کد خبر: ۱۲۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

سالانه در کشور ۱۱۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند/ برخی سرطان‌ها درمان قطعی دارند

دکتر لنکرانی گفت: سوءهاضمه، کاهش وزن، تغییر رنگ در اجابت مزاج، تغییر خون در مدفوع و انجام آزمایش خون نهفته در مدفوع به عنوان علایم هشداردهنده ابتلا به سرطان گوارش می‌باشد.
سالانه در کشور ۱۱۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند/ برخی سرطان‌ها درمان قطعی دارندبه گزارش شیرازه، رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت گوارش با بیان اینکه بسیاری از سرطان‌ها با تشخیص به‌موقع قابل درمان هستند، گفت: با وجود تصورات غالبی که در جامعه وجود دارد تشخیص سرطان پایان راه نیست بلکه در بسیاری موارد سرطان‌های گوارشی درمان قطعی دارند و در بقیه موارد نیز می‌توان بیماری را کنترل و از عوارض آن کم کرد.

دکتر کامران باقری لنکرانی سرطان پستان، معده، ریه، روده بزرگ و لوزالمعده را به ترتیب شایع‌ترین انواع سرطان ‌های ثبت شده در کشور عنوان و اظهار کرد: امروزه در کشور از هر ۱۰۰هزار نفر، ۱۴۰ نفر به بیماری سرطان مبتلا می شود که این رقم در دیگر کشورها از هر ۱۰۰هراز نفر، ۲۰۰ نفر و بیانگر آن است شیوع سرطان در کشور نگران کننده نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها سالانه در کشور ۱۱۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند و جان خود را از دست می دهند، گفت: در گروه مردان سرطان معده و در گروه بانوان نیز پس از سرطان پستان، سرطان روده بزرگ شایع ترین نوع سرطان است که شناسایی آنها اهمیت بالایی دارد.

دکتر لنکرانی تصریح کرد: در بانوان، سرطان پستان معده و روده بزرگ بیشترین و در بین آقایان نیز سرطان معده، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ بیشترین نوع سرطان به ثبت رسیده است، همچنین سرطان کبد ولوزالمعده رو به افزایش است اما در مقایسه با دیگر سرطان ها از شیوع کمتری دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت استان فارس با تاکید بر تشخیص زودهنگام انواع سرطان ها تاکید کرد: افراد باید هرگونه تغییر در گوارش و دفع خون از طریق مدفوع را جدی بگیرند و آزمایش های لازم را انجام دهند تا از بروز انواع سرطان ها پیشگیری شود.

وی اعلام کرد: 15 و شش دهم درصد از مردان و 12 و شش دهم درصد از بانوان مبتلا به سرطان، زیر ۷۵ سال هستند و این در حالی است که به کمک اقدامات پیشگیرانه، علاوه بر مصونیت در برابر سرطان ها و افزایش طول عمر، از دیگر بیماری ها نیز پیشگیری می کنیم.

دکتر لنکرانی به سوءهاضمه، کاهش وزن، تغییر رنگ در اجابت مزاج، تغییر خون در مدفوع و انجام آزمایش خون نهفته در مدفوع به عنوان علایم هشداردهنده ابتلا به سرطان گوارش اشاره و اظهار کرد: این علایم بیانگر سرطان نیست، بلکه افراد باید با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه و آزمایشات لازم را انجام دهند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت متذکر شد: آمار سرطان به دلیل چاقی، افزایش سالمندی و مخاطرات مختلف مدرن شدن رو به افزایش است و از رتبه هشتم علت های مرگ و میر، امروزه به عنوان دومین علت مرگ و میر شناخته می شود.

برای روز جهانی گوارش که مصادف با هشتم خرداد می‌باشد شعار «شخیص زودهنگام سرطان های گوارشی» انتخاب شده است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان