه در حد یک زمین فنس‌کشی شده باقی مانده است.
12 سال چشم انتظاری؛ یک زمین حصارکشی شده تمام سهم مردم ممسنی از پتروشیمی
به گزارش شیرازه، طبق آمار رسمی منتشر شده توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال حاضر 29 طرح صنعت پتروشیمی در کشور غیرفعال است که 7 پروژه از این 29 طرح متعلق به استان فارس است. 

الفین چهاردهم فیروزآباد، پلی اتیلن سنگین داراب، پلی اتیلن سنگین/سبک خطی جهرم، پلی اتیلن سبک فسا، پلی اتیلن سنگین ممسنی، پلی اتیلن سنگین/سبک خطی کازرون و پلی استال نودان و اتیلن وینیل استات استهبان طرح‌های پتروشیمی استان فارس است که غیرفعال مانده است. 

این موضوع بارها از سوی رسانه‌های استان پیگیری و منعکس شده و مسئولان استانی نیز بر ماندگاری و فعالیت این پروژه‌ها تاکید کرده‌اند اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

در آخرین واکنش به تعطیلی این طرح‌ها آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس در خطبه‌های نماز جمعه 13 اردیبهشت امسال در بحثی پیرامون رونق تولید به دغدغه خود مبنی بر تسریع در تعیین تکلیف چهار پتروشیمی خط اتیلن (  فیروزآباد، جهرم، فسا و داراب) در استان فارس اشاره و از مسئولان خواستند تا در امسال این پروژه‌ها را اجرایی کنند.

پروژه پتروشیمی ممسنی 12 ساله شد 

پروژه پتروشیمی ممسنی نیز یکی از پروژه‌های تعطیل و غیرفعال است که توقف آن سبب اعتراض مردم به ویژه مردمی شده که سهام این پروژه را خریداری کرده‌اند. 12 سال پیش مردم ممسنی به امید مشارکت در سود پروژه پتروشیمی این شهرستان سهام این شرکت را خریداری کردند، اما پس از گذشت 12 سال نه تنها سودی به مردم تعلق نگرفته بلکه این پروژه در حد یک زمین فنس‌کشی شده باقی مانده است. 

کلنگ احداث پروژه پتروشیمی شهرستان ممسنی در دی ماه سال 86 با حضور مسئولان وقت وزارت نفت به زمین خورد و زمان اجرای پروژه 4 سال اعلام شد اما هنوز اجرایی نشده است و مسعود گودرزی نماینده این شهرستان از این پروژه با عنوان استخوان در گلو یاد کرده است. 

روح‌الله شجاعیان، یکی از اهالی این شهرستان در اعتراض به این موضوع می‌گوید: از طرح تصویب پتروشیمی شهرستان نورآباد ممسنی استان فارس قریب دوازده سال می‌گذرد، این شهر از کمترین سطح اشتغال جوانان برخوردار است و بسیاری از مردم برای کار به شهرهای اطراف کشانده شدند.

به گفته وی نورآباد، شهری با سابقه تاریخی و یک مسیر ترانزیتی محسوب می‌شود چرا این پروژه پس از این همه سال معطل مانده و اجرایی نمی‌شود تا مرهمی به زخم مردمان محروم منطقه نورآباد ممسنی زده شود؟ 

طبق بررسی خبرنگار تسنیم 20 درصد از سهام پتروشیمی ممسنی متعلق به مردم است و در حال حاضر مکان اجرای پروژه یک زمین حصارکشی شده است که حتی نگهبانی نیز ندارد. 

تامین نیازهای اولیه پتروشیمی در اما و اگر 

در گزارشی که سال 95 درباره این پروژه منتشر کرد مشکل اصلی که از سوی مسئولان ذکر می‌شود، تامین آب و خوراک این پروژه است که مسعود گودرزی نماینده شهرستان ممسنی در مجلس شورای اسلامی در مردادماه 97 اعلام کرده بود « بناست سهام پتروشیمی ممسنی به مجموعه هلدینگ اقتصادی تدبیر سپرده شود که در این صورت وزارت نفت نیز تامین سهمیه خوراک این پروژه را پذیرفته است».

داوود ایوبی، فرماندار ممسنی درباره این پروژه می‌گوید: پتروشیمی خط اتلین غرب شامل نورآباد، کازرون و گچساران می‌شود که در حوزه نورآباد و کازرون هیچ اقدام عملی و جدی نشده است. 

وی به گفته کارشناسان استناد می‌کند که اجرای این طرح به صورت پتروشیمی را به دلیل مشکلات مربوط به تامین آب درست نمی‌دانند و معتقد است هر چند امسال بارندگی خوب بوده اما به طور کلی محل قرارگیری پتروشیمی تحت تاثیر خشکسالی است. 

فرماندار ممسنی درباره درباره موضوعی که نماینده شهرستان در مردادماه ذکر کرده نیز می‌گوید: این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است. 

بررسی موضوع پتروشیمی این شهرستان در کنار دیگر پروژه‌های معطل مانده استان فارس به اضافه مباحثی که درباره انتقال پتروشیمی‌ها از استان مطرح می‌شود نشان از این دارد که در کوتاه مدت امیدی به احداث این پروژه و بهره‌مند شدن مردم از آن وجود ندارد. بیش از یک دهه از فروش سهام پتروشیمی ممسنی به مردم گذشته و این پروژه همچنان در پیچ و خم تامین زیرساخت‌ها مانده است.

تسنیم

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
0
پتروشیمی باید کنار دریا باشه احتیاج به آب داره. همین طرحهای غیر اصولی و غیر کارشناسانه یزد و اصفهان را به جان هم انداخت. آب کم است پتروشیمی چرا