کد خبر: ۱۲۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸

نگرانی مدیرکل محیط زیست از انحراف مسیر حقابه بختگان/ برکناری مدیر حفاظت محیط زیست فسا

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس کشاورزان را حریص در مصرف آب دانست و گفت: چاه های غیرمجاز و پمپ هایی وجود دارد که به وسیله آنها آب از مسیر اصلی خود که تالاب است منحرف می شود.
به گزارش شیرازه، نشست خبری مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس به مناسبت روز تنوع زیستی در روز پنج شنبه دوم خرداد ماه برگزار شد.

سعید محمودی تنوع زیستی را یکی از اصول حفاظت محیط زیست دانست و گفت: از انواع و اقسام جانداران ریز و درشت گرفته تا بزرگترین درخت دنیا تفاوتی ندارند و همگی این ها در زنجیره حیات نقش بسزایی دارند.

وی به بیان نکاتی درخصوص اهمیت حفظ و نگهداری از محیط زیست پرداخت و اعلام کرد: امروزه به داروهای بسیاری از طریق طبیعت، گیاهان و جانوران کره زمین برای انواع بیماری ها از جمله ایدز و سرطان دست یافته اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه اظهار داشت: اگر چرخه حیات، جانوران و تنوع زیستی از بین برود معلوم نیست حیات انسان چگونه خواهد بود.

محمودی اعلام کرد: جمعیت کره زمین در سال 1970 حدود چهار میلیارد نفر بوده است اما الان دو برابر شده است خب غذا برای این جمعیت از کجا به دست می آوریم؟ از طبیعت و منابع طبیعی که در کره زمین است لذا باید از محیط زیست حفاظت کنیم.

وی اذعان داشت: خیلی از جنگل های ما امروزه دچار مشکل هستند و بیمار شده اند که این به رفتار انسان ها بر می گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس بیان کرد: درست است که سختی ها و نقدهایی وجود داشته اما این را هم ببینیم که در کشورهای خیلی پیشرفته هم اتفاقات عجیب و غربیی در بحث محیط زیست در حال رخ دادن است.

محمودی درخصوص اتفاق اخیر درباره پلنگ ایرانی گفت: عکس مربوط به یک عکاس مورد اعتماد! بود؛ اینکه یک عکس اشتباهی در فضای مجازی پخش شده امری است که بارها افتاده اما اینکه مدیر ما بیاید این عکس را تائید کند قسمت بد ماجرا است و می بایست با او برخورد شود.

وی افزود: مدیر محیط زیست فسا به همین دلیل از کار برکنار و هر فردی دیگری که در این قضیه دخیل بود نیز توبیخ شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حقابه تالاب بختگان اشاره کرد و اظهار داشت: ما یک مشکلی داریم که حقابه بختگان از سد که رها می شود تا بخواهد به تالاب برسد توسط کشاورزان مصرف می شود.

محمودی کشاورزان را حریص در مصرف آب دانست و بیان کرد: چاه های غیرمجاز و پمپ هایی وجود دارد که به وسیله آنها آب مصرف می شود و آب از مسیر اصلی خود که تالاب است منحرف می شود لذا جهاد کشاورزی باید ساز و کاری بیندیشد که این اتفاق نیفتد.

وی در پاسخ به اینکه در این سالها چه راهکاری برای رساندن حقابه بختگان و دیگر تالاب ها به مقصد اصلی، بدون انحراف از راه اصلی داشته اید، گفت: خشکسالی آنقدر زیاد بود که هیچ حقابه ای به سمت این تالاب ها رهاسازی نمی شد و سدها به زور می توانستند آب شرب را برسانند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس درباره واگذاری معدن در مجاورت بهرام گور بیان کرد: در سال 93 توافقی در این خصوص صورت گرفته که بر اساس آن صنعت و معدن آماده واگذاری این عرصه است ولی سازمان حفاظت محیط زیست از هیئت وزیران مصوبه ممنوعیت این کار را گرفته است.

محمودی در ادامه اظهار داشت: جهت اکتشاف مناطقی که ارزش اکتشاف دارد توافق نامه ای در نظر گرفته و اقداماتی انجام شده که البته ما با آن مخالف بوده ایم.

وی درخصوص وضعیت ذخیره آب پریشان، مهارلو، بختگان و کمجان پس از بارندگی اخیر گفت: پریشان که وضعیتش مشخص است و به خاطر چاه های غیرمجاز وضعیت نامناسبی دارد ولی مهارلو، بختگان و کمجان آبگیری نسبتا خوبی را داشتند.

نظرات بینندگان