کد خبر: ۱۲۹۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
رضا شریفی شاعر استان فارسی پس از دیدار با رهبری در گفتگو با شیرازه:

اهمیت دیدار رهبری با شاعران، نشان از هویت شعر مسئول و انقلاب دارد/ دیدن روی رهبری، آرامش بخش است

رضا شریفی شاعر استان فارسی که در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با شاعران حضور داشت، دیدن روی ایشان را آرامش بخش توصیف کرد و گفت: اهمیت دیدارهای رهبر با شاعران، نشان از هویت شعر مسئول و انقلابی دارد.

به گزارش شیرازه، رضا شریفی متولد 1372اصالتا کازرونی بزرگ شده ارسنجان است که در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با شاعران حضور داشت و برای اولین بار در حضور ایشان، شعرخوانی کرد.

شرفی در گفتگو با شیرازه گفت: 12 سال است که وارد حوزه شعر شده ام و حدود 8سال است تخصصی کار می کنم و 4سال است که شعر آئینی و تولید سرود نوحه که حضرت اقا تأکید داشتند کار می کنم.

وی با یادآوری اینکه قبلا یک بار با شعرای آئینی در اسفند 95 دیدار رهبری رفته بودم اما شعرخوانی نداشتم ادامه داد: برای اولین بار با حوزه هنری به دیدار رهبری رفتم که خوشبختانه در اولین دیدار هم شعر خوانی داشتم.


به گفته این شاعر جوان و خوش ذوق فارسی، برای این دیدار، حوزه هنری اشعار شاعران را جمع آوری می کند، اشعار را بدون اسم و با کد در شورا با حضور اساتید بزرگ داوری کرده و به قول معروف از الک می گذرانند تا تعدادی را انتخاب می کنند. از بین این برگزیدگان، باز هم تعدادی را انتخاب می کنند تا در دیدار خوانده شود. بعد کدها را با ایمیلها چک می کنند و به شاعران اطلاع می دهند.

وی افزود: شاعران در دیدار رمضان، در حیاط منتظر حضرت آقا می مانند. آقا حدود 45 دقیقه قبل از غروب می آیند و با شاعران خوش و بشی دارند، پس از نماز و صرف افطار، جلسه شعر خوانی برگزار می شود.

به گفته شرفی، در این دیدار حدود 200 نفر از شاعران حضور داشتند که فقط نوبت به 29نفر رسید که شعر بخوانند.

شاعر جوان فارسی، با بیان اینکه در دیدار رهبری با شاعران چند نکته وجود دارد که کار شعرخوانی را سخت می کند تصریح کرد: اول مورد اینکه در حضور کسی شعر خوانده می شود که خودش شاعر و حکیم است و شعر را به خوبی می شناسد. ضمن اینکه پیشکسوتان همه حضور دارند و همه حضار هم شاعرند و هم شعر را به خوبی درک می کنند؛ و این شعرخوانی را کمی سخت می کند.

وی نگاه به حضرت آقا را آرامش بخش توصیف کرد و اظهار داشت: من خودم شخصا فقط به ایشان نگاه می کردم چون اینگونه کمی دلم را آرام می کرد و می توانستم راحت تر بخوانم.

شریفی، این دیدار مقام معظم رهبری با شاعران را مهمترین و رسانه ای ترین رویداد ادبی در سال دانست و تصریح کرد: این دیدارها، نشان دهنده این است که حضرت آقا برای قشر نویسنده و شاعر اهمیت خاصی قائل هستند همانطور که در سخنانشان تأکید می کنند که باید نسبت به هنرمندان، وقت ویژه ای گذاشت، خصوصا شاعران و نویسندگان.

این شاعر جوان معتقد است که رهبر معظم انقلاب، عنایت ویژه ای به شاعران و نویسندگان دارند و این را در سیره اهل بیت هم میتوانیم ببینیم. مثلا امام سجاد به برخی شاعران می فرمودند من زندگی ات را تأمین می کنم شما با شعر، کار تبلیغی انجام دهید. آن صله ها و تأئیدیه هایی که به شاعران می دادند، از سیره اهل بیت(ع) است.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه مقام معظم رهبری اهمیتی اینچنینی برای حوزه شعر و شاعران می دهند، محاسنی دارد تأکید کرد: یکی اینکه ورود به این حوزه چقدر برای مسئولین باید مهم باشد. یکی اینکه اهمیت این موضوع برای مردم روشن می شود. و دیگر دیگر اینکه مواضعی را که نیاز به تبیین دارد، در این جلسات بیان می کنند.

شریفی معتقد است که خطی بین شعر مسئول و غیرمسئول وجود دارد. خطی بین شعر موضع دار و بی موضع وجود دارد. پس این دیدارها و بیانات این دیدارها، نوع برخورد با شاعران و شاعرانی که در این دیدارها حضور دارند، نشان می دهد که شعر انقلاب اسلامی یک هویتی دارد. یک منبعی برای رجوع دارد، حتی اگر شعر، عاشقانه باشد، می تواند در این دسته جای داشته باشد. یک شعر عمیق و مسئول مثل شعر حافظ را وقتی می خوانیم، می بینیم انسانیت و مسئولیت در این شعر عاشقانه موج می زند. فقط بیان غریزه نیست.

به گفته این شاعر جوان، دیدار رهبری با شعرا و اهمیتی که این دیدارها دارد، نشان دهنده این است که شعر انقلاب تا چه حد پویا و زنده است که اگر بخواهد مسیرش را ادامه دهد از چه مسیری باید برود و نشان دهنده مسیر شعر انقلابی است.

شعر رضا شریفی که در حضور مقام معظم رهبری خوانده شد:

حتی اگر به قیمت شاهانه زیستن

ننگ است زیر منت بیگانه زیستن

این عقل این مردد بی حوصله مرا

تکلیف کرده است به دیوانه زیستن

ویرانه بوی دوست اگر می دهد بگو

من راضی ام ب گوشه ویرانه زیستن

پرواز پرمخاطره بسیار بهتر از

چشم انتظار مرحمت دانه زیستن

یاران نیمه راه زیادند و ساده نیست

با سروهای خم شده هم شانه زیستن

گر تیغ عشق دوست نبود گلوی من

این زیستن چه فرق می کند با نزیستن

بخشیده ام به دوست خودم را که ذره ای

نزدیک تر شوم به کریمانه زیستن

"در عشق اگرچه منزل آخر شهادت است

تکلیف اول است شهیدانه زیستن"

"بیت آخر از میلاد عرفان پور"

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان