کد خبر: ۱۲۹۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

روستاهای فارس در آستانه خالی شدن

استان فارس با دارا بودن حدود 8 هزار روستا ، طبق اخرین امار سر شماری کشور نرخ رشد جمعیت ساکن در روستاهایش منفی ۰.۵۹ بوده است و این نشان از افزایش مهاجرت در روستاهای فارس دارد.
 

به گزارش شیرازه، مهاجرت امروزه پدیده‌ای است که در ایران به یک امر عادی تبدیل شده و بسیاری از روستانشینان با ترک زادگاه خود راهی شهرهای بزرگ می‌شوند.

استان فارس با دارا بودن حدود 8 هزار روستا ، طبق اخرین امار سر شماری کشور نرخ رشد جمعیت ساکن در روستاهایش منفی ۰.۵۹ بوده است و این نشان از افزایش مهاجرت در روستاهای فارس دارد.

با توجه به پهناوری و حجم فعالیت های روستایی ، استان فارس در رده دوم و سوم از لحاظ تعداد روستا در کشور قرار دارد دیده نشدن ظرفیت های موجود در استان فارس و هم چنین مشکلات بحران آب، اشتغال و منابع اقتصادی سبب شده روستاها از سکنه خارج شده و به بخش مهاجرت پذیری اضافه شده است.

اگر بخواهیم مهم ترین دلایل مهاجرت دراستان فارس را عنوان کنیم به ضعف زیرساخت‌ها، کمبود آب ، نگرش‌های غلط فرهنگی، غفلت از توسعه همه ‌جانبه روستاها، رویکرد تک‌بعدی برنامه‌های توسعه‌ای روستایی، درآمدزانبودن کشاورزی، غفلت از گردشگری روستایی و اقتصاد ضعیف زندگی روستاییان اشاره کردند.

هر چند دسته بندی عوامل اجتماعی و فرهنگی بسیار مشکل است ولی مسلماً روستاییان به دلیل نبود مراکز دانشگاهی و کمبود مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش به خصوص در مقطع متوسطه در روستاها، به شهرها مهاجرت می کنند.

هرچند اقداماتی در زمینه توسعه روستاها انجام شده است اما مهمتر از این اقدامات این است که باید بیش از پیش در زمینه تامین معیشت روستاها کار کرد، تامین آب آشامیدنی و ایجاد درآمد برای روستاییان عاملی است که می تواند جلو مهاجرت های ناخواسته را بگیرد.

علی یک جوان روستایی است که در گفتگو با خبرنگار شیرازه میگوید: تسهیلاتی که برای روستاییان در نظر گرفته شده مبالغ بالایی است که ضمانت‌های ویژه خود را می‌خواهد در صورتی که طرح‌های روستائیان طرح‌های کوچک دامداری و به ندرت کشاورزی است و اگر بخواهیم گروهی تسهیلات در یافت کنیم از آنجاکه زمین‌های کشاورزی روستائیان در قطعات کوچک است در عمل امکان تجمیع طرح‌ها وجود ندارد.

یکی از بانوان روستایی که خود از مهاجرین به شهر است میگوید: با توجه به اینکه در بسیاری از روستا امکان تحصیل در مقاطع متوسطه سخت است ما برای پیشرفت فرزندانمان ناچار به مهاجرت شدیم و این ضربه اقتصادی به ما وارد کرد.

در حال حاضر 70 درصد جمعیت ایران در شهرها زندگی می کنند که این آمار، آمار مناسبی نیست. از سوی دیگرتولیدات کشاورزی، اساس و پایه پیشرفت کشور هستند که این تولیدات نیز نتیجه تلاش روستاییان هستند و راه آبادانی شهرها این است که روستاها آباد شوند و این نیازمند توجه ویژه مسئولان به روستاهای استان است .


نظرات بینندگان