کد خبر: ۱۲۹۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۸

قائم مقام و معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز تغییر کرد

شهردار شیراز اعلام کرد: حفظ کرامت و احترام به شهروندان از محوری ترین اهداف شهرداری است و باید با شهروندان در تمام حوزه های شهرداری متناسب با منزلت آنها برخورد کنیم.

به گزارش شیرازه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور در آیین تکریم و معارفه قائم مقام شهردار و معاون شهرسازی و معماری شهرداری گفت: توجه به مسائل و مشکلات شهروندان در حوزه های مختلف شهرداری و به خصوص حوزه معاونت شهرسازی و معماری از مهمترین هدف های مدیران، معاونان و کارمندان شهرداری است چرا که ما جز برای شهروندان کار نمی کنیم باید در تمام سطوح ناراحتی مردم از این مجموعه حل و رفع شود، لذا با مردم باید در مقابل دریافت خدماتی که بهایش را نیز می پردازند متناسب با شانشان رفتار شود.  

 وی با تاکید بر اینکه ما در این دوره از مدیریت شهری نگاه نرم افزاری تری به شهر داریم افزود: بخشی از خواسته شهروندان نیز همین است و ما باید کلمه ارباب رجوع را به معنای واقعی کلمه اجرا و در مناسباتمان نیز رعایت کنیم؛ بنابراین اینکه شهرداری الکترونیک یک موضوع جدی و مهم است به دلیل تسهیل مناسبات برای شهروندان است  

شهردار شیراز عنوان کرد: یکی از مهمترین مطالبات شورای اسلامی شهر از شهرداری تسهیل فرآیندها و حضور شهروندان در حوزه های مختلف شهرداری است و برای رسیدن به این هدف باید فرهنگ سازمانی را اصلاح کنیم تا پس از آن بتوانیم بهترین راه را برای پاسخگویی به شهروندان تبیین کنیم .

مهندس اسکندر پور با اشاره به این موضوع که عملکرد نادرست و غیر شفاف باعث ایجاد نارضایتی در بین شهروندان خواهد شد، گفت:  اکنون با وجود سامانه شفافیت تخلفات بهتر دیده می شود و اگر در حوزه یا معاونتی تخلفی اتفاق بیافتد به معنای این است که شخص معاون، کنترل لازم را نداشته و بایستی پاسخگو باشد. این سامانه به شفاف تر شدن امور در شهرداری کمک می کند و اعتماد مردم نیز به مجموعه بیشتر می شود، چرا که قرار نیست هیچ چیزی را در مجموعه شهرداری پنهان کنیم، بلکه قراردادها، سرمایه گذاری ها، مذاکرات، ترک تشریفات و ... روی این سامانه بارگزاری می شود.

وی گفت: سلامت اداری در گرو شفافیت است و به نفع خود ما هست که سامانه شفافیت در شهرداری اجرا شود و شهرداران مناطق نیز این موضوع که انجام به موقع امور شهروندان یک ارزش بزرگ برای کارمند محسوب می شود، را به عنوان فرهنگ سازمانی برای خود بدانند، چراکه این امر به حل بسیاری از مشکلات شهروندان کمک می کند.

شهردار شیراز در این آیین با تاکید بر اینکه کارمندان، مدیران و معاونان شهرداری باید در شهر عزت داشته باشند، گفت: ما در دوره کنونی باید به دنبال رفع مشکلات شهروندان باشیم، چرا که مردم شهر به عنوان سرمایه های اجتماعی  برای شهرداری هستند و همه ما  باید با ارائه گزارش های خوب نسبت به کار کردن در شهرداری احساس غرور کنیم و این امر با کار و تلاش مضاعف محقق می شود.

مهندس اسکندر پور با شاره انتخاب مهندس فرج زاده به عنوان قائم مقام شهردار افزود: مهندس فرج زاده از جمله مدیرانی بودند که از پایین ترین سطح شروع کرده و تا رده های بالا پیش رفته اند و اگر بخواهیم  کسی را در شهرداری انتخاب کنیم که بتواند سازوکار درونی مجموعه شهرداری را بهبود بخشد چه کسی بهتر از ایشان که تمام سطوح پیشرفت را طی کرده اند و در مقام نفر دوم شهرداری امور را به خوبی پیش ببرد. عمل کند.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد:  اگر بخواهیم سازوکار درونی شهرداری و تکریم ارباب رجوع را بهبود بخشیم، باید افرادی را انتخاب کنیم که تمام مراحل و سطوح پیشرفت را طی کرده و بتوانند انرژی نو، نگاه نو و روش های نوین را ارائه دهند. انتخاب مدیران از خود مجموعه شهرداری هم باعث افتخار و هم به نفع خود مجموعه شهرداری است.

وی از قائم مقام خود خواست: مباحث و موضوعات شهرداری را درحوزه هایی چون فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری، خدمات اجرایی و حمل و نقل ترافیک به نیابت از شهردار پیگیری کند.

مهندس اسکندرپور همچنین انتخاب جواد بهادری به عنوان معاون جدید معماری و شهرسازی را به دلیل پیشینه و سابقه خوب وی در این حوزه عنوان کرد و خطاب به او گفت: من شما را منصوب کردم، مشروط به شرایطی از جمله شفافیت در امور، اصلاح فرآیندا ها، تسهیل در صدور پروانه، حضور موثرتر در درآمد زایی شهرداری و هماهنگی کامل با حوزه معاونت شهر سازی برای بحث درآمدی و از این به بعد نیز در انتصابات و ایرادات و کوتاهی های حوزه های مربوط به معاونت شهرسازی و معماری فقط از شخص شما سوال خواهم کرد.

شهردار شیراز همچنین اعلام کرد: معاون جدید معماری و شهرسازی در انتخاب مدیران خود اختیار تام دارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف مدیر ارشدی چون شهردار شیراز، رشد نیروها و کارشناسان زیر دستش می باشد و تا زمانی که کارکنان شهرداری توان پذیرش مسئولیت را دارند، باید مسئولیت ها به نیروهای شهرداری واگذار شود و همینطور مدیران شهرداری باید بهترین نیرو ها و کارشناسان  خود را انتخاب کنند تا انگیزه کار برای آن ها و دیگر کارمندان نیز فراهم شود.

امامی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامات شهرداری و شورای شهر راه اندازی سامانه شفافیت است، گفت: در این سامانه تمام جزئیات قراردادهای شهرداری در معرض دید و دسترسی شهروندان قرار می گیرد که کار بزرگی است. فرآیند و خروجی کار باید دیده شود پروژه های قبل نیز باید در سامانه شفافیت قرار بگیرند تا مردم بفهمند هر پروژه چقدر اعتبار داشته، چقدر هزینه شده و در چه مرحله ای است.

وی عنوان کرد: در کمیسیون معماری و شهر سازی کارهای بسیار خوبی انجام شده، که مهمترین آنها راه اندازی شهرداری الکترونیک است. با راه اندازی این مجموعه قدم بزرگی در جهت کم کردن هزینه و وقت مردم برای گرفتن خلافی، پروانه، استعلام، پایان کار و ... برداشته ایم. گذشته از این ما در ارتباط با بازنگری باغات قصر دشت نیز موفق بودیم و در حال حاضر بحث ساماندهی سعدیه، محور زندیه و میدان توپخانه را به خوبی پیش می بریم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر معتقد است: در وضعیت بد اقتصادی کارهای بزرگی را در شهرداری و شورای شهر انجام داده ایم، به طوری که معاون اول رئیس جمهور نیز در جریان افتتاح پروژه های عمرانی شهرداری شیراز در دهه فجر سال گذشته گفتند: "چنین پروژه هایی را در هیچ کجای کشور نداشته ایم" و در حال حاضر نیز روند اجرایی پروژه ها ادامه دارد و شهرداری و شورای شهر فعال هستند.بنابراین  ما کار ساختاری کرده ایم و زیر ساخت های مهمی را در امر سازماندهی و مدیریت طراحی کرده ایم که این کار کمی نیست .

وی در پایان ضمن اظهار رضایت از کار مهندس فرج زاده در معاونت شهرسازی و معماری گفت: پست مهمتر و حساس تری در اختیار مهندس فرج زاده قرار گرفته و من از ایشان تشکر می کنم و امیدوارم مهندس بهادری بتواند تحول خوبی را در تسهیل امور شهروندان انجام دهد.

 مهندس فرج زاده نیز در این آئین با دفاع از عملکرد خود در حوزه معاونت شهرسازی و معماری اظهار داشت: ما در حوزه شهر سازی 18 ماه سخت را در پیش داشتیم که برخی از این سختی ها به دنبال تغییر رویکرد شهرداری و شورای شهر در دوره پنجم اتفاق افتاده بود و ما باید به گونه ای برنامه ریزی می کردیم تا نگاهی که اعضای محترم شورا برای شهر تدوین کرده بودند را به انجام برسانیم.

معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری شیراز افزود:تدوین این ظرفیت و برنامه ریزی مسیر مورد درخواست شهردار و شورای شهر زمان بر بود و سختی هایی را داشت که با تلاش شبانه روزی همکارانم توانستیم  مسیر را در جهت خواسته اعضای شورا و شهردار هموارکنیم تا بهترین خروجی ها را در شورا و شهرداری داشته باشیم.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: در شهرداری الکترونیک که قابلیت به دست آوردن خروجی بسیار مناسبی برای شهرداری دارد نیز اتفاق مثبت و خوبی شکل بگیرد و با شناختی که از مهندس بهادری دارم ان شاء الله این مهم صورت می گیرد. به گفته مهندس فرج زاده :پروژه هایی که به صورت پروژه های انسان محور برنامه ریزی شده اند در مراحل پایانی طراحی قرار داد. قائم مقام شهردار شیراز معتقد است:حوزه شهرسازی به دلیل انجام پروژه های سطح شهر به جایگاه رفیع خود رسیده است به طوری که بیشترین درآمد شهرداری در اسفند ماه سال گذشته با 15 سال گذشته در مدت مشابه  قابل رقابت نبود. این اتفاق با کمترین تغییر کاربری در سال 97 اتفاق افتاد که از اسناد افتخار حوزه معاونت شهرسازی و شهرداری مناطق و حوزه مالی و اقتصادی و تمام مجموعه شهرداری است که با مدیریت هوشمندانه شهردار در سال گذشته اتفاق افتاد.

مهندس بهادری در این آیین گفت: از حسن اعتماد شهردار شیراز به اینجانب قدر دانی می نمایم و از خداوند درخواست دارم تا در این مسئولیت و با پشتیبانی و حمایت اعضای شورای اسلامی شهر و همچنین تعامل و همدلی با سایر سازمان ها از جمله استانداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و نظام مهندسی استان ردپای خوبی از خود به جای بگذارم.

وی ضمن تشکر از زحمات مهندس فرج زاده در مسئولیت معاون شهر سازی و معماری  شهرداری اهداف خود را برای شروع فعالیت در این حوزه تکریم ارباب رجوع و احترام به آنها در راستای توجه به مشکلات و تلاش و پیگیری به جهت حل آنها، ایجاد روحیه همکاری و همدلی بین مجموعه همکاران در راستای تلاش مصاعف به منظور رسیدن به اهداف سازمانی، پرهیز از تصمیمات موردی و تلاش به منظور ایجاد وحدت رویه در پاسخگویی به درخواست‌ها و نیازهای مردم در شهرداری مناطق، رفع ابهامات و نواقص طرح تفصیلی و ضوابط و مقررات آن با همکاری راه و شه سازی و استانداری، شفافیت در امور به خصوص در تصمیم گیری ها و اطلاع رسانی امور در جامعه تخصصی و حرفه ای، جلب مشارکت های جامعه حرفه ای و متخصصین و دانشگاهیان در بررسی طرح های شهرسازی و معماری، تشکیل کمیته پیگیری تصمیمات شورای اسلامی شهر به ویژه کمیسیون شهرسازي و معماری و همچنین پیگیری مصوبات و تکالیف سایر سازمان ها که به این حوزه محول می‌شود، تعیین تکلیف طرح ها و پروژه هایی که در سال های متمادی به نتیجه نرسیده است، ایجاد ارتباط قوی و موثر با دستگاه های توسع و عمران شهرمانند استانداری، راه و شهر سازی، سازمان نظام مهندسی و میراث فرهنگی جهت ارائه راهکارهای مناسب و برطرف کردن ابهامات در ضوابط و اقدامات، تقویت شهرداری مناطق به خصوص در حوزه شهرسازی و معماری در راستای رسیدگی امور مردم در منطقه و کاهش مراجعات به حوزه معاونت، توجه ویژه به اقتصاد و درآمد شهری به نوعی که خط قرمزهای شهر مانند کاربری باغات و موارد زیست محیطی رعایت شود و تلاش جدی و موثر در تحقق اهداف و برنامه های شهردار و شورای اسلامی شهر به خصوص در حوزه اقدامات نرم افزاری، مردم محوری ایجاد فضاهای شهری در حوزه های فرهنگی اجتماعی  که شهروندان در سال جاری عملا بتوانند از آنها بهره مند شوند، اعلام کرد.

نظرات بینندگان