کد خبر: ۱۲۹۹۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
همزمان با روند نزولی بازارهای ارز و طلا، منحنی نرخ در بازار خودروهای داخلی نیز طی هفته جاری کاهشی شد.
به گزارش شیرازه، اوایل اردیبهشت امسال بود که قیمت‌ها در بازار خودرو روندی به شدت صعودی به خود گرفت و دو سه هفته پی در پی بر نرخ خودروهای داخلی اضافه شد. شرایط به شکلی پیش رفت که کف نرخ در بازار از ۵۰ میلیون تومان نیز رد شد و خودرویی که تا همین یک سال پیش کمتر از ۷۰ میلیون تومان نرخ داشت، به مرز ۲۵۰ میلیون تومان رسید.

در آن مقطع دلایل مختلفی برای صعودی شدن نرخ خودرو مطرح شد، از جمله کاهش تولید و عرضه، رشد تورم انتظاری مشتریان و همچنین افزایش نرخ در بازارهای ارز و سکه. در این بین، کاهش تولید و به تبع آن، کم شدن عرضه، نقشی بسیار مهم در صعودی شدن قیمت‌ها داشت، به‌خصوص آنکه در فروردین به‌دلیل تعطیلات نوروزی، تیراژ به شدت افت کرده بود. همچنین با توجه به نزدیک بودن یک سالگی خروج امریکا از برجام و اظهارات مقامات این کشور مبنی‌بر سخت‌تر شدن تحریم‌ها، تورم انتظاری مشتریان بالا رفت و این موضوع خود را در بازارهای مختلف از جمله خودرو بروز داد و قیمت‌ها بالا و بالاتر رفت. در نهایت اما رشد نرخ در بازارهای ارز و سکه و طلا نیز مزید بر علت شد تا نرخ خودروهای داخلی صعودی شدید را تجربه کند. این انفجار قیمتی اما در شرایطی بود که خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گرفت، زیرا عامه مشتریان از قدرت خرید لازم برای ورود به بازار خودرو برخوردار نبودند. تورمی که در بازار خودرو طی حدودا یک سال گذشته و به‌طور خاص در یک ماه اخیر رخ داد، بسیار بالاتر از قدرت خرید مشتریان بود و از همین رو بیشتر آنها عملا از بازار خارج شدند.

روند صعودی نرخ در بازار خودرو اما در نهایت پس از دو سه هفته توقف طی اواسط هفته گذشته و این هفته، در مسیر نزول قرار گرفت. آن طور که از بازار خبر می‌رسد، منحنی قیمت‌ها افت قابل‌توجهی را تجربه کرده، تا جایی که فقط پراید حدود ۹ میلیون تومان کاهش نرخ داشته است. به اعتقاد کارشناسان، مسائلی مانند کاهش تورم انتظاری، افت نرخ ارز و سکه و طلا و همچنین بازگرداندن شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، در افت نرخ نقش داشته‌اند. با توجه به آنکه تنش‌های سیاسی میان امریکا با اعلام هر دو طرف مبنی‌بر بی‌میلی به جنگ، کمی کاهش یافت، تورم انتظاری مشتریان نیز اندکی کمتر شد و بنابراین هیجانات بازار خودرو نیز پایین آمد. البته به‌نظر می‌رسد خبر بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو نیز نقش ویژه‌ای در نزولی شدن قیمت‌ها داشته است. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، شورای رقابت دوباره مرجع قیمت‌گذاری خودرو شده است. اگر شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند، حضور این شورا در بازار خودرو رنگ قانون به خود خواهد گرفت و قیمت‌گذاری دوباره به‌دست این شورا خواهد افتاد. ازآنجاکه شورای رقابت در طول شش سال حضور در قیمت‌گذاری خودرو، به نوعی سیاست سرکوب نرخ را دنبال کرد، ممکن است این بار نیز همان سیاست قبلی را پی گرفته و در نتیجه، نرخ خودروها را پایین بیاورد. به‌نظر می‌رسد این احتمال، یکی از دلایل افت نرخ در بازار خودرو بوده است.

افت قیمت‌ها در بازار

اما سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم نرخ خودروهای داخلی چه افت و خیزی را طی این هفته تجربه کرده است. به گفته فعالان بازار، پراید ۱۱۱ که قیمتی برابر با ۵۸ میلیون تومان داشت، این هفته با افتی ۹ میلیونی همراه و نرخ آن به ۴۹ میلیون تومان رسید. تیبا نیز که ۲ میلیون تومان کاهش نرخ داشته، در حال‌حاضر ۵۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین از بازار پژو ۲۰۶‌ها نیز خبر از کاهش نرخ می‌رسد. بر این اساس، مدل تیپ ۲ این خودرو طی هفته جاری ۵ میلیون تومان افت کرده است و بنابراین برای خرید آن باید ۹۸ میلیون تومان هزینه کرد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز که از مرز ۱۳۰ میلیون تومان هم عبور کرده بود، درحال‌حاضر ۱۲۲ میلیون تومان نرخ دارد. همچنین نرخ مدل صندوقدار پژو ۲۰۶ نیز به طرفداری از مدل‌های‌هاچ بک کاهشی شده است. اما بشنویم از بازار پژوپارس که خبرها از افت نرخ این محصول طی هفته جاری حکایت دارد. نمایشگاهداران خودرو پایتختمی‌گویند پژو پارس بیش از ۲ میلیون تومان کاهش نرخ داشته و درحال‌حاضر ۱۰۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پژو ۴۰۵ نیز که نرخ آن به ۸۸ میلیون تومان رسیده بود، طی این هفته با نرخ ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. با این حساب، پژو۴۰۵ چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افت نرخ طی هفته جاری داشته است. ازسوی دیگر، اما سمند LX نیز کاهش قیمتی بیش از ۵ میلیون تومان را تجربه کرده است. با توجه به این افت، می‌توان سمند LX را در حال‌حاضر با قیمتی معادل ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کرد.

فعالان بازار در مورد خودروهای به اصطلاح مونتاژی نیز خبر از کاهش نرخ داده‌اند. آن‌طور که خبرگزاری فارس عنوان کرده، ساندرو استپ وی چیزی حدود ۲۵ میلیون تومان افت نرخ را طی این هفته به خود دیده است. این خودرو که آخرین روزهای تولیدش را در کشور سپری می‌کند، درحال‌حاضر ۲۱۵ میلیون تومان نرخ دارد. همچنین پژو ۲۰۰۸ هم که تا مرز ۴۲۰ میلیون تومان پیش رفته بود، درحال‌حاضر خودرویی ۳۸۰ میلیون تومانی به‌شمار می‌رود، بنابراین ۴۰ میلیون تومان عقب نشینی کرده است. ۲۰۰۸ با نرخ ۱۰۴ میلیون تومان تحویل مشتریان ابتدایی خود شد، اما در عرض یک سال و اندی نرخ آن بیش از چهار برابر رشد کرد. همچنین سیتروئن C۳ هم که قرار بود محصولی ۱۵۰ میلیون تومانی باشد، درحال‌حاضر ۴۲۰ میلیون تومان نرخ دارد و این یعنی، ۱۰۰ میلیون تومان افت طی یکی دو هفته اخیر داشته است.

از بازار کیا سراتوی مونتاژی سایپا هم خبر می‌رسد که این محصول درحال‌حاضر کمی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان نرخ دارد، حال آنکه طی دوران اوجگیری قیمت، به محصولی ۴۰۰ میلیون تومانی تبدیل شده بود.در نهایت اما نرخ خودروهای چینی نیز در بازار خودرو کشور روندی رو به افت را طی این هفته تجربه کرده است. فعالان بازار عنوان می‌کنند که نرخ هایما S۷ نیز از ۴۰۰ میلیون تومان در روزهای گذشته به ۳۱۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. همچنین جک S۵ نیز که ۶۵ میلیون تومان عقب نشسته است، در حال‌حاضر خودرویی ۳۱۵ میلیون تومانی به حساب می‌آید.

خبرآنلاین

دریـچـــــــــــــــــــــه
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قشقایی
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
0
0
ماشین 80 میلیونی شده 370 بعد 50 تومن ارزون شده میگن خودرو ارزان شد.
5برابر شده بود حالا شده 4 برابر
ارزونی ینی این!!!!!!!!!!!!!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: