کد خبر: ۱۲۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
معاون شهرداری شیراز خبر داد:

ایمن‌سازی ارتفاعات دروازه قرآن شیراز

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز گفت: ایمن‌سازی ارتفاعات دروازه قرآن، در محدوده آرامگاه خواجوی کرمانی و اطراف آن انجام خواهد شد.
به گزارش شیرازه، حسین آرگیو  معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به انتشار مطالب مختلفی پیرامون احتمال سقوط یک تکه سنگ بزرگ در محدوده ارتفاعات دروازه قرآن، گفت: نقشه روش‌های مهار و تخریب تخته سنگ واقع در محدوده خواجوی کرمانی تهیه و به پیمانکار ابلاغ شده است .

آرگیو افزود: پیمانکار در محدوده پایین دروازه قرآن، ۹۰ لوله بتنی به عنوان دیواره دفاعی نصب کرده و دو لایه برای ایمنی بیشتر، فنس گذاری شده تا اگر احیانا سنگ در رفت و خرده سنگی پرتاب شد، ایمنی عابرین یا خودرو‌هایی که د ر آن محدوده در حال حرکت هستند حفظ شود .

وی با بیان اینکه مهار تخته سنگ بوسیله یکسری کابل آغاز شده و پاشنه زیر سنگ که خالی شده با بتن پر می‌شود، اضافه کرد: پس از مهار کامل سنگ و حصول اطمینان از عدم ریزش تخته سنگ، تیم‌های مختلف زمین شناسی و عوامل فنی مهند سی پیمانکار وارد عمل خواهند شد و سنگ را تخریب خواهند کرد .

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیان اینکه برای مهار این تخته سنگ یک قرارداد مشاوره با سازمان زمین شناسی و یک قرارداد اجرایی با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شده است، افزود: معاونت فنی عمرانی شهرداری به عنوان کارفرما، مسئولیت جابجایی این تخته سنگ ۷۰ تنی را به عهده دارد .

آرگیو اضافه کرد: برای تخریب این تخته سنگ از روش انفجار استفاده نمی‌شود، بلکه با کمترین هزینه، سنگ را خرد کرده و از بالای کوه به پایین انتقال داده می شود به طوری که احتمال ریزش، صفر باشد .

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، ایجاد دیواره ۷۰ – ۶۰ متری در پایین دست دروازه قرآن را در جلوگیری از ریزش احتمالی خرده سنگ‌ها موثر دانست و اظهارداشت: روزی که قرار است سنگ تخریب شود با همکاری دستگاه‌ها در طول دو سه روز، راه‌های این مسیر بسته و از تردد عابران و خودرو‌ها جلوگیری می‌شود تا خطر، کسی را تهدید نکند .

وی اعلام کرد: با توجه به سخت بودن راه‌های دسترسی به بالای این توده سنگ برنامه ریزی شده تا ماشین آلات و بیل مکانیکی به بالای این توده سنگ منتقل شود .

آرگیو تاکید کرد: یک قرارداد کلی با سازمان زمین شناسی منعقد خواهد شد تا پس از تخریب سنگ ۷۰ تنی، محدوده خواجوی کرمانی و دروازه قرآن ایمن شود

نظرات بینندگان