کد خبر: ۱۲۹۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

شهرداری شیراز فرزند چموشی که در دادن اطلاعات جهت شفاف‌سازی مقاومت می کند/ قدرت ذینفعان از عدم شفافیت اطلاعات است

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز شهرداری را فرزند چموشی دانست که در برابر دادن اطلاعات مقاومت می کند و گفت: هر وقت توضیحی از مدیران شهرداری بخواهیم اعلام می شود که دخالت می کنید، اگر از شهردار هم سوال شود می گویند مشکل شخصی دارید!
شهرداری شیراز فرزند چموشی که در دادن اطلاعات جهت شفاف‌سازی مقاومت می کند/ قدرت ذینفعان از عدم شفافیت اطلاعات استبه گزارش شیرازه، رئیس و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز ظهر سه شنبه (سی و یکم اردیبهشت ماه) در جمع خبرنگاران به بیان نکاتی درخصوص عملکرد این کمیسیون پرداختند و به سوالات اصحاب رسانه جواب دادند.

الزام شهرداری برای سازماندهی نیروی انسانی در شهرداری شیراز تا آخر شهریور ماه و تشکیل کمیته تخصیص اعتبارات ، تهیه دستورالعمل کاهش هزینه و افزایش درآمد در شهرداری، مکانیزه کردن امور اداره املاک، عدم ارائه جدول زمان بندی ممیزی و تکالیف مربوط به حوزه های شهرداری توسط شهرداری شیراز، از جمله مطالبی بود که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز مطرح کرد.

سیدعبدالرزاق موسوی با بیان اینکه شهرداری بایستی برنامه مناسبی را طبق چارچوب علمی برای جذب و ارتقای نیروهای خود به شورای شهر ارائه بدهد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است، اظهار داشت: همچنین جدول زمان بندی ممیزی را تهیه و به شورا تحویل بدهد که این موضوع نیز تاکنون اتفاق نیفتاده است.

وی در ادامه به چک های وصول نشده شهرداری شیراز اشاره کرد و افزود: از سال ۹۳ تاکنون بالغ بر هزار و ۷۰۰ چک به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان وصول نشده است.

این عضو شورا همچنین درخصوص پرونده های در حال پیگیریِ شهرداری در دادگاه بیان کرد: ارزش ریالی این پرونده ها بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است.

موسوی در خصوص عملکرد این کمیسیون گفت: افزایش ۳۱ درصدی درآمد نسبت به سال گذشته، تخصص ۹۵ درصدی بودجه شهرداری، حفظ بودجه پروژه های عمرانی از اعتبارات و جلوگیری از کاهش بودجه عمرانی و کنترل هزینه های جاری را از جمله مواردی هستند که به واسطه پیگیری های این کمیسیون انجام شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز بیان کرد: در بودجه سال گذشته عدد منفی حذف شد که این موضوع به واقعی شدن درآمد و هزینه کمک می کند.

موسوی در ادامه اظهار داشت: بر اساس تکلیف بودجه سال ۹۸، شهرداری شیراز بایستی مساعدت ها را در قالب تفاهم نامه انجام بدهد و این در حالی است که این مساعدت ها در سالهای گذشته بدون داشتن تعهد صورت می گرفت.

وی درخصوص شفافیت با اعلام اینکه باید بپذیریم که هر تغییری زمانبر است و به صورت تدریجی باید صورت گیرد، گفت: ما در تلاشیم تا شهرداری بپذیرد اطلاعات را بر روی سامانه شفافیت قرار بدهد.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: سامانه شفافیت در ابتدا با حذف سه بند رای آورد و فضای بیرونی و افکار عمومی کمک کرد تا بندهای حذف شده به سامانه شفافیت بازگردد.

موسوی با بیان اینکه توانستیم گام اول شفافیت را برداریم و سامانه مربوط به آن طراحی شود، اظهار داشت: در حال حاضر برخی سازمان ها حاضر به بارگذاری اطلاعات در این سامانه نیستند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز درخصوص تکالیف بودجه سال ۹۸ اذعان داشت: تشکیل کمیته تخصیص اعتبارات، مکانیزه کردن اداره املاک، تهیه دستورالعمل نحوه کاهش هزینه و افزایش درآمد، تشکیل ستاد درآمدزایی فضاهای تبلیغاتی شهرداری و اجرای نظام پایش شهرداری و ارائه گزارش اجرای پروژه های لایحه بودجه ۹۷ به صورت فصلی به شورا از تکالیف بودجه سال جاری است.

موسوی به بحث مدیریت سازمان پسماند اشاره کرد و گفت: این سازمان بایستی درآمد خود در سال جاری را ۵ درصد افزایش بدهد که البته بحث هزینه کردن این هزینه ها برای خود سازمان مطرح شده که اگر شورا با آن موافقت کند این اتفاق خواهد افتاد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص اینکه طرح سی پِی نتیجه نگرفته است، بیان کرد: تاکنون هفت جلسه درباره تعیین تکلیف این طرح در شورا و کمیسیون برگزار شده است؛ این طرح در مرحله اول دارای مشکل جدی در قرارداد است و تنها یک بیستم مطالبات شهرداری در این خصوص پرداخت شده است.

عضو شورای شهر شیراز در ادامه اعلام کرد: به این نتیجه رسیده ایم که معاونت حمل و نقل و ترافیک قرارداد را اصلاح کند و در صورت امکان قرار داد فسخ شود چرا که قرارداد طرح سی پِی به دلیل پیچیدگی‌ هایی که دارد به راحتی امکان فسخ آن وجود ندارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز با بیان اینکه 70 درصد مصوبات کمیسیون توسط شهرداری اجرا شده است، اظهار داشت: اجرایی شدن مصوبات به پیگیری و نظارت اعضای شورا بر می‌گردد.

وی افزود: 9 اداره کل مرتبط با کمیسیون وجود دارد که من عملکرد 3 اداره را قابل تقدیر، 4 اداره قابل قبول و 2 اداره را لازم به تذکر می‌ دانم که اگر در کمیسیون به جمع‌ بندی برسیم اسامی آنها اعلام خواهد شد.

به گزارش شیرازه، این جلسه خبری علاوه بر ارائه عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز بخش دیگری هم داشت که در آن به حواشی مکرر موجود در این پارلمان شهری اختصاص داشت.

اصحاب رسانه درخصوص بگومگوهای مکرر بین اعضای شورا و توالی حاشیه در شورای شهر انتقاد کردند و در پاسخ به گلایه مهدی حاجتی درخصوص عدم توجه به مسائل مهمی که در صحن علنی مطرح می شود گفتند: تا زمانی که حواشی پررنگ تر از متن باشد و خود اعضا تکلیف شورا را مشخص نکنند نباید توقعی برای دیده شدن متن اصلی که کمرنگ شده داشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز شهرداری را فرزند چموشی دانست و در برابر دادن اطلاعات مقاومت می کند و گفت: هر وقت توضیحی از مدیران شهرداری بخواهیم اعلام می شود که دخالت می کنید، اگر از شهردار سوال شود گفته می شود مشکل شخصی دارید!

مهدی حاجتی بیان کرد: نیروهای شهرداری قدرت را از بسته بودن اطلاعات و قابل تفسیر بودن قوانین و ضوابط به دست می‌آورند، مدیرانی هم که در این مجموعه مستقر می‌ شوند نه با خواست مردم و منافع عمومی بلکه با این موارد ذکر شده رقابت می‌ کنند.

این عضو شورا درپاسخ به انتقادات خبرنگاران درخصوص سیاسی بودن شورا، اظهار داشت: مطلقا برای خودم وظیفه ای برای دفاع از شورا نمی بینم و اتفاقا بیش از همه تاکنون نقد و اختلاف نظر با هم حزبی های خود داشته ام اما اگر بررسی کنیم می بینیم که تمامی شوراها سیاسی، کار می کنند.

وی افزود: یکی از دلایلم برای علنی مطرح کردن انتقاداتم در شورا این است که همه بدانند که باید شبیه شعارهای خود باشند و ترس از این داشته باشند که عملکرد و رفتارشان در معرض دید عموم قرار می گیرد تا کسی جرات سهم خواهی نداشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز درخصوص سامانه کنترل پروژه، با انتقاد از اینکه چرا کسی اطلاع دقیق و درستی از آمار پروژه ها ندارد، اعلام کرد: پروژه هایی وجود دارد که به اندازه یک شهر کوچک برایشان هزینه شده اما ارقام آن منتشر نشده است.

حاجتی مهمترین علت چالش خود با شهرداری را احساس برای فشار یا قرابت خانوادگی برای اعطای مسئولیت یا انجام کاری در شهرداری عنوان کرد.

وی در انتها در خصوص ایراد هیئت تطبیق مصوبات درباره الزام شهرداری شیراز به انتشار موارد ارسالی به کمیسیون ماده پنج، گفت: قدرت ذینفعان از عدم شفافیت اطلاعات است.
نظرات بینندگان