کد خبر: ۱۲۹۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸

تاثیر بی‌ثباتی در صادرات بر تنظیم الگوی کشت

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز تقویت بازار صادراتی را زمینه ساز رعایت الگوی کشت محصولات کم آب بر دانست و گفت: اگر بازار صادرات را داشته باشیم و به عنوان نمونه، کشاورز به جای برنج پیاز بکارد و با مصرف آب کمتر همان درآمد را پیدا کند، هیچ کس به سمت کشت برنج نمی‌رود.
به گزارش شیرازه، همواره انتقاد های زیادی به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید وتنظیم بازار محصولات کشاورزی به ویژه  سبزی و صیفی مطرح بوده و هست. کشت در فضای باز و انتقال ندادن آن به محیط گلخانه، آب بر بودن برخی از این محصولات از جمله هندوانه و طالبی و نبود الگوی کشت و توازن کشت از جمله این انتقادهاست.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در این باره گفت: باید بررسی کنیم که چرا با وجود اینکه همه فشار می‌آوریم و قانون تصویب می‌کنیم که کشاورز برنج نکارد اما باز هم برنج می‌کارد؛ چرا کشاورز این همه به کشت برنج علاقه دارد؟ آیا این کشت، یک کشت راحتی است؟ کشاورز به این دلیل به دنبال کشت برنج است چرا که معاش او از برنج بیرون می‌آید.

محسن عدالت افزود: ما نسخه دیگری دست کشاورز نداده‌ایم و تلاش نکردیم به کشاورز بگوییم اگر این محصول را نکاشتی به جای آن این محصول را بکار و مطمئن باش درآمد تو معادل برنج خواهد بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: به عنوان مثال، مشاهده کردیم امسال بازار صادراتی پیاز باز شد و قیمت دلار به گونه‌ای بود که پیاز تا ۱۲ هزار تومان افزایش یافت و هر کس پیاز کاشته بود، وضعیتش خوب شد، پیاز را با چند لیتر آب می‌توانیم تولید کنیم؟ برای کشت هر کیلو پیاز در مزرعه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود اما برای کشت برنج حدود هشت هزار لیتر آب مصرف می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: تا زمانی که نگاه سیستمی به معضلات کشاورزی نداشته باشیم و بخواهیم جزیره‌ای به کشاورزی نگاه کنیم هیچ مشکلی در این زمینه حل نمی‌شود و تا زمانی که در تمام تصمیم گیری ها معاش کشاورز را درنظر نگیریم هر قانونی که به بهترین شکل در بهترین مراکز آکادمی اجرایی نیز نوشته شده باشد قابل اجرا نخواهد بود.

عدالت با تاکید بر اینکه دولت باید بازار صادراتی را برای کشاورزی فراهم کند، اظهارکرد: اگر تمام نگاه‌ها به اقتصاد و معاش کشاورز نباشد قوانین هیچکدام برخورد واقعی خود را نخواهد داشت، به جای اینکه بیاییم محصولات کشاورزی را سرکوب کنیم بازار صادراتی این محصولات را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: دولت‌ها قیمت‌ها را همیشه پایین نگه می‌دارند و این سرکوب شدن قیمت باعث می‌شود که کشاورز توانمند نشود، کشاورزی که توانمند نشود سفارش پژوهش نخواهد داد و آموزش برای او اهمیتی ندارد چون پولی ندارد در این زمینه هزینه کند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اما اگر کشاورز توانمند شد دانشگاهیان نیز از نظر پژوهشی و آموزشی توانمند می‌شوند.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: دولت ها قیمت محصولات کشاورزی را به صورت دستوری پایین نگه می‌دارند و از جیب کشاورز سوبسید به مصرف کننده عادی می‌دهند ولی قیمت گذاری کالاهای صنعتی را رها کرده اند و کارخانه ها تا می‌توانند افزایش قیمت می دهند؛ قیمت خودرو را ببینید که چه شد.

عدالت تاکید کرد: باید سیاست‌های کلی کشور در ارتباط با کشاورز و کشاورزی اصلاح و الگوهای دنیا پیاده شود.

وی ادامه داد: دنیا سراغ کشاورزی رفت و کشاورزی را توسعه داد و ثروتی که از این راه بدست آورد را در صنعت سرمایه گذاری کرد و کار توسعه صنعتی را دنبال کرد اما ما کشاورزی را سرکوب و به خاک سیاه نشاندیم.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: گفتیم تنها به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم، آیا صنعتی داریم؟ ما ۲ کارخانه خودروسازی داریم که تنها مونتاژ می‌کنند و بقیه صنایع نیز از یارانه انرژی استفاده می‌کنند و روی پا ایستاده‌اند، اگر قرار باشد انرژی را به قیمت آزاد و جهانی به آنها ارایه دهیم، هیچکدام توان ایستادگی نخواهند داشت.

عدالت افزود: کالای کشاورزی ما امروز در کشورهای اطراف مشتری دارد و ما خیلی راحت می‌توانیم صادرات کنیم و ارز به مملکت بیاوریم اما چند درصد کالاهای صنعتی ما توان صادراتی دارند؟

 انگشت اتهام را متوجه کشاورز نکنیم

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار داشت: باید جو روانی و فرهنگی جامعه را از زیان بار بودن کشاورزی بیرون بیاوریم، متاسفانه از هر تریبونی در هرجای این کشور هر ویرانگری که اتفاق افتاده اولین انگشتمان را به سمت کشاورز و کشاورزی و حوزه‌های مرتبط با آن می بریم.

عدالت افزود: اگر کشاورزی مخرب است پس چرا آن را ادامه می‌دهیم؟ اگر نمی‌خواهیم آن را ادامه دهیم پس راهکار جایگزین چیست؟ متاسفانه جوانان از کشاورزی گریزان شده‌اند، همه را از این بخش فراری داده‌ایم.

وی ادامه داد: مدام می‌گوییم کشاورزی آب مصرف می‌کند، خب این آب مصرف می‌شود چون ۹۰ درصد گیاه آب است، مثل این است که بگوییم چرا صنعت ساختمان سیمان مصرف می‌کند، البته این انتقاد که چرا آب را بد مصرف می‌کنیم درست است.
ایرنا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان